|
Post by andreas on Feb 7, 2012 20:39:46 GMT 1
Helt ny på denna hobby men gillar det skarpt men ett problem jag har är med wash som jag gör själv med oljefärg. Hur mycket av varje bör jag använda och hur länge ska man låta det ligga på. Köpte 502 Abteilung färg. Kändes som detta var rätt ställe att ställa mina dumma frågor på.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 7, 2012 22:22:32 GMT 1
Jag använder inga exakta proportioner. Brukar hälla lite Herdins Penseltvätt (finns på Clas Ohlson bl.a.) i en kapsyl från t.ex. en Powerade. Sedan skopar jag upp en mindre klump oljefärg med en pensel som jag rör om i penseltvätten.
Konsistensen blir alltså färgad penseltvätt snarare än utspädd färg. Experimentera dig fram om du känner sig osäker.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Feb 7, 2012 23:43:06 GMT 1
Välkommen Anders! Inga frågor är dumma Jag brukar använde två metoder för att ge mina modeller en wash. no.1 vatten färgs metoden som Matias lärder mig. Varnlig vattenfärg + vatten och diskmedel på en klarlackad/blank yta. no.2 olje wash, ugnefär som DCykle beskrev. Men jag använder lacknafta och brukar gjöra som Brett Green i detta klipp. Jon
|
|
|
Post by andreas on Feb 8, 2012 22:00:06 GMT 1
Kanon tack. Ska testa att göra som på filmen tror jag gjorde nästan så.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 10, 2012 13:39:59 GMT 1
Välkommen, Andreas! Jag gör på samma sätt som Jon. Dessutom har jag börjat använda Citadels washer till smådetaljer i t.ex. cockpit och hjulhus och liknande. Den blir dock bäst om man lägger den på matt underlag. Önskar jag hade Abteilung-oljefärger också för de verkar vara väldigt finpigmenterade och bra att jobba med. Härligt bygge av Interceptorn! Jag har alltid varit mest svag för den TIE-varianten. Är det Fine Moulds som tillverkat modellen eller? Mvh /Mattias
|
|
|
Post by andreas on Feb 11, 2012 15:32:19 GMT 1
Jo det är fine molds. Kollade runt lite eftersom jag var ny och dom verkar ha bra passform och sånt så lite nybörjar modell
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 12, 2012 15:37:48 GMT 1
Hehe, såg att jag lyckades med klassikern att felstava "Fine Molds"... Blir i alla fall roligt om man översätter felskrivningen till svenska. ;D
Verkar vara kanonbra modeller för både nybörjare och gamla rävar!
|
|