|
Post by aj on Feb 18, 2005 23:45:19 GMT 1
Ni som är haj på nedsmutsning ,hjälp mig angående nedsmutsning av flygplan,man kan ju inte ge sig hän åt pansarnedsmutsing,måste vara lite återhållsam när det gäller flygplan.Har ni några tips på div. tamiyablandninga som passar till skala 1/32? (T.ex cordit,lerstänk osv). MVH Anders.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 19, 2005 8:34:28 GMT 1
lerstänk sa du ..... allt från ren buff till ren dark brown skulle jag tro. Beror otroligt mycket på markens sammansätning och så. Men jag skulle börja med Buff och prova mig fram genom att tillföra olika andra färger som gulaktiga, grönaktiga osv. Hitta en färg som passar dina syften.
Gunnar J(pansar byggaren) är otroligt skeptisk till att kordita ned flygplan, om man inte har rejält på fötterna med hjälp av foton. Hans åsikt var att det mesta i kordit väg är så litet att det inte syns. Han kunde gå igång rejält på RLM 76 och kordit på mötena i S-viken Men jag skulle använda pastelkrita mörktgrå eller svart
Däremot olja funkar skit bra med utspäd Tam svart helst blank
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 19, 2005 8:37:54 GMT 1
Har iof inte sett så många bilder med 190s med spitfire mässigt oljeläckage
|
|
|
Post by DCycle on Feb 19, 2005 15:16:40 GMT 1
Jag använder mig oftast utav oljefärger för att göra lera... Två-tre olika nyanser av brunt/beige som jag lägger på i olika lager. Det ger ett härligt djup, samt en mer tredimensionell känsla av "skit", jämfört med akrylfärg. Sen förstärker jag det med pastellkritor. För att göra tjockare lager av lera, blandar jag spackel, vitlim, färg och "static grass" och/eller blomjord (gärna sån som kissarna donerat päls i). Denna gegga appliceras i hjulhus, o.d. ställen där lera fastnar i större klumpar.
|
|
|
Post by Bengt on Feb 19, 2005 16:11:26 GMT 1
Något som jag blivit väldigt förtjust i på senare tid är pastellkritor, just för att få det där fläckiga, ohomogena utseendet. Plus att det går att borsta bort det värsta eller tvätta bort helt om det blev fel. Kan inhandlas hos konstnärshopen brevid lekbiten.
|
|
|
Post by aj on Feb 20, 2005 4:08:08 GMT 1
OK Bengt,vilket märke på pastellen? Vilken tvätt,gillar "idiotsäkerhet"vid sådana manövrer,dvs.börja om om du gör bort dig.PS:Tack för alla tips.
|
|
|
Post by Micke on Feb 20, 2005 9:59:47 GMT 1
"CRETACOLOR" är ett märke som butiken bredvid Lekbiten har. Det kanske finns andra...?
|
|
|
Post by Bengt on Feb 20, 2005 11:23:26 GMT 1
Har ärligt talat ingen aning om vad märket hette, jag gick in och letade reda på de kulörer som jag tyckte jag behövde ur hyllan.
För tvätt använde jag diskmedel, ljummet vatten och en stenskottspensel. Går säkert bra med en mjuk tandborste också.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 20, 2005 15:36:31 GMT 1
För oljeläckage, bensinspill och annat flytande rinningt smuts brukar jag använda balsamterpentin som jag smutsar ner med diverse kulörer. Måla först på med rent balsamterpentin och ta sedan och fyll i med "färgat". Terpentin har den fördelen att det ger en oljig halvblank yta. Det går att ytterligare förstärka effekten genom att måla på med blankklarlack.
|
|