Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 11, 2011 22:08:00 GMT 1
Nu var det längesedan jag skrev ett inlägg här på forumet. Jag tror att det var nästan ett år sedan. Trotts den långa frånvaron från forumet så har inte byggandet legat nere. Men som varligt har jag lyckats påbörja fler byggen är jag har lyckats färdigställa. De senaste påbörjade projekten är två stora Trumpeter byggsatser. Trumpis 1/72 Tupolev Tu-160 Blackjack och deras 1/32 AV-8B Harrier II plus. I denna tråd tänkte jag beskriva bygget på de senare projektet. I de recensioner jag läst om Trumpeters 1/32 Harriers så har det sagts att det är ett roligt bygge. Delarna passar bra, bra gjutningar, blir helt OK out of box och mycket rum för att själv superdetaljera. Jag bestämde mig för att inte använda några resin produkter. Aeris har kommit ut med cockpits, hjulhus och katapultstol. Jag har övervägt att köpa resin stolen men trumpeters gjutningar är rätt bra och det finna utrymme för att själv detaljera. Trumpeter skickar även med ets bälten, dock väldigt simpla men vi får se vad jag kan göra av dessa. Det som jag arbetat mest med är cockpit och hjulhus. Främre hjulhuset. Detaljerat med Evergreen, blytråd och en bit strumpbyxa till nätet. Hjulhuset för huvudlandningsstället. Här också Evergreen och blytråd. Jag har grundat med Tamiyas Surface Primer. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Aug 13, 2011 16:01:56 GMT 1
Härligt att se att någon bygger fortfarande! Även om Trumpeters jättemodeller är på tok för stora för min smak så seer det ju riktigt bra ut. Sedan skadar det ju inte att det är du som bygger, Jon.
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 16, 2011 10:06:17 GMT 1
Men hur har jag lyckats missa den här posten? Det ser ju jättebra ut, Jon. Extra nice att du dessutom bestämt dig för att bygga utan eftermarknadsdetaljer. Jag är byggsugen konstant, men har bara byggt i 1/1 i sommar.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Aug 18, 2011 21:58:57 GMT 1
Tack grabbar! Det skulle vara kul om vi kunde ta nån dag och ha ett litet byggmöte här uppe på mumindalen. Detta gäller ju inte bara Mattias och Daniel utan hela UMBS gänget. Jag har visat bilder på cockpit och hjulhusen men det jag byggde ihop allra först var motorn. Trumpeter har skickat med en hel motor. Den är rätt basic men utgör ett bra grund material för den som vill bygga och superdetaljera en Rolls-Royce Pegasus motor. Jag har inga planer på att göra några öppna paneler för att visa mer än fläktbladen så jag kunde ha låtit den vara omålad men jag kunde inte låta bli att slänga på lite färg. Den är målad helt i Tamiya's Light Gun Metal TS-42 på en grund av Citadells Black primer. I egentligen är det bara den bakre ”varma”delen av motorn som är metall färgad den främre ”kalla” är grå och med ett band av gulaktig färg kring dom främre utblåsen. Men eftersom inget av detta kommer att synas så la jag ingen större möda vid målningen. Jag ville också pröva Tamiya's vädrings ”make up”. Jag köpte deras set D med burnt blue, burnt red och oil stain som jag tänkte kunde vara användbart till mina motorcykel och bil byggen. Mitt första intryck av dessa vädrings pasteller är att dom är rätt svåra att använda det blir lätt för mycket. Som jag sa tidigare har jag bestämt mig för att inte använda några resin produkter. Innan jag startade bygget hade jag funderingar på att köpa en resinstol men Trumpeter har lyckats att gör en hyfsad Stencil stol. Så med lite plasticard och putty så ska jag nog lyckas få till en hyfsad stol. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Aug 19, 2011 0:18:36 GMT 1
Ja, sminkaskarna från T. är lite svårare att applicera än man skulle vilja, lite feta i konsistensen, men jag tycker du har fått till värmeskiftningarna i metallen otroligt bra. Jag hade nog gissat på att det var airbrush du hade använt.
Det ser bra ut som vanligt men som du var inne på själv så är det kanske viktigare att allt går ihop utan mankemanger och att man slipper svära sig blå.
/Daniel
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 19, 2011 10:55:18 GMT 1
Jag håller med, Jon. Man får verkligen vara försiktig med sminklådorna så det inte blir för mycket av det goda. Riktigt skoj att se att du testat just de där metallic-artade färgerna. Jag har tänkt prova dem på Tamiyas Spitfire i 1/32 om några årtionden.
Byggmöte... Ja tack.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Aug 23, 2011 20:22:00 GMT 1
Ser mycket realistisk ut ,, snyyyyyyyygt ,,
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Sept 5, 2011 14:29:43 GMT 1
Tackar gigabyt! Cockpit och hjulhus har fått lite färg. Dekaler för tända CRT skärmarna finns tryckta på dekal arket. Men jag har valt att gör dom nedsläckta. Jag la först en bit Bare-Metal foil chrome i botten och sedan ett tjockt lager transparent grön Tamiya X-25. Spaken ska får en liten lätt torrborstning och målning av viss knappar. Sidopanelerna till det bakre hjulhuset. Jag har tagit mig friheten att lägga till lite mer färg på vissa detaljer jämfört med de referenser jag har. Både bakre och främre hjulhuset väntar nu på ett lager wash. Jon
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Sept 5, 2011 18:27:10 GMT 1
Vilka läckra sidopaneler!!!!!!! Mycket snyggt och att du har valt att lägga en lite starkare färgnyans tycker jag är helt rätt ,!!
|
|
|
Post by newsoft on Sept 5, 2011 20:01:00 GMT 1
Heja Jon, och heja Trumpeter! Det där blir riktigt bra.
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 10, 2011 11:42:57 GMT 1
Det där blir fantastiskt bra, Jon. Strunt i om det inte stämmer helt med referenserna. Bra mycket snyggare med lite färgklickar här och där.
|
|
|
Post by Force on Oct 29, 2011 9:20:18 GMT 1
Jag hoppas Trumeters flygplan är bättre än deras bilar för dom är inget under av perfektion direkt. Ser bra ut såhär långt Jon [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Nov 7, 2011 0:59:12 GMT 1
Snyggt scratchbygge i cockpit och hjulhus - angående att överdriva kontraster och färger m.m. tycker jag att man kan tänka lite som teatersmink och teaterkulisser "att det ska synas även för de som sitter på bakersta raden" dvs även utan närbilder med digitalkameran ska man kunna se detaljerna...i synnerhet om man som jag envisas med att bygga i 1:72. hälsningar från Thomas
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Dec 10, 2011 20:13:57 GMT 1
Tackar för alla peppande kommentarer! Tyvärr har detta bygge legat på is de senaste månaderna. Som varligt har jag börjat på nya projekt och hoppat mellan redan påbörjade saker. I nuläget är alla delar som ska limmas i flygkroppen klara, så jag får se när jag tar mod till mig och ersätter tejpen med lim. Jon
|
|