|
Post by Force on Sept 17, 2005 10:17:42 GMT 1
Så har jag, hör och häpna, köpt mig en.....jag var in på Lekbiten igår och på nått konstigt mystiskt vis kom jag ut därifrån med en Dragon 6252 1:35 '39-'45 Series Pz.Kpfw. VI Ausf. E Tiger I Initial Production sPzAbt 502 Leningrad 1943 3 in 1 modell och var plötsligt 400 spänn fattigare. Nu tänker ni väl att biltoken har slagit huvudet i någon hårt och blivit tokigare än vanligt. Men orsaken var att jag blev så imponerad av den Johan hadde med alla extragrejjor som följde med på förra mötet att jag tänkte jag skulle skaffa en själv och prova bygga en nångång. Hmmm....man kanske skulle lacka den blank blå metallic med kromade fälgar och brumrör, putsad aluminiumpipa och sätta på några snajsiga dekaler. ;D ;D ;D Skämt och sido så är jag ju ingen världsmästare på pansar så jag kommer nog att behöva en del hjälp med tips och byggtekniker när den ska sättas ihop, men när DET blir vet man ju aldrig. Har någon några bra länkar till Tiger I:or och byggtips till dessa så emottages dom med tacksamhet. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 17, 2005 10:51:23 GMT 1
Suveränt val av modell, Håkan! Dessutom går det väl knappt att hitta någon annan modell där man får mer för pengarna än i den där.
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 17, 2005 17:01:57 GMT 1
Fasen va kul! Att bygga en Tiger är inte tråkigt. Självklart hjälper jag med det lilla jag kan men vi har ju pansarmästaren i föreningen dvs Brämpa.
Bara att bygga på!
|
|
|
Post by one0wonder on Sept 17, 2005 18:30:44 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Sept 21, 2005 20:46:04 GMT 1
Way to go Force! Näst efter porr är väl Tiger I det vanligaste förekommande på internet... Jag tror dock att Onewonder prickade av de bästa sajterna. Har en del litteratur om Tigern och kommer mer än gärna med glada hejarop när du ska till o börja. Den här sidan innehåller inte så mycket bra referenser men är rätt kul att kolla igenom, speciellt om man kan tyska. tiger1.info/fibel/ Såg du förresten loket bland bilderna från Euromilitary?
|
|
|
Post by Force on Sept 23, 2005 17:46:26 GMT 1
Jag tackar både Johan och Lars för länkarna, tyvärr är ju inte min skoltyska på topp för jag läste bara en termin (om ens det), men bilderna kan man ju titta på. Hejarop kan nog behövas när detta projekt ska sättas igång för jag vet inte mycket om hur ett sånt här åbäke sätts ihop och hur och var dom ska målas, och med vilka färger. Vädring är inte heller min starka sida för jag bygger ju mest rena blanka bilar , så all hjälp med tips på hur man gör är jag väldigt tacksam för. Jag har iofs sett Lars excellenta vädringskurser och alla WIP-bilder här på forumet men jag behöver nog troligen mer kött på benen innan jag törs ta mig an Tigern. Vad gäller loket så såg jag inte det......måste kolla in närmare........kommer strax! NU har jag kollat.....det såg ju väldigt bra och använt ut å lämpligt nött......mitt lok ska ju också vädras något liknande så jag får nog kanske ta och beställa ett kursbrev hos dig Lars. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Sept 23, 2005 20:14:18 GMT 1
Tamiya har en färg som funkar rätt bra rätt ur burken, numret undviker mig just nu
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 21, 2005 15:04:42 GMT 1
Dang, jag gick på samma grej som Force. Jag blev ägd av en Dragon Tiger I Late Production i dag. Vilken fantastiskt fin modell! Nu måste jag köpa Zimmerit i resin från Atak Model också.
Ahh, älska Dragon!
|
|
|
Post by Braemp on Oct 21, 2005 21:06:06 GMT 1
Jag säger bara:
[glow=red,2,300]KING![/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Jan 11, 2006 12:05:01 GMT 1
Jahaja. Jag hakade på trenden här på forumet och köpte mig en Tiger. AFV-clubs tiger 1 wittman special. Damp ner i brevlådan igår. Har plockat lite bland grejorna och är nöjd. Det är inte riktigt lika tok-galet mycket grejs som i DML:s variant, men jag klagar inte.
Förutom en massa plast så följer det med en resinfigur, extralänkar också i resin, ets (motorgaller, verktygshållare, kråkfotsantenn och diverse plåtter), Alu-pipa( mynningsbromsen dock i plast), alla tittgluggar är gjutna i klarplast. Dekaler till ett gäng befehlstigrar. Allt som allt så är jag mer än nöjd.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 11, 2006 16:03:27 GMT 1
Mycket trevligt! Hmm, ska du bygga din som Befehlstiger du också?
|
|
|
Post by Braemp on Jan 12, 2006 22:54:13 GMT 1
njaee... det lutar åt en vagn från s.pz abt 102, bara för att de hade så snygga kammouflage. Men jag kan ju hinna ändra mig. Nu syns ju inte så bra på svart vita bilder men färgprofilen är grön med gula kanter runt bruna blaffor. Hmm låter inte så snyggt, men jag lovar att den är grym.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 13, 2006 7:49:38 GMT 1
Anar jag ett visst Tiger-tema här under våren på UMBS? Ska bli skoj att se vad som erbjuds!
|
|