|
Post by DCycle on Jan 18, 2011 12:56:04 GMT 1
Köpte denna modell obyggd av Newsoft för några år sedan. Nu i vinter har jag börjat sätta tänderna i modellen för att se vad det kan bli av den. En lite speciell tingest, då det endast rullade en sådan vagn i skarp tjänst på östfronten 1944, som ledningsvagn. www.network54.com/Forum/47207/thread/1159720774/1159900957/003+the+famous+Tiger+%28P%29+VK45.01+assigned+to+653.+Only+one-Den stora utmaningen för mig som gjort att jag väntat så länge är vagnens zimmerit. DMLs variant kommer utan zimmerit, medan den riktiga vagnen hade det. Testade först med Brämpa-the-Wizards tips om byggspackel, men jag insåg snabbt att jag inte besitter de färdigheterna. Efter lite googlande bestämde jag mig och beställde Ataks zimmerit av resin. Hade gärna haft friulband till kärran för den härliga känslans skull, men av ren snålhet och lite lathet tror jag att jag kommer nöja mig med de vinylband som följde med originalkitet. Som tur är så är det inga 70-talare i form av "gummisnoddar", utan dessa är färdigformade med lite häng på ovansidan. So far, so good: Har hunnit montera ihop "bottenbaljan" och tonkransen. Fick ett il och gjorde allt detta en sen kväll under några timmars tid. Köpte Etylacetat i våras för att använda som lim. Här har jag fogat ihop skarven bakom kanonröret med det. Riktigt effektivt för att svetsa ihop fogar tätt och jag håller på att öva upp mina färdigheter i att använda det på viktigare delar. Byggspackel vs. resin. Byggspackel vs. resin. Lite synd att jag hann bygga en del innan jag bestämde mig för resinkittet. Det kommer innebära att jag behöver bryta upp lite delar för att ersätta dem med uppgraderingsdelarna. Största delen av zimmeritkittet däremot är på ett tunt resinark som limmas på de befintliga delarna. Har även sneglat på eventuell fotoets till, men jag vet inte ifall jag ska komplicera till det allt för mycket. Några detaljer följde med i DML-kittet. Själva vagnen kommer förmodligen att vädras lätt, då jag har en tendens att göra det lerigt och skitigt. Sen ska det nog till någon figur också innan jag är nöjd.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 18, 2011 22:44:06 GMT 1
Hunnit med lite byggande ikväll. Har bytt ut de delar som skulle ersättas med resin. Har även börjat limma på zimmeritarken på vagnen. Märker att jag måste fylla upp vissa skarvar själv, då arken täcker lite ojämnt. Basen för kulsprutan i fronten fanns inte med på resindelen. Fick improvisera den genom att limma fast en airsoftkula på insidan, vilken passade perfekt i håligheten. Ska borra upp ett hål i kulan där jag kan limma fast pipan senare.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 20, 2011 19:49:24 GMT 1
Hehe! Det är sådana improvisationer man blir mest nöjd med. Resin-zimmerit verkar funka bra också.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 21, 2011 17:52:14 GMT 1
Tycker mest att mitt försök med byggspackel liknar utsmetad spraygrädde.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 21, 2011 19:24:50 GMT 1
Lite progessbilder. Resinzimmeriten är verkligen enkel att göra med. Har limmat på de tunna resinarken med en Loctite som tar lite längre att torka för att kunna se till att de sitter så tight inpå modellen som möjligt. Bytte även ut ena pistolgluggen bak på tornet mot en nödlucka vilket ska vara mer korrekt. At the rear is the Panzer IV style storage bin and spare track links between the turret and bin. Either side of the bin are two pistol port fairings but recent photos have shown it in fact had the escape hatch fitted so this will have to be added to the kit. But given that contemporary thinking up till now, including in the Thomas Jentz book “The History of the Porsche Typ 100 and 101 and the Tiger (P)” and the MMIR Tiger Special plus other authoritative volumes had the turret with two pistol ports Dragon can be forgiven for this discrepancy. www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/dragon/dr6210.htmDe två siktgluggarna på sidorna av tornet är också flyttade något lägre, vilket resinkittet krävde, och ska vara mer korrekt enligt referenser.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 31, 2011 12:20:07 GMT 1
Byggandet går inte lika fort just nu. Jobb och barnkalas kräver tydligen byggtid. Däremot kom det ett paket med UPS idag med lite prylar till bygget. Ska bli spännande att testa Lifecolor. Har läst bra omdömen om dem.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 31, 2011 15:30:35 GMT 1
Intressant. De har en del flygplansblandningar jag skulle kunna tänka mig. Köpte du från det företaget som står på prislappen på figuren?
