|
Post by newsoft on Jan 25, 2010 0:40:24 GMT 1
Det sjuka är att du i stort sett lär dig hur man bygger hus på riktigt. Du kanske skall köpa en tomt och mura upp en liten sommarstuga till familjen? ;D
Jag följer fascinerat nästa steg.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 25, 2010 13:52:02 GMT 1
Lite småsaker gjorda: Gaveln har fått en rejäl wash med Burnt Umber oljefärg. Och en omgång Byggfix. Har torkat bort överflödet med ett papper så att det mesta finns i skarvarna. Behöver nog en wash efter detta också. Planen senare är att fylla ut denna sida med murgröna och någon propagandaaffich. Dörrpost och dörr är tillverkade. Det mesta är gjort av balsaträ, förutom panelen under fönstret på dörren. Den är gjord av plasticard. Är inte nöjd med just den panelen så jag tror jag ska fylla upp den ytan med balsa också. Spröjset på fönstret ovanför dörren och de små listerna är försvarets mintråd. Fönstren är gjorda av genomskinlig plast från någon gammal elektronikförpackning jag sparat. Även framsidan har fått en wash. Jag tycker att det blev för mörkt och smutsigt för att vara Frankrike. Kommer nog att bättra på detta med en hel del färg. Jag blir mer och mer missnöjd över hur det ser ut med det vita kring fönster och dörrar. Funderar på att måla det i samma färg som övriga fasaden och eventuellt bara lämna stenarna just under fönstren i vit färg. Det är för snett och vint för att jag ska tycka om det i alla fall. Kanske slipar ytorna plana och lägger på nya och betydligt rakare stenramar. Jag måste hur som helst spackla kring alla fönster- och dörrposter så att det inte är några glipor mellan dessa och själva fasaden.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Jan 25, 2010 15:24:49 GMT 1
Detta blir kanofint ,,om du låter det skeva vara kvar , visst det är inte rakt men vänta tills du har fått in fönster o dyligt där kommer ju du få lite räta vinklar som drar ögonen till sig och då lever fasaden , se typ runt dörren ,,lite räta vinklar o vips så ser fasaden runt dörren spännande ut,levand o full med möjligheter att jobba vidare på .. o inte så förbaskat tråkiga som mini arts färdiga byggsater!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 25, 2010 16:44:41 GMT 1
Av det jag minns från mina besök i Frankrike är att de gamla husen var långt ifrån raka och med perfekta vinklar.
|
|
|
Post by aj on Jan 25, 2010 23:59:00 GMT 1
Husbygge från grunden, det gillar jag. Följer detta bygge med stort intresse och det ser mkt. bra ut. MVH Anders
|
|
|
Post by DCycle on Jan 26, 2010 16:14:27 GMT 1
Progressbilder: Skyltfönstret gjort av balsaträ. Börjar med en ram. Tamiya-tejp får hålla fast bitarna så att jag kan rikta in allting och sedan limma. Bygger upp med två lager trä och mellan dessa är fönsterrutorna. Torrpassning. Har även klätt dörren med mer panel. Blev så less att fasaden var så sned att jag kommer att korstimra, vilket är väldigt vanligt på hus i Normandie.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 27, 2010 6:44:28 GMT 1
Ser mycket nice ut.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 27, 2010 10:28:23 GMT 1
Korstimring in progress. Efter allt j*vla filande på fasaden i hopp om att få den rak(are) så känns det äntligen som att jag är back-on-track igen. Balsalister och sedan finspackel på det. Översta våningen ska timras ikväll. Nedervåningen ska vara otimrad.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2010 11:50:55 GMT 1
Skyltfönstret blev alldeles underbart. Ska du försöka få till någon gammal skabbig skylt också? Ska det pågå bordellverksamhet i lokalen?
|
|
|
Post by DCycle on Jan 27, 2010 12:12:17 GMT 1
Jo, någon skylt blir det nog... plus lite reklamskyltar. Ska försöka plita ihop något med Photoshop och hinna skriva ut det på jobbet till helgen.
