|
Post by aj on Feb 26, 2006 4:38:12 GMT 1
Luossajärvidioramat o Ostens fjällstorksdio. har väck upp en gammal projekt ang. J 9 maskiner i Kiruna feb 1945. Har lånat från biblioteket SFF:s"Flygoperation Balchen" och i den finns det en bild på två J 9 individer över samiska vintervidder ( nr. 38 o 43 ). Är det någon som vet vilket kamo, över o undersida, kronmärkning, divisionsmärke / färg , serienr. osv. som gällde vid aktuell tidpunkt? Deras uppdrag var att skydda B - 17 span o " Fjällstorkarna", som oxå var förlagda på Kalixfors flygfält utanför Kiruna vid aktuell tidpunkt. MVH Anders.
|
|
|
Post by Micke on Feb 26, 2006 12:05:15 GMT 1
Uj, uj, uj! Svåra frågor. Maskinerna som tjänstgjorde under Balchenepoken har ofta varit på tapeten i både flyghistoriska och modellrelaterade sammanhang. Problemet är att ingen riktigt verkar ha något svar... så även jag. Dock kan man väl bjussa på ett logiskt resonemang samt tips för vidare forskning: Enligt bilden i "Flygoperation Balchen" så har flygplanen ljusa (gula) kodsiffror men troligtvis svarta flottiljsiffror. Bilden påstås vara tagen i februari 1945 då kodbokstäver i divisionsfärg borde ha införts...? Nåväl, ljusa siffror tyder på mörkt målad flygkropp. I detta sammanhang troligen fläckigt camouflage enligt bifogad bild. (Bilden, som jag hittade i SFF arkiv, är för övrigt från samma upphovsman som bilden i Balchenboken)På bilden i Balchenboken kan man också ana vingspetsen från det flygplan som fotograferade roten och jag tycker att det ser ut som ännu en J 9 och dessutom ser den fläckig ut. Undersida: Möjligt att den fortfarade var ljust grå/blå med vit undersida på höger vinge och svart undersida på vänster vinge. Annars var den helt grå/blå. Kronmärke enligt m/44 i 6 positioner. Massor med goa bilder här: www.avrosys.nu/aircraft/Jakt/109J9.htmSerienummer för #38 o 43 borde gå att få reda på via boken "Propellerepoken" på biblioteket. Jag har tyvärr inte Kontaktboken om J 9 som annars säkert skulle ha kunnat bidra med fler svar. Prova också SFF Forum. Med litet tur sitter det någon med specialkunskaper i ämnet där. MVH Micke
|
|
|
Post by Micke on Feb 26, 2006 12:22:27 GMT 1
Ännu en intressant källa hittades just: Boken "F 21, Nyckelflottilj i norr" har ännu en bild på en J 9, tagen av Stig Gripenlöv (samma upphovsman igen) med en bildtext som säger följande: "J 9 från 3:e divisionen F8 i luften under beredskapsbaseringen i Övre Norrland 1944-45. Denna division kom att ha den längsta baseringstiden för jaktingripande mod neutralitetskränkningar i Övre Norrland under beredskapen." Bilden visar en J 9 i spräckligt kamouflage märkt "39" i ljust och "8" i svart framför kronmärket. Undersidan ser ut att bära färkombinationen blå/grå +svart och vitt. 3:e divisionens svarta örn på en röd cirkel syns också tydligt. www.avrosys.nu/aircraft/Sq/F8.htmLycka till!
|
|
|
Post by aj on Feb 27, 2006 21:29:42 GMT 1
Tack så mycket Micke ! Vad tror du om det här : gul/grön ovansida, blågrå/svart/vit undersida, svart "8", vita kodsiffror, kronmärken på ovansidan (enl. M/ 44), röd cirkel under örnen, röd spinner o hjulnav ? Det enda som är ändrat är kronmärkningen enligt M/ 44, resten är märkning innan ( som på färgbilden från -43), tror jag? MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Feb 27, 2006 22:23:43 GMT 1
1945 så har jag för mig att kodsiffrorna ska vara gula. Men detta skulle införas senast 1:a maj 1945 så det är möjligt att koderna på dessa flygplan fortfarande är vita. Februari 1945 är alltså båda alternativen rätt. Annars tycker jag att det verkar bra. MVH Micke
|
|
|
Post by aj on Feb 27, 2006 23:32:59 GMT 1
Kanske var det så att ingen mekare hade varken tid eller lust att öppna en färgburk i 25-gradig kyla och börja måla om siffrorna, bara för att några "nissar" på flygstaben hade bestämt så. Dessutom var läget skarpt vid denna tidpunkt, tyskarna var ju ute efter Balchens maskiner. Ändra färg var nog inte högprioriterat då. Än en gång , tack för dina kunskaper i ämnet , det blir nog en vit 38 bland pinade fjällbjörkar nån gång i framtiden. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Feb 28, 2006 0:13:00 GMT 1
Hehe, jo ibland tenderar man att glömma att det faktiskt var någon stackars basse som skulle genomföra de order och förordningar som höga herrar vid Flygförvaltningen totat ihop. Rätt tänkt Anders. Februari 45 var siffrorna med all sannorlikhet fortfarande vita. Än en gång - Lycka till! Det ska bli spännande att se resultatet. MVH Micke
|
|