|
Post by aj on Dec 17, 2008 22:53:29 GMT 1
Anders Goes Japanese ! Var förbi lekbiten häromdagen och fick till min glädje se att de hade fått in lite nytt. Föll pladask för denna maskin, vilket vackert plan o tvåmotorigt. Måste bara ha att bygga. Oesau får vänta ett tag. Trots tamiya, ganska dålig passform i cockpit. Har fått dölja breda glipor med plastark, plus lite hemmabygge för att få lite mer inredning. MVH Anders-san, Sayonara! P.s. Har lagt undan en "Gekko" (tidig) nattjakt, tvåmotorigt, ännu större och ganska ny, kommer att bli min julklapp från tomten.
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 0:21:34 GMT 1
bara så du vet anders så verkar det som om krafset som går ner från throtell/gas reglagen mm är någon form av stänger eller rör. Och därigenom raka Samt att blytråden som går ovanför nämnda reglage ska svänga uppåt i jämnhöjd med instrumenten och inte nedåt. Vidare så är inte den främre delen av panelen på höger sida om förarstolen korrekt från början, den går inte in mot flygkroppen utan lämnar plats för kablaget ut från elpanelen.
vill du låna japanese interiors???
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 0:22:51 GMT 1
Men annars så ser det juvligt ut. Oi denisai receptet i byggbeskrivningen på interiörfärgen stämmer väldigt bra med verkligheten
|
|
|
Post by Tandapan on Dec 18, 2008 9:33:14 GMT 1
Jag har den där modellen liggande i stashen sedan ett antal år tillbaka och det är det enda japanska flygplan jag äger i modellform. Mycket vackert, plus förstås att det har en stor kanon i Schräge Musik-arrangemang! ;D
Jag har torrpassat modellen och också märkt att precisionen lämnar en del övrigt att önska men i gengäld tror jag att det är en modell som kan vara perfekt som snabbygge rakt ur lådan bara för att få bygga ett annorlunda plan som man dessutom får måla i färger man inte är van vid att använda (nu talar jag för mig själv som normalt sett aldrig bygger japanskt).
Edit: Va? Har han fått in Gekkon? Hur mycket kostade den? Det är den andra japanen jag kan tänka mig att bygga. Ska ju finnas en grym artikel på HyperScale om den men jag tror inte länkarna funkar som de ska på den siten för tillfället.
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 10:09:17 GMT 1
jag har kanske kvar den artikeln på datorn ....men jag är osäker och föresten, interiors täcker allt du behöver veta om gekkon
|
|
|
Post by newsoft on Dec 18, 2008 18:26:45 GMT 1
Oi! Mer japanskt till folket!
|
|
|
Post by aj on Dec 18, 2008 22:37:10 GMT 1
Tack för upplysningarna. Jag har "Googlat" mig fram till bilder och byggen och därefter gjort en egen tolkning. Min filosofi är att ser det bra ut, är det OK. Skulle jag försöka få in allt och på rätt plats, så hade jag inte fått något bygge klart ( det får man ju ändå inte , nästan ). Den här modellen är ganska sparsam med detaljer i cockpit, så mitt mål är bara att få lite mer "Action" i densamma. Färgblandningen till cockpit enl. instruktionen, är den Nakajimas Bamboo? Undrar oxå över planets kamo, de rek. J.A green 3 delar/ svart 1 del. Blir inte det för mörkt undrar jag, eller fanns det en mörk variant av J.A. grön ? Har satt in lite ledningar i spanarens kupe` Ang. Gekkon, pris endast 389 kr. Rebellen vill nog ha över 500 kr. Enl. Lars så har Tamiya sänkt priserna. MVH Anders-san
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 18, 2008 23:58:54 GMT 1
tråkig nyhet priset på dinah var ju överkomligt.
