|
Post by Tandapan on Aug 13, 2005 13:21:52 GMT 1
Katt-pappa alltså. Vi hämtade vår tredje Maine Coon igår. Denna gång en hane. Stooor kille som heter Obelix och väger 2 kg redan vid 3 månaders ålder: Sedan tidigare har vi Bella och Ronja som gärna "hjälper till" när jag bygger modeller. Bävar för vad det nya yrvädret ska ställa till med i bygghörnan... Bella: Ronja: Fett OT, men ändå...
|
|
|
Post by Micke on Aug 13, 2005 14:19:40 GMT 1
Jag kan inte se att katter skulle vara OT, mina är ständigt inslag i mitt modellbyggande (delar av dem iallafall) Grattis till nytillskottet! Du har en fin familj, Matte!
|
|
|
Post by newsoft on Aug 13, 2005 16:43:02 GMT 1
Om jag nånsin skaffar en Maine Coon så måste den heta Lurvas! ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 13, 2005 17:04:21 GMT 1
Micke: Nä det var kanske inte så OT. Jag var bara stolt som en tupp så jag var tvungen att dela med mig.
Daniel: Ja det tycker jag! Det är king att vara ägd av Maine Coons.
|
|
|
Post by DCycle on Aug 13, 2005 19:21:23 GMT 1
Jag har nog med minst 10 katthår på varje modell jag gjort, så detta är full on-topic! Finfina kissar! /D
|
|
|
Post by Micke on Aug 14, 2005 13:44:45 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 14, 2005 14:01:27 GMT 1
Oj vad länge sedan man fick se dem live. De är ju så fina!
|
|
|
Post by Micke on Aug 14, 2005 14:29:46 GMT 1
Det är bara att titta in när du har vägarna förbi Umeå. Igor och Pusjkin är inne på sitt fjortonde år nu och det är fortfarande full fart (även om bilderna säger annat). Om jag tillåts snacka "katt" kan jag berätta att vi i samband med tandstensborttagning bytte vi foder och inom en vecka hade vi katter som var som nya. Otroligt vad rätt kost kan göra. Men jag antar att dina Coonisar redan får optimal kost.
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 14, 2005 14:41:24 GMT 1
Jag hoppas att de får det i alla fall. Royal Canin's "Babycat" tills de är fyra månader och sedan "Kitten" av samma märke och nu när våra äldsta två katter har blivit ett år har de börjat käka Royal Canin's specialmat för Maine Coon-katter.
Matkulorna är extra stora så att de ska tvingas tugga dem före de sväljer dem. Ger man dem för små foderbitar är tydligen annars risken att de glupar i sig bitarna hela eftersom Coon-rasen är så storväxt och då nöts inte heller eventuell tandsten bort. Stora i käften är de, helt enkelt. ;D
På vilket sätt förändrades era katter och vad gav ni dem före och efter bytet av käk?
|
|
|
Post by Mr Jimmy on Aug 14, 2005 14:46:11 GMT 1
Micke>Schyssta namn =)
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 14, 2005 14:56:13 GMT 1
Glömde skriva att Pusjkin (om det är han som syns på de två nedersta bilderna) är rätt lik Obelix bror:
|
|
|
Post by Micke on Aug 14, 2005 15:18:27 GMT 1
"rätt lik"? Jag trodde först att du hade en kattungebild på Pusjkin! Otroligt! Innan foderbytet så plågade vi dem med Whiskas burkmat och en skål med torrfoder bredvid. Resultat: Hårbollar, dålig andedräkt, slöhet. Sedan bytte vi till IAMS Senior 11+ där vi blandar något som heter Oral B (tandsten och hårbollkontroll), circa 10%. Nu är det som sagt full fart på kissarna igen trots relativt hög ålder och vi slipper torka bort Gollumbollar från golvet. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 14, 2005 17:01:44 GMT 1
Hehe, ja visst var de lika? Aha, ja blötfoder är ingen höjdare + att äldre katter behöver annan kost. Kanon att era har blivit piggare och mår bättre! t3h LOL @ "Gollumbollar".
|
|
|
Post by DCycle on Aug 14, 2005 22:38:22 GMT 1
Mina två talibaner: Wille. Har en förkärlek att smaska på folks öron. Översocial sak som i princip är dumsnäll. Du kan köra över honom med ångvält, och han är fortfarande glad... ännu gladare om du kliar honom bakom örat. ...och Smulan. Ganska reserverad av sig. Dricker gärna från tvättstället, och älskar att bära omkring på diskhandskar.
|
|
|
Post by Micke on Aug 14, 2005 22:43:49 GMT 1
Jättefina katter! "Smaskar på folks öron"? Undrar om det är samma beteende som mina katter, fast vi kallar det "snutta". Pusjkin vill helst snutta på mina fingrar en stund innan vi somnar på kvällen
|
|