|
Post by Micke on Jun 29, 2004 23:06:54 GMT 1
Ok, vi snackar östfronten, våren 1943 - Ska ett fordon ha:
A - Pansargrå kulör?
B - Pansargrå med sandgelb overspray?
C - Sandgelb med dunkelgrün/braunrot overspray?
Nya fordon lämnade fabrikerna målade i sandgelb fr.o.m Februari -43, eller hur? Men hur gjorde man med fordon som redan var i tjänst? Jag hittar inget entydigt svar på nätet.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 30, 2004 10:18:40 GMT 1
oj oj... nu blev det svårt. Jag tror att anledningen till att det inte finns entydiga svar är att det inte finns det... A. Nya vagnar dunkelgelb. det är enkelt. Sen blir det svårare. Ordern kom att måla om alla pansargrå vagnar till dunkelgelb. Där fanns det säkert varianter på hur denna order efterföljdes. Förband vid fronten hade säkert annat att tänka på än att måla, om de nu fick färgen levererad. Andra förband följde ordern till punkt och pricka. Ytterligare vissa kanske fick för lite färg eller var lata eller opererade i en omgivning där grå botten med gula fält passade. kanske målarverkstan blev bombad när hälften av kompaniets vagnar var målade. vem vet.... Vad man kan se är att det finns alla möjliga varianter (om man nu ska till att försöka se färger i ett svartvitt foto) Om jag vore du skulle jag försöka hitta ett bra foto med en vagn som du gillar. utgå sedan från detta och gör ett kammo som du gillar med de färger som ser bra ut. Det finns nog inget rätt eller fel i denna fråga. Därför kommer du nog att få lika många svar som du frågar....
|
|
|
Post by Braemp on Jun 30, 2004 10:31:24 GMT 1
Just det ja. De bruna och gröna färgerna glömde jag. Det kom i en sorts pasta som delades ut till trupperna att själva applicera. Blanda med bensin, vatten, diesel eller vad man nu hade till hands. Det fanns naturligtvis riktlinjer hur kammot skulle se ut. Tyskar är som bekant ett grundligt folk. Det var till syvene och sist ändå besättningen och truppens officerare som såg till att utföra ordern. Beroende på årstid, humör, konstnärlighet, tid eller inspiration fanns alla varianter även där. Från taktfast utförda enligt riktlinjerna från das dunkelgelbeverke eller vad det nu kunde heta till rena rama picassotavlor. Om man betänker anledningen till kamouflage -att inte synas-kanske slippa bli dödad just i dag, så antar jag att jag skulle vara rätt noga med att måla min vagn. Om jag hade tid och möjlighet vill säga....
|
|
|
Post by Micke on Jun 30, 2004 10:56:17 GMT 1
Tack Breampa - Du är som en uppslagsbok! Nu känns det som om jag har mycket bättre koll.
Min tanke är att använda olika cammo på de två fordon jag ska ha i mitt dio. SdKfz 253 får vara pansargrå (mest för att jag inte sett några andra varianter) och därmed blir Kübeln någon variant på ovanstånende 2- eller 3-tons cammo.
Tackochbock!
|
|