Post by DCycle on Feb 8, 2010 20:13:36 GMT 1
Detta är inte min vanliga byggenré, utan snarare helt åt andra hållet. Jag brukar sällan hålla mig utanför 1/35 och modern tid. Denna lilla sci-fi vignette byggde jag troligen kring 2006, men den har stått i byggrummet halvklar sedan dess.
Figuren är från ett brädspel som heter Mutant Chronicles. Det märks på kvalitén på figuren att den är gjuten som "monopolpjäs" mer än som modellfigur, då den är väldigt grovhuggen på många ställen.
Basplattan är ett plastkort av kreditkortsstorlek. Tunnan kommer från ett set med leksakssoldater som jag hade när jag var liten. Stängslet är gjort av myggnät och stolparna är ram från någon byggsats. Slemmet är gjort av EZ Water, vilket inte blev speciellt bra. Jag har fått bättra på det med ett otal varv med klarlack och Future.
Det sista som jag inte hade gjort var skylten på stängslet, samt lite finlir i målningen. Jag hade gärna haft någon lämplig varningsdekal på tunnan, men då skulle jag aldrig fått klart denna.
På första bilden testar jag en ny fototeknik. Jag har ställt upp vignetten framför dataskärmen. På skärmen har jag lämplig bakgrundsbild. Sedan justerar jag in kameran och figuren så att bakgrunsbilden fyller upp hela kamerabilden. Testade att fotografera i lite olika skärpedjup också. Det blev ett helt okej resultat, men största nackelen är att bakgrundsljuset är blåaktigt medan mina lampor som belyser modellen har en varmare gul ton, vilket knasade till färgbalansen. Detta fick jag lösa i Photoshop i stället.