|
Post by pebben on Mar 4, 2007 3:38:25 GMT 1
jag har alltid trot att alla tiger(p) blev ferdinand men när jag såg på dmls var det zimmerit på den och nu blev det rörigt i min arma skalle så vad jag igentligen undrar är om den var i strid någon gång? eller byggdes samtliga om till ferdinand ? //pebben
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 7, 2007 18:05:20 GMT 1
Just den som är dekalalternatuiv användes som HK vagn i en ferdinand bataljon och lär ha använts i strid, dock med eller snarare utan det förbryllande hållet i chefens lucka
|
|
|
Post by pebben on Mar 8, 2007 12:15:20 GMT 1
Det tackar vi för!
//pebben
|
|
|
Post by newsoft on Mar 8, 2007 12:50:02 GMT 1
De här bilderna hade jag på min photobucket-sida.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 8, 2007 19:11:13 GMT 1
såvitt jag förstår var det bara en. En Snabb sökning på M-L hittade jag denna post om Ram tiger och klippte ur den:
"No it wasn't... January 29 2001, 10:02 PM
From a few sources now, 3 ARE thought to have actually been made - what happened to them though is the mystery?
It was designed as a result of lessons learned from the street fighting in Stalingrad which saw the need for an armoured vehicle capable of bringing buildings down around enemy troops and destroying strongpoints by, as the name suggests, ramming them.
Sources vary but while older works like Spielberger's "Tiger tanks & Their Variants" say they were designed but the plans weren't realised, according to the latest stuff dug up in official records by Tom Jentz, 3 WERE actually built out of the 9 left over VK4501(P) Chassis from the 100 made (91 were obviously converted to Ferdinands/Elefants).
See p.54 of his recent "Panzerkampfwagen VI P (Sd.Kfz.181); The History of the Porsche Typ 100 and 101 also known as the LEOPARD and TIGER (P)" title, where he says - "3 Fahrgestell were used as the chassis for mounting ram hoods to create 3 Rammtiger in August 1943."
Also a mention in his Panzertracts No.14 "Gepanzerte Pionere Fahrzeuge" also by Darlington Pubs which details Eisenwerke Oberdonau's completion of the armour plates for the project in May 1943 and the acceptance of the 3 in August by the Waffenamt inspectors.
Trevor Larkum's "Preserved German Tanks 2: Panzer V to Leopard" also mentions it on p.36-7.
Of the 9 left overs; 3 became Berge-Elefants, 1 was converted to an operational command tank which saw service with s.Pz.Jg.Abt.653, 2 were kept by Wa Pruef 6 for testing/hydraulic drive experiments and the last 3 converted to Rammtigers.
Sadly no known shot has surfaced of them or any account of their use or fate.
The "shot" in Mil. in Scale magazine and previously MAFVA a few years ago, was the AA display kit just morphed in, and while mildly realistic at a quick glance, was a pretty obvious phoney when you had a good look at it.
Has anyone found anymore on them?? Either written or photographic?
James "
|
|
|
Post by pebben on Mar 9, 2007 18:44:49 GMT 1
tack för bilder och text matrial! jag har aldrig förut tänkt på hur lite jag vet om denna tiger. och lite allmänbildning är alltid trevligt värkade vara en ovanlig kisse som jag har förstått det! Hm kanske skulle skaffa en?
//pebben
|
|
|
Post by DCycle on Mar 9, 2007 22:58:47 GMT 1
Den DML-modellen jag köpte av Newsoft här via forumet har på omslagsbilden zimmerit, men själva modellen är utan. Blev lite förvirrad när jag tittade igenom lådan första gången. Edit: Hittade detta på Missing-LynxNågon som har vettiga tips på egen zimmerit? Blir ju alldeles kallsvettig av tanken att göra eget sådant på en sådan här fin modell. Följdfråga också - hur f*n fäster man dekaler snyggt på zimmerit?
|
|
|
Post by one0wonder on Mar 14, 2007 15:04:01 GMT 1
Fixa zim var det ja Det finns ets ark .. suger rejält resinflak (Attack Cavalier) ...ganska snyggt men dyrt gravering av plastytan funkar nog bäst på 1/72 olika former av spakel. Jobbigt och svårt att få en homogen yta. Det kan bli en halv tiger som ser helt ok ut medans andra halvan gör sig bäst som bottensänke Dekaler fästs bäst med målmedvetenhet har jag hört
|
|
|
Post by pebben on Apr 15, 2007 23:47:53 GMT 1
jag köpte en afv roller som jag testade på min afv tiger1 late och det blev så där om man övar in tekniken kanske? tidigare har jag suttit med en liten mejsel och ristat in mönströt i spackel huga! dekaler? man kan ju slipa där dekalen ska sitta. ett annat alt är ju att måla. har själv provat båda sätten utan att lyckas mer en på sist nämnda tiger (dekal) ha ha tacka vet ja tyskgrå! bara att måla
//pebben
|
|
|
Post by Braemp on Apr 18, 2007 11:10:41 GMT 1
Jag testade att göra Zimm med helt vanligt snickerispackel och ett gammalt bågfilsblad. Filbladet funkar alldeles utmärkt på stora släta ytor där det inte finns en massa detaljer (Tornet, sidan frontpansar etc) på de vinklade oc krångliga ytorna får man trixa med en skruvmejsel. FinSpackel har den fördelen att det absolut inte skadar plasten och blir det fel kan man bra skölja bort det med vatten och försöka igen tills man blir nöjd. Dessutom är det billigt, köpte en tub på Claes Ohlson som räcker till hundra tigrar.
|
|
|
Post by pebben on Apr 25, 2007 19:11:13 GMT 1
ha ha du är rätt klurig du! klart värt att prova tack för tipset! //pebben
|
|