|
Post by Force on Jul 8, 2010 16:10:26 GMT 1
Ja som rubriken säger fick man en smärre överraskning idag på arbetet Biltema invigde ju sin nya butik här i Umeå idag och det firades med några överflygningar med Biltemas P-51D Mustang. Själv var jag på flygplatsen och arbetade ute på rullbanan då Bertil Gerhardt i P-51:an startade och åkte iväg för överflygningen på Ersboda, han taxade ut från terminalen och startade från taxibana Cesar ut mot Obbola och själv hadde jag åkt av banan för starten och stog med firmabilen på taxibana Bertil (alltså den in till Posten) och tänkte...jaja, man fick då se den på håll i alla fall. Men till min förtjusning gjorde han en kringående rörelse och kom tillbaka i en lågsniffande överflygning max 100 meter upp rakt över mitt huvud med full makaron i maskin...ståpäls direkt. Fem-tio minuter senare kom han tillbaka och landade, åkte och tankade vid flygklubben, och när vi än en gång fick flytta oss från banan för ett par starter/landningar en stund senare åkte vi in och studerade kärran på nära håll...en mycket trevlig prick den där Bertil Gerhardt som mer än gärna berättade om planet och dom två Spitfires som också numera ingår i Biltema stallet, en Mk XVI och en Mk XVIII. Så denna dag var en av dom bättre på arbetet på lång tid , synd bara att man inte hadde någon kamera med sig. Till saken hör att jag faktiskt såg P-51:an igårkväll också när jag bevistade fikaträffen på Gammlia, då hadde jag kameran med...men då flög han på betydligt högre höjd så det blev inga bra bilder alls. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jul 8, 2010 16:22:28 GMT 1
Fan! Missade jag helt. Men jag hörde något i luften som inte lät som en vanlig Cessna.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 8, 2010 18:57:20 GMT 1
Ja, jag låg nog och halvslumrade vid den tiden men jag har för mig att jag drömde att jag hörde en Merlin-motor. Då var det nog ingen dröm. ;D
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jul 10, 2010 1:54:12 GMT 1
Jag pallrade mig iväg till Biltema bara för att få se Mustangen. Den gjorde sig bra där den flög och gjorde några svängar (ganska lågt) över varuhuset. Man önskar bara att han som höll i själva invigningen och tillika var trubadur hade varit LITE bättre påläst om Mustangen. Man behöver ju inte vara något flyghistoriskt orakel för att kunna säga lite mer än. "...och här kommer ett JÄTTEGAMMALT flygplan - jag tror att det kanske var med i andra världskriget men jag är inte säker..." Har han aldrig hört talas om Google... jaja jag VET att man inte ska haka upp sig men det störde mig iallafall. Nu har jag börjat lite smått på min Hasegawa-Mustang i SKALA 1:48 !!!!!!!!! Det ska så klart bli en kronmärkt individ.
|
|
|
Post by Force on Jul 10, 2010 7:47:24 GMT 1
Ja det kan man ju tycka. Eftersom det ju är ägaren till Biltemakedjan som också äger planet borde dom ju har tillhandahållit information till invigarna. Jag måste dock säga att Mustangen ser bättre ut på håll för hela planet är lackat silver metallic med klarlack över och inte plåtrent som det ju ska vara...förutom vingarna då förståss som ju ska vara målade...dock inte silver metallic. Piloten Bertil Gerhardt berättade att han gärna flög Mustangen om han skulle åka en bit för det var så bekvämt men hellre flög någon av Spitfire planen om han skulle "konstflyga" lite mer då Spiten tydligen hadde bättre respons och var lite kvickare i rörelserna. Och han kunde desto mer om kärran. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by newsoft on Jul 10, 2010 15:36:49 GMT 1
Det ligger kanske en del i yttrycket "Cadillac of the skies" då.
|
|