Någon som har något bra stalltips när det gäller att överföra bläckstråleskrivna saker på vanligt skrivarpapper till modellbyggen? Jag gissar att väta (läs: vitlim och olika former av färg) kan få bläcket att blöda. I och för sig tur att vi har färglaser på jobbet, men jag har ett par ark med bläckstråleskrivna saker här hemma också som jag inte vågat mig på att testa än.
|
|
gigabyte
Full Member
gigabyte
|
Post by gigabyte on Jan 27, 2010 12:31:19 GMT 1
Nu jäklar så växer fasaden något grymt ,kanon fint med träinlägget ,fasaden lever ME LIKE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 27, 2010 13:00:32 GMT 1
Spontant tänker jag på fixativ-spray, som man t.ex. använder om man vill försegla blyertsteckningar och hindra dem från att gnuggas ut. Borde finnas på Konstnärsshopen eller vad det numera heter, bredvid Lekis. Fast det kanske går att duscha golvpolish över dem också om man är försiktig och inte drar på för mycket så trycksakerna blir för fuktiga?
|
|
|
Post by DCycle on Jan 28, 2010 10:26:55 GMT 1
|
|
|
Post by DCycle on Jan 28, 2010 16:03:11 GMT 1
Sakta men säkert framåt: Översta våningsplanet får sin korstimring. Jag börjar med att göra ramar till fönstren. Gör dessa av balsalister som jag limmat ihop. Till min hjälp tejpar jag hörnen innan limning och ser till att vinklarna blir räta. Dessa ramar passar jag sedan in i hålen på fasaden. Det visar sig att dessa är allt annat än likformiga och jag har fått fila och skära en hel del. Även fasaden putsas från utbuktande saker så att det blir lättare att limma fast panelen. Därefter åker "stockarna" på utanpå fasaden. Normandisk arkitektur kan vara ganska bananas över hur dessa utformas. Lite exempel: www.offrench.net/photos/pictures/normandy/photos/beaumont-en-auge-11.jpgwww.offrench.net/photos/pictures/normandy/photos/beaumont-en-auge-7.jpgSedan spackel på allting. Även i skarven mellan fönsterramarna och listerna på fasaden så att det ser ut som att dessa är ett stycke trä. När det torkat över natten slipar jag med sandpapper. Målar trädetaljerna med Vallejofärg (Mellanbrunt och svart i en ungefärlig blandning av 2:1). Slutligen sandpapprar jag lite lätt på träet när färgen torkat så att det ser lite mer slitet ut. Jag har börjat på ett golv till nedervåningen. Tänkte mig ett stengolv. Har först limmat fast tunna korkbitar som jag rivit i random storlekar och pusslat ihop till mosaik. Därefter på med spackel och slutligen sandpappra allting jämnt. Nästa steg är att spackla skarvarna mellan fasaden och dörr/skyltfönster. När det är klart ska jag putsa till fasaden på nedervåningen och måla den. Därefter är det dags att börja med insidan på allvar.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 4, 2010 13:56:38 GMT 1
Lite helgjobb och ett sug att limma plast har gjort att byggtempot gått ner något. Detta har hänt: Har fixerat innergolven. Jag försökte räta ut väggarna genom att limma plastram på dessa, men det är helt omöjligt att få dem raka. Golven har jag fixerat stadigare genom att borra hål i väggen där jag stuckit in tändstickor som stag för innergolv och innertak. På undersidan av tändstickorna har jag limmat plastark och på plastarken ribbor. På ribborna/tändstickorna kommer golvplankorna. Det blev lite rörigt att beskriva utan en illustrativ bild. Fasaden längst ner har fått en ny färg. Det blev kanske lite gulare än jag förväntat mig, så jag får se ifall jag ljusar till färgen med pastellkrita eller liknande. Även väggarna på insidan har fått vit färg. Vissa våningsplan återstår en slipning, färg och slutligen tapeter. Dessutom dök Verlindenfigurerna upp med posten igår, vilket ger lite mer drivkraft i bygget. Längtar efter finliret med figurer, inredning och dylikt.
|
|