|
Post by newsoft on Feb 9, 2011 0:56:34 GMT 1
Det här blir riktigt bra tror jag. Jag gillar Lifecolors något blekare kulör av Dunkelgelb.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 10, 2011 12:00:34 GMT 1
Mitt finlir med airbrushen slutade med att jag penselmålade mönstren ett antal varv med tunn färg, och finlirade kanterna med airbrushen för den där mjuka övergången. Slutligen fick allting ett tunt filter med utspädd dunkelgelb, för den lite solblekta effekten. Snart väntar en omgång Future. Började måla banden igår eftersom jag inte kan airbrusha när sonen sover i rummet bredvid. Banden är grundmålade med svart färg, och har sedan tidigare fått en tunn dusch med schokolatenbrün (samma som i kamomönstret på vagnen). Sedan har jag penselmålat med Vallejo Dark Earth som jag spätt ut ordentligt. Det har gett den lite rostiga effekten ute i kanterna, men även en varm filtereffekt. Det nedre bandet har fått en torrborstning med gun metal och lite pastellkrita för vädring.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 20, 2011 21:01:33 GMT 1
Future, dekaler och Citadel Wash. Dekalerna vs. zimmeriten gick oväntat smidigt - mest tack vare Sols produkter. Första gången jag använder Micro Sol/Set "skarpt". Har testat på en skitmodell tidigare, men då var nog dekalpappret så tjockt att det inte spelade någon som helst roll hur mycket Set jag penslade på. Chippning, matt klarlack (Tamyia Clear + flat base) och pastellkritpulver. Har penselmålat tillbehören som inte ska vara kamoflagefärgade. Domkraften och bogserlinorna har fått gunmetal, svart Citadel wash, Vallejo Dark Earth wash och slutligen lite pastellkritpulver. Verktygen har fått en grundfärg, för att snart målas med brun oljefärg för träkänslan. Alpine-figuren. Grundmålad med svart sprayfärg á la Biltema. Torrborstad med vit Vallejo akryl som en preshading. Tunna lager med färg för huden och uniformen. Fick aldrig någon riktig klarhet ifall besättningen på denna vagn använde svarta pansaruniformer, eller Panzerjäger-varianten i feldgrau. De referensbilder jag hittar verkar uniformerna inte vara svarta, så jag gör en kvalificerad chansning på det.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 21, 2011 9:57:06 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Feb 21, 2011 13:08:35 GMT 1
LOL! Ja, det är inte helt olikt. ;D
Jag måste ta och testa måla en figur någon gång. Det ser kul ut.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 25, 2011 16:21:15 GMT 1
Har fått en idé för en basplatta. Krilleman donerade ett polskt Miniart-hus till mig förra året och jag kände att det kan bli en fin kuliss till basplattan. Tänkte placera vagnen inne i husruinen och bygga upp med bråte från det delvis rasade huset undertill. Figuren som finns nu kommer att flyttas ner så att han står på själva vagnen bredvid tornet. Han står där nu eftersom han har ordentliga broddar för närvarande gjorda av ståltråd. Sen tänkte jag ha minst en figur till i form av en vagnschef som står i sin lucka och spanar eller har spanat med kikare åt samma håll som den andra figuren tittar åt. Är lite i valet och kvalet om jag ska ge mig på att försöka skulptera/modifiera kroppen själv till vagnschefen och lägga till ett Hornethuvud, eller ifall jag ska satsa på en färdig figur. Är helt novis vad gäller skulptering.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 28, 2011 0:46:52 GMT 1
Det där ser ut att bli hur bra som helst - intressant grepp att torrborsta med vitt för att få fram alla detaljer på figuren - kan nog även funka i 1:72.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 6, 2011 19:39:15 GMT 1
Lite arbetsbilder från basplattan. Har byggt upp en lite högre platå av frigolit där vagnen ska stå. Den är klädd med trasiga träbalkar gjorda av balsartä, och tegelstenar av kork. Jag kommer att klä in platån helt med tegel och sedan ska det på med ett lager husfix blandat med lite jox, och slutligen på med mer korktegel ovanpå det. Min tanke är att frigolitformerna ska försvinna och att det mer ska se ut som att vagnen körts upp på en hög med tegel. Miniarts hus. Målar enligt beskrivningen på Miniarts hemsida och därmed har jag testat "saltmaskning" för första gången. En lärdom jag drog var att jag i framtiden kommer att pensla på vatten och därefter strö på salt, i stället för som Miniart rekommenderar att blanda vatten och salt till en sörja som penslas på. Det är mer presicion i den förra varianten. Allt är målat med Tamiyafärger (airbrushat) och ovan på det Vallejo (pistagefärgen är airbrushad och det bruna målat med pensel).
|
|
|
Post by DCycle on Mar 6, 2012 22:09:27 GMT 1
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Mar 8, 2012 2:37:36 GMT 1
Riktigt snyggt!!! Gillar verkligen chippning och rost på tornets ovansida Jon
|
|
|
Post by newsoft on Mar 14, 2012 20:53:39 GMT 1
Kul att se att projektet lever! Gillar att du har placerat den i stadsmiljö. Det känns mest trovärdigt på något sätt.
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 21, 2012 10:18:50 GMT 1
Härligt bygge och dessutom en redigt ruinerad basplatta. Jag vill också prova salt-teknik eller hårspraystekniken...
|
|