|
Post by aj on Jun 15, 2006 1:12:30 GMT 1
Fritt översatt ur en pilots memoarer: -" Den enda av oss som älskade Malta var George " Screwball" Beurling. Alla vi andra hatade denna jävla ö". "No Place for Beginners" syftar på en begäran från Maltas flygförsvar, att endast erfarna RAF piloter bör skickas till ön. Nyss hemkommen från Malta, en ö full av historia, från Malteserriddarna till 2:a VK. Flygböcker i varenda "badbollsbutik" Bilden ovan är orginalet av St. George Cross som Maltas befolkning tilldelades 1942 för tapperhet. Finns på nat. krigsmuseet i Valetta. "Faith", en av sex Gladiatorer som försvarade Malta 1940. Heja Sverige, Boforskanon. Nu är vi på flygmuseet, Takali. Hurricane som hittades i havet.Planet försvann den 4 juli 1941. Pilot var Sergeant Thomas Hackston, 126 Sqd. Kroppen fanns ej i planet, så det var fritt fram att bärga planet. Planet är nästan återuppbyggt, bara vänstra vingen är kvar. En till gobit, Spitfire Mk 9. Flögs över Sicilien och Italien. Nästa projekt, en Swordfish. Del från en nedskjuten Ju 88. Dragtraktor. "Pappa, jag vill ha en italienare" Bytesfordon som piloterna använde som transport. Kommer ej ihåg märke? Två fantastiska dioramor. Lägger ut fler bilder på fantastiska modeller vid ett senare tillfälle. Den gamla huvudstaden M`dina, sett från Takaliflygplatsen. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Jun 15, 2006 10:38:46 GMT 1
Wow! Läckra bilder Anders! Måste definitivt åka till Malta någongång. Såg filmen "The Malta Story" (1953) häromnatten - Då tänkte jag på dig. /Micke
|
|
|
Post by one0wonder on Jun 17, 2006 8:04:02 GMT 1
Fiat Topolini tror jag
|
|
|
Post by aj on Jun 17, 2006 9:31:22 GMT 1
Jepp, nu minns jag, så heter den. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Jun 18, 2006 18:01:53 GMT 1
Ooohh.. En annan är ju också hemkommen från MTO men inte har jag sett såna här kuliga grejor. Bara ett par Kübelwagen. Du verkar ha haft liika härligt som jag iaf.. :-)
|
|