|
Post by DCycle on Jan 19, 2010 22:19:27 GMT 1
Kit: Tamiya KV-1C pimpad med fotoets och Friul-band i vitmetall. Målad med akrylfärger och vädrad med oljefärger. Figurer: Besättningsmannen är från Alpine och liftarna är DML Tankriders. DML-figurerna har fått nya huvuden från Hornet och Alpine. Målade med akrylfärger (Vallejo), samt vädrade med oljefärg och pastellkritpulver. Byggtid: Oktober 2009 till Januari 2010. Basplatta: Scratchbygge. Frigolitbotten på fotoram. Telefonstolpe, staket, m.m. är scratchbyggt. Vegetationen består av static grass, hampasnöre och buskar av vitmossa/dill/oregano.
|
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 20, 2010 11:15:24 GMT 1
Jeeesus titty-ferking Christ! Förstabilden ser verkligen ut som ett foto från 2WW. Mycket bra gjort att få till figurerna så bra också. Jag får Ågren av att måla en enda figur och det där är ju ett helt gäng...
|
|
|
Post by DCycle on Jan 20, 2010 11:40:07 GMT 1
Tack så mycket för feedbacken! Fick jobba i säkert 30 minuter med första bilden innan jag blev riktigt nöjd med den. Photoshop är mitt andra hem många dagar i veckan. Angående figurerna så nämnde jag i byggtråden att dessa krävde ungefär halva byggtiden. Testade lite nya tekniker men jag kom fram till att jag fortfarande trivs bäst med att grundmåla dem med akryl och sedan göra findetaljeringen med oljefärg. Jag gör helst både wash och torrborstning med olja. Alla trädetaljer som vapenkolvar, etc. grundmålar jag med ljus akryl och målar/ådrar med oljefärg. Till mitt "försvar" eller snarare "ickeförsvar" så måste jag säga att posén på besättningsmannen är som den är. Det är en resinfigur och armarna är så där från början. Kanske en av nackdelarna med resin (förutom priset) är att de inte är så flexibla när det kommer till att modifiera dem. Jag är väl som många andra här - pedantisk med detaljer och stör mig på vissa misstag som jag ser på bilderna. Men jag låter dem vara osagda för husfridens skull. Fick förresten klona bort i Photoshop en fläck otorkat vitlim, som stack upp under bandet... limmet hade inte hunnit torka när jag fotade.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 20, 2010 12:40:48 GMT 1
Sublimt. Jag hör nästan gnisslet från vagnen när den kör iväg efter fotograferingen.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 20, 2010 12:47:19 GMT 1
Kan inte annat än hålla med att detta ser så förbaskat bra ut. Enkelt upplägg på nått sätt men det gör det mer mästerligt. Underbart.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Jan 21, 2010 0:26:10 GMT 1
Håller med alla andra - ett underbart diorama !
|
|
|
Post by aj on Jan 23, 2010 23:00:48 GMT 1
Vilken journalfilmskänsla ! Snyggt diorama, med agerande bifigurer, utsökt bottenplatta och tung plåt. DAVAI, DAVAI ! MVH Anders
|
|