|
Post by aj on Feb 10, 2013 0:16:11 GMT 1
Hej på er! Försöker dra igång byggandet med materialbyte. Vallejofärger....inte helt bekväm med de än, men betydligt nyttigare. Gammal surdeg... Hasse 109, fullt i färd med nedsmutsning, så subtil som möjlig. Airfärger, inte lika smidiga som Tamiya, men det är bara att pröva på. bygglusten Som sagts, ibland kommer livet över en, men nu tror jag att bygglusten är tillbaka, det hoppas jag iallafall. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 11, 2013 13:11:10 GMT 1
Way to go, Anders! Jag satt senast i lördags och funderade om du också börjar få tillbaka bygglusten och banne mig om det inte dök upp ett inlägg från dig! Späder du Vallejo-färgen ytterligare eller kör du den direkt från flaskan?
|
|
|
Post by aj on Feb 11, 2013 17:40:54 GMT 1
O ja, de måste spädas ut oavsett vad reklamen säger. Färgen torkar snabbt och färgsprutan cloggar igen. Späder ca 50/50, färg och thinner medium/lite airbrush cleaner. Använder vita munstycket till metall Azteken, fungerar faktiskt bäst. Man får köra igenom sprutan vid jämna mellanrum. Sen har färgen en ganska lång torktid ca 1-2 veckor innan den härdar fast. En liten paradox, torkar snabbt, härdar långsamt. En del nyanser är Spot On, andra får mixas. Bygget här är omixat rlm 74 o 75, bara vitt för skalans skull. Nästa gång får 74 en skvätt rlm 70 o 75 får pyttelite rött, då blir jag nöjd.
Fast det är mycket kvar och lära innan man blir bekväm med Vallejo, fördel, ingen lukt och praktiska droppflaskor.
MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Feb 20, 2013 20:55:57 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 26, 2013 20:12:58 GMT 1
Men du... Hade du basplattan sedan tidigare eller har du slängt ihop den lite snabbt och snyggt på klassiskt genialiskt AJ-manér?
|
|
|
Post by newsoft on Feb 28, 2013 23:09:33 GMT 1
Fördelen med en 109:a. Den ryms på en mysig liten basplatta. Det är precis så där jag skulle vilja göra.
|
|
|
Post by newsoft on Apr 20, 2013 19:54:25 GMT 1
Upp.
Undrar om det var så att han ville få klart något? Att han redan visste?
|
|