|
Post by svinto on Feb 14, 2007 10:24:46 GMT 1
Nu ska jag beställa lite färger till mitt första pansarbygge och då kan ni kanske förstå att jag har inte en enda kulör så nu vill jag ha lite hjäp med detta.... Dessa färger hade jag tänkte mig (Bara tamiya färger) (Färger med * efter sig stog i beskrivningen att dom skulle användas) x-7 Red* X-10 Gun metall* XF-1 Flat Black* XF-7 FLAT RED XF-10 Fat Brown* XF-15 Flat Flesh* XF-52 Flat Erth* XF-56 Metallic Grey* XF-62 Olive Drab* XF-64 Red Brown* XF-67 Nato green Xf-68 Nato brown XF-69 Nato Black Dessa färger har jag: (tamiya) X-1 Svart blank X-2 Vit Blank Vad tycker ni om detta val? XF-62 är slut på puma hobby så ni kanske har ett annat bra alternativ kanske XF-67? ja tyck till är ni snälla. Sen skulle jag nog inte behöva dom båda röda färgen (Både matt och Blank men jag vet inte vilken jag ska ha när det stog i beskrivningen "Red" ska de vara blank då lr?) Tycker ni även att jag ska införskaffa mig matt lack också? Ja som sagt va skriva allt som ni kan komma på Tack för er hjälpsamhet ;D [glow=red,2,300]//=Svinto=\\[/glow] Jocke
|
|
|
Post by Braemp on Feb 14, 2007 12:38:28 GMT 1
Metallic färgerna kan du skippa tycker jag, om du ska måla kulsprutor och vapen vilket det oftast är frågan om på pansar, så tycker jag att du målar vapnet i nato black och sedan gnuggar in grafitpulver. Sandpappra ner spetsen på en vanlig blyertspenna och doppa fingret i pulvret och gnugga på. Mycket, mycket bättre effekt. Larvbanden kan du behandla på samma sätt. Ska du köpa metallicfärger rekomenderar jag Humbrols ”metalcoat” som du målar på sedan putsar upp till önskad glans, här kanske andra medlemmar har bättre tips, jag är ingen storanvändare av metallfärger. Buff däremot, är en grymt användbar färg som bör finnas på arbetsbänken. Den kan du använda till massor. Från att måla trälådor och att smutsa ner till att måla hudpartier. Framförallt ar det en grym ”vädringsfärg”. Nato black är en annan färg som jag inte kan vara utan. Den är aningens ljusare än mattsvart och passar således bra till allt som enligt byggbeskrivningen ska vara svart. köp matt röd, blankt kan du göra med klarlack eller golvputs. Mattlacken från tamiya är lite skum, du måste köpa deras clear och blanda den med annars blir det som på krillemans jagdpanther;frost. Det är iofs inte speciellt svårt att blanda den själv, men det finns ju andra, enklare märken att använda. Hade vi inte en sådan tråd här tidigare? Nato green kan nog definitivt vara ett alternativ till OD. Har för mig att den är lite grönare än OD som är aningens brun. Jag har en stor låda färg hemma. Vissa färger tar slut jämt (beror väl iofs på att jag mest bygger tyskt) medan andra i princip aldrig används. De som alltid är slut är German grey, darkyellow, vit, natoblack, olive green och buff. Sen använder jag övriga färger att blanda till "rätt" nyanser och måla smådetaljer. Nej nu ska jag sluta innan jag börjar raljera. Lycka till och fråga på. Har du airbrush föresten? Edit: Kanske en chilensk leopard kan vara något??
|
|
|
Post by svinto on Feb 14, 2007 13:13:03 GMT 1
jajjemän jag har en airbrush
|
|
|
Post by svinto on Feb 14, 2007 13:23:43 GMT 1
men vad e buff?
|
|
|
Post by Braemp on Feb 14, 2007 13:42:12 GMT 1
sorry, det är :
|
|
|
Post by svinto on Feb 14, 2007 14:36:58 GMT 1
aaa ok tackar
|
|
|
Post by Braemp on Feb 15, 2007 9:15:10 GMT 1
Glömde säga att det ser ut som en bra lista där svinto. Lägg till buff och flat white och så klarar du dig långt.
|
|