|
|
|
Post by DCycle on Jan 31, 2011 22:28:33 GMT 1
Japp köpte från Sockelshop. Tycker att det är en bra firma med fint utbud. Den enda nackdelen jag kunde se var att frakten var lite dyr ifall man beställde en grej, men samlade man ihop lite prylar blev det skäligt, cirka 8 €. Dessutom skickade de med UPS som levererade hem det med bud ända fram till dörren. Förresten är själva bygget av vagnen klart nu. Har täckt lite tomrum genom att lappa med miliput som jag format till zimmerit med en liten elektronikmejsel. Fick även improvisera ett handtag på en lucka i tornet med ståltråd, då plastdelen inte ville fästa. Efter att milliputen torkat väntar tvätt och målning.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 31, 2011 23:20:27 GMT 1
Ruskigt cleant bygge. Jag är glad att den hamnade i dina händer. Den ser lite bakvänd ut jämfört med den vanliga Tigern. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 1, 2011 8:04:05 GMT 1
Ser riktigt bra ut det där, DCycle. Spännande att se hur Lifecolor beter sig också. Är vinylbanden mjällfärgade alltså?
|
|
|
Post by DCycle on Feb 1, 2011 13:45:11 GMT 1
Lite grundfärg och ett försök till pre-shading: Svart sprayfärg från Biltema. Och ett gäng varv med tunt spädd Tamiya matt vitt, sprayad uppifrån.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 7, 2011 18:40:43 GMT 1
En arbetsbild från målningen med Lifecolor. Känner mig inte som någon Eduardo Blanco direkt när jag målar. En hel del översprayning och lite smått krångel med airbrushen. Har fått gå igenom hela luftsystemet nu från kompressor till spruta och bl.a. täta lite läckage med gängtejp och förkorta slangen. Min preshadning gick väl lite lätt åt skogen p.g.a. för många misstag som innebär för många varv med färg. Men det är kul att experimentera lite. Lifecolor är nog den bästa färg jag airbrushat med som man spär med vatten. Jag tycker att den känns betydligt bättre än Vallejo. Tycker att den fäster bättre. Jag tycker fortfarande att Tamiya spädd med T-röd känns bäst att måla med, då jag upplever att jag har bättre precision och mindre översprayning med det - men jag tror nog helt enkelt att det handlar om en vanesak. Färgmässigt så är Lifecolors Dunkelgelb ljusare än Tamiyas dito, men både gulare och något mörkare än Tamiyas Buff. Ska se ifall jag kan posta någon färgjämförelse.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 8, 2011 8:24:00 GMT 1
Det fortsätter att gå undan må jag säga. Tycker färgerna ser riktigt bra ut, men iofs är jag ingen expert på markmål. Intressant med Lifecolor. Man kanske borde ta en titt på deras flygplansfärger.
Snart har jag FF i en vecka och då ska det ta mig tusan byggas. Man blir inte lite inspirerad av detta och AJ's bygge...
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 8, 2011 13:10:27 GMT 1
Ser rackarns nice ut måste jag säga. Zimmeriten ser ju hur bra ut som helst.
|
|
|
Post by aj on Feb 8, 2011 18:28:13 GMT 1
Det där ser bra ut. När jag sprutar på fri hand så blir det inte så bra i första skedet, men det är bara att gå över kamot igen och igen, färg för färg. Inga genvägar där, bara tålamod och åter tålamod, tills man är nöjd. Så fortsätt och experimentera. MVH Anders
|
|