|
Post by Micke on Jul 31, 2005 20:27:29 GMT 1
Bengt: Jag såg just "The Longest Day" och blev litet förvånad när Priller and Sergeant Heinz Wodarczyk strafade stranden flygandes Bf 108 Taifuns! Det kan väl inte stämma? ;D
|
|
|
Post by Bengt on Jul 31, 2005 23:40:47 GMT 1
Artistisk frihet, vet du. ;D Men alvarligt talat så var det inte möjligt att få tag i några Fw-190 A8 vid det året, replikorna började byggas ganska nyligen. Däremot är nog dialogen ganska nära verkligheten eftersom Pips var anlitad som faktagranskare osv till filmen, det är t.o.m. Prillers egen skinnjacka som bärs av skådespelaren har jag läst.
|
|
|
Post by Micke on Jul 31, 2005 23:50:01 GMT 1
Doug kanske protesterar nu, men nog borde väl ett par sminkade Harvards mer ha liknat Fw190 än Bf 108-orna? Jo, jag såg jackan och tänkte direkt att de lyckats ovanligt bra med kostymresearchen i det avsnittet. Den är SÅÅÅ snygg!!
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 2, 2005 21:17:51 GMT 1
En tyskmålad Hawker Fury måste väl vara mer lik en Fw-190 än vad en Taifun är? Lättare att få tag i också kanske...? OT: Undrar förresten om TV4 kommer att släppa dokumentärserien som går på måndagskvällar, på DVD någon gång framöver? Rätt intressant om Monte Cassino i går kväll.
|
|