NEJ interiörfärgen är mitsubishi interior green och inget annat om du inte menar på landstälsluckor och flapsytor då är det aodake grönishblåish över naturmetal. Kammot stämmer nog det också då det ska vara mitsubishi army green och jag har för mig att Tamiyas JA green har fått kritik, kanske den var för ljus. Men jag kan ju komma förbi och lämna refferns material om du vill i morn eller på lördag nån gång. på gekko och dinah är det runt 800Mb
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 0:01:12 GMT 1
tillägg vissa boxar kan vara målade i en divergerande kulör, inte helt ovanligt, av grönt då
|
|
|
Post by aj on Dec 19, 2008 0:16:15 GMT 1
Det skulle vara kanon, OneOwonder. Nån gång under lördagen skulle passa, du kan ringa först på 070-6178776, så kan vi bestämma en tid. Varför jag frågade om Nakajimas Bamboo är för att jag har en Zero i bygghögen som ska ha den färgen i cockpit. Har du någon tamiyablandning på den speciella färgen ? MVH Anders-san
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 13:29:43 GMT 1
jag har aeromaster warbird acrylic: Nakajima interior green/grey som du kan få låna lite av, om inte annat som referens. men jag ska titta efter om blandningar. white ensign? tror jag det är som räknas vara de bästa på japanfärg just nu. Annars så ska den nya interior färgen från Tamiya vara bra ..men just nu så sviker minnet om det är nakajima eller mistsubishi, den släpptes i samband med tamiyas zeron i 32 så jag tror att det är mitsubishi. men den har inte kommit till lekbiten ännu vad jag vet
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 13:47:12 GMT 1
I stort sett alla tillverkare av japanska flygplan hade en egen kulör av grönt (pga egna leverantörer). Och i slutändan så skiljer sig de olika gröna kulörerna mellan plan till flottan och plan till armen, dock kan denna skillnad bero på olika underbehandlingar, overcoats osv. Armens jaktplan levererades tydligen ibland i naturmetal och målades på olika etap baser. Och i dessa fall var det den lokale målaren som bestämde kulören.
Dock bör påpekas att vissa kulörer(tillverkare) ligger försvinnade nära varandra i färgton osv för oss modellbyggare. Samt naturligtvis så slets, grånade mm de olika kulörerna olika mycket då recept kunde sklija mellan olika tillverkare av färg. För att inte tala om primers Flottans plan primades alltid, jag tror att det var så i stort till slutet av kriget. I början var primer på zeron(mitsubishi) i en rödbrungrå färg som kallas ame iro, vilken är samma kulör som på "cammot". Tamiya JN grey ligger nära men inte helt.
När nakajima började producera Zero 1941 valde dom en grågrön färg, som lämpligt också kallades ame iro, den ligger närmre Tamiya JA grey men inte helt borde vaera gråare. Jag har för mig att Aichi hade denna färg som primer/cammo.
Eventuellet så har den nya grå? färg som tamiya släppte till zeron i 32 löst problemet för någon av ame iro varianterna
|
|
|
Post by one0wonder on Dec 19, 2008 23:20:21 GMT 1
EDIT både mitsus och nakaj grå färg ska anses vara grågröna ...men den ena med en dragning mot rött/brunt och den andra med en dragning mot blått.
Om jag minns rätt denna gång
|
|
|
Post by aj on Dec 20, 2008 3:12:00 GMT 1
Vänta nu, ska man dutta i lite brunt i blandningen, och viola`så har vi gjort oss en Nakajima Bamboo? eller, Bamboo låter lite åt brunthållet? Edit: P.s. ölfryntlig fråga? MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Dec 26, 2008 19:01:05 GMT 1
GOD FORTSÄTTNING ! Har målat lite mellan skinktuggorna. Grundade med Nato svart. Dimmade på med instruktionens blandning, ljusade upp på vissa ställen. Detaljerna målades med Vallejo. Måste tacka Johan för det fantastiska referensmtrl. Gjorde att jag satte in lite mer plast i cockpit. Åter... mången tack Johan! Sayonara från Andes-san
|
|