|
Post by newsoft on Jul 12, 2010 22:49:15 GMT 1
Dags att väcka liv i forumet! Efter att ha läst en inspirerande artikel i Model Aircraft Monthly (numer Military Aricraft Monthly och helt värdelös) har jag varit sugen att bygga en tidig Spitfire i australiensisk tjänst. Hittade en billig Tamiya-Spit på RC Hobby men det är ju Mk. Vb. What to do? Ah! Jag har ju en ICM Mk. VIII liggandes. Varför inte ta vingen från den? Testade att torrpassa ihop kroppshalvorna och ICM-vingen. Jag fick kapa en knapp cm på undersidan då den delen var lite för lång hos ICM men annars såg det faktiskt genomförbart ut. Det här skulle bli spännande. Den här idén fick mogna under senvintern och våren och idag har jag iaf påbörjat projektet. Dags att börja. Jon och jag har byggt i lokalen på Umedalen. Då jag tänkte göra ett plan utan nackstöd så tänkte jag kapa bort det men jag råkade förstöra hela pansarplåten. Den fick jag laga med plasticard. Syns som en liten vit fläck. Här har jag hunnit måla lite inredning. Grundade med lite Chaos Black från Citadel på sprayburk innan jag målade med Aeromasters UK Int. Green. Stolen målade jag med lite Tamiya Red Brown med några droppar rött i. Läderstoppningen målade jag med pensel och vallejofärger. (bruna lädertoner) Sist lade jag på lite citadel-wash - Ogryn Flesh. Resultatet blev hyfsat tycker jag. Pansarplåten bakom stolen. Lagningen blev okej. A match made in hell... ;D Lite referenser är gôtt å ha. Fortsättning följer hoppas jag...
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jul 14, 2010 21:11:35 GMT 1
Jag tror det är nyttigt att ta sig vatten över huvudet (ibland) Själv blev jag inspirerad av en artikel i ARC www.arcforums.com/forums/air/index.php?showtopic=74433. En DC3 i 1:48 som är klädd med aluminiumtape. Då jag själv har en DC3 i 1:72 med inköpta dekaler för att representera Flygande veteraners "Daisy" tänkte jag ge mig på ett liknande projekt då "Daisy" är riktigt högglanspolerad vilket jag tror skulle kunna gå att åstadkomma med aluminiumtape. www.flygandeveteraner.se/ Bilder kommer att komma senare.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jul 14, 2010 21:14:37 GMT 1
Glömde bort i all textmassan att säga att Spitfirekitbashen ser riktigt bra ut så långt.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 14, 2010 22:50:03 GMT 1
Tack Thomas! Ja, den där Pierre's byggtrådar är ju smått legendariska. DC-3:an minns jag väl. Även 'Daisy' minns jag att man såg på 80-talet några gånger när hon brummade runt över stan. En fröjd för öga och öra.
|
|
|
Post by Braemp on Jul 15, 2010 7:12:53 GMT 1
Men nice med ett litet sommar-kitbash. De där citadelwasherna verkar ju vara riktigt riktigt bra, sätet blev skitfint.
Underbart bra ide att fixa en bygglokal som man kan sitta och mysa i istället för att svettas på stranden. Blir banne mig så inspirerad så att jag måste packa ner något styren i semesterresväskan.
Har du någon märkningside?
|
|
|
Post by denstore on Jul 15, 2010 10:21:26 GMT 1
Beundransvärt projekt!
|
|
|
Post by newsoft on Jul 15, 2010 13:31:47 GMT 1
Tack, tack! Ja Brämpa, det blir väl typ en sån här i grön/brun/blått. Har inte bestämt mig för individ än.
|
|
|
Post by newsoft on Mar 26, 2011 22:21:42 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Mar 27, 2011 20:34:16 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Mar 28, 2011 21:29:59 GMT 1
Kör på och ha roligt. Det ser bra ut och hoppas att vingen passar. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 29, 2011 13:26:52 GMT 1
Jag fick se den i söndags och det ser riktigt bra ut! ICM-vingen ska nog gå att passa in, med hjälp av Evergreen och Milliput. Cockpit blev jättebra, Daniel!
|
|