|
Post by Micke on Jul 16, 2004 13:31:15 GMT 1
Jag har skickat ut mail till de flesta, men för att vara på den säkra sidan så meddelar jag detta även här: Ny epost: flieger@bredband.netBye, bye Kommunicera! ;D
|
|
|
Post by Force on Jul 16, 2004 23:54:28 GMT 1
Nu är det nog slut med bandbreddsbegränsningar och annat tjafs, sen fick du väl lite mer å köra med också. ;D Personligen tycker jag att Bostaden/Kommunicera ska sälja sitt nät till Bredbandsbolaget eller någon annan som vill expandera och utveckla nätverket till det bättre. Kommunicera strävar mest bakåt, eller i bästa fall står stilla, och verkar inte ha något som helst intresse av att utveckla sig på något sätt. Även fast dom har flest lägenheter i Umeå och borde ligga i bräschen för sånt, dom kan ju inte ens se till att alla deras lägenheter kan få internet än. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jul 17, 2004 0:05:21 GMT 1
Jo, vipps så gick hastigheten upp 4x! ;D Jag kan inte annat än rekommendera all som har K-cera att följa mitt exempel... OM möjlighet till detta finns hos er? Dåligt bredband är i mitt tycke sämre än inget bredband alls!
|
|
|
Post by Bengt on Jul 17, 2004 2:03:50 GMT 1
Jag vet inte hur användbar den här är för er övriga, men jag har god nytta av denna lilla snurra: 80.88.96.102/
|
|
|
Post by Force on Jul 17, 2004 13:34:56 GMT 1
Jag är nog inte så långt efter, bara jag får tillgång till Bredbandsbolagets 10Mbit ADSL anslutning här på Carlshem. Det blir lite dyrare per månad än vad jag har nu men skulle jag köpa extra en extrapott på 6 Gb så jag får 12Gb/rullande 30 dagar på Kommunicera skulle priset bli 465 kr/månad. Då ter sig dom 399 kr/månad som Bredbandsbolaget tar i avgift rätt billigt, för mig veterligt har dom INGA bandbreddsbegränsningar. Enligt mätaren kom jag upp i 9401Kbit/s på min 10Mbit lina så hastigheten är det inget större fel på, det är bara Kommuniceras ointresse att utveckla sig som retar mig. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Micke on Jul 17, 2004 14:02:57 GMT 1
Enligt Bengts mätare ligger jag på 6400 med Bredbandsbolaget - Kommunicera bjussade på ca 1300 Viss skillnad! ;D Jag har inte heller hittat något som motsäger att trafiken på BBB är fri.
|
|
|
Post by newsoft on Jul 17, 2004 16:59:50 GMT 1
Tyvärr kan jag inte se exakt vad jag har efter som jag har skärmen inställd på 800x600 men det såg ut att vara nära 10 Mbit. Hade jag haft en bättre dator hade jag nog uppgraderat till 100 Mbits lina. BBB bjuder på startavgiften fram till mitten av augusti. Tyvärr får man bara ladda hem 300 Gb i månaden då..
|
|
|
Post by Force on Jul 17, 2004 20:46:01 GMT 1
BARA 300Gb!??!! det var inte mycket. ;D (ironi så det stänker om det) Det skulle K-cera se, deras 6Gb gräns är ju löjlig. Om man sen tänker att jag bara hadde 3Gb när jag anslöt mig så förstår man inte hur jag klarade den gränsen, nog för att den var lite svävande och man blev inte bestraffad om man översteg en aning. BBB's 300Gb/månad skulle jag nog aldrig kunna nå upp till hur mycket jag än skulle försöka, då får man ju bo vid datorn 24 timmar/dygn och ladda hem allt vad man bara hinner.
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Bengt on Jul 18, 2004 16:14:07 GMT 1
När ni använder hastighetsmätaren som jag länkade till så kom ihåg att den bara mäter hastigheten mot AC-net. Hur andra nät är bryggade mot AC-net kan skilja högst betydligt. Men de flesta ISP'er har egna hastighetstester.
|
|
|
Post by Micke on Jul 18, 2004 17:53:59 GMT 1
Finns det något sätt att kolla hastigheten mot Internet, rent generellt?
|
|
|
Post by Bengt on Aug 27, 2004 19:59:41 GMT 1
Du fick aldrig något svar på detta så jag ska spåna lite. Hoppas bara att jag inte sparkar in några öppna dörrar.
"hastighet mot Internet" är ett lite luddigt uttryck. Jag gjorde en sökning på "connection speed