|
Post by Braemp on Sept 19, 2005 20:13:11 GMT 1
Wohoooo... skruva är jag asbra på, jag har ju ägt ett antal gammelsaabar och en citroen. Sen kan jag dricka kaffe, äta mazariner och har även ett ICA kort. ;D
|
|
|
Post by Micke on Sept 19, 2005 21:03:31 GMT 1
Detta är ju fantastiskt! ;D Fatta om vi kan enas om en dag att åka ut till Pelle och strippa vingarna, då kommer saken att vara kirrad på ett kick! Jag snackade just med Pelle och han hade försökt sig på litet färgborttagning själv med Kaustiksoda. Det funkade inget vidare... aluminiumet tål visst inte sodan så bra. Sedan hade han testat bromsolja men han tyckte inte att det hände något. Kanske hade han få bråttom? Vad testar man då? Värmepistol, Bums? Grönsåpa lär tyvärr inte funka på färg som är gjord för att klara flygbränsle.
|
|
|
Post by newsoft on Sept 19, 2005 22:24:09 GMT 1
|
|
|
Post by Braemp on Sept 19, 2005 23:47:36 GMT 1
Värmepistol är ruskigt effektivt åtminstone på gamla fönster, möbler och kanoter.
|
|
|
Post by Bengt on Sept 20, 2005 0:30:44 GMT 1
Grunnar på vad som händer med 50 år gammal aluminium om vi kör värmepistol på den...
Nå'n som vet?
|
|
|
Post by Force on Sept 20, 2005 15:53:14 GMT 1
I USA finns det något som heter Aircraft Paint Remover som dom därborta brukar använda till färgborttagning. Jag har testat detta medel som är väldigt aggresivt mot färg men lämnar den underliggande metallen orörd, och det funkar ypperligt, men tyvärr säljs nog inte denna produkt i Sverige. Min kamrat Anders på kylarverksta'n brukar ta hem en kagge då och då, tyvärr har han nog inte tillräckligt till en hel Vampire för det går nog en hel del på en sån. Kolla in själva får ni se hur bra det är, dom tar bort färg på en aluminiumfälg här. www.drivewerks.com/tech/mult_cookie_cutters.htm[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by pebben on Sept 20, 2005 17:58:35 GMT 1
sandblässtra? annars så finns det en stålborste man sätter på vinkelslipen. gasol och skrapa men det blir en 800/900 gradervarmt så det kan ju bli lite jummet kanske? Mvh pebben
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Sept 20, 2005 18:03:54 GMT 1
Jag skulle också tänka mig att pyssla med en vinge som är 72 ggr större än de brukar vara för mig iallafall...
|
|
|
Post by Micke on Sept 20, 2005 18:43:22 GMT 1
Den där strippervätskan verkar effektiv och bra men jag misstänker att den är ohemult dyr när det gäller att strippa något så stort som ett par vingar. Det måste finnas någon billigare utväg. Jag berättade för Pelle igår att uppslutningen för att hjälpa till med Vampiren artade sig utmärkt. Gissa om det gladde honom. ;D Nu gäller det bara att hitta ett tillfälle när det passar de flesta... Pelle inkluderad.
|
|
|
Post by one0wonder on Sept 20, 2005 19:14:12 GMT 1
vad använder flygvapnet? annars kanske högtryckstvätt funkar på plåten men abolut inte på trädetaljerna eller en maxi tub med mr muscle ugnrengöring *ler*
|
|
|
Post by Micke on Sept 20, 2005 19:22:06 GMT 1
Pelle håller på att kolla med sina kontakter från FV och olika flygmuseer ved de använder för att strippa flygplan. Vi får se vad som dyker upp.
Mr Muscle... hmm... problemet blir väl att hitta en plastpåse som är stor nog. ;D
|
|
|
Post by pebben on Sept 21, 2005 13:25:32 GMT 1
vad är det för typ av bultar?
|
|
|
Post by Micke on Sept 21, 2005 14:20:36 GMT 1
Bultar? Vem har sagt något om bultar? Vanlig skruv och nitar kryllar det dock av på vingarna. Skruvarna är någon form av krysspår med en skalle på 8-10mm.
Mekanisk slipning av vingarna är litet grand beroende på om Pelle har tänkt behålla den metallren (skolflygplan) eller måla den grön/gråblå (jakt).
|
|
|
Post by Force on Sept 21, 2005 16:24:39 GMT 1
Det är nog att föredra att försöka strippa bort färgen istället för att ta bort den mekaniskt. Jag skulle tro att aluminiumen är ganska tunn plus att det kryllar av nitar och sånt och med mekanisk slipning kan man skada delarna i onödan. Men en värmepistol och lätt skrapning med en spackelspade kan ju funka om man inte eldar på för hårt, det är förmodligen ett evighetsgöra men huvudsaken att man inte skadar nått.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by one0wonder on Sept 21, 2005 19:54:53 GMT 1
får man upp färgen lite kanske det funkar med bromsoljan bättre. Alltså om den släpper genom värmen och sedan bromsoljar man färgen så att den kryper in mellan färg och kropp.
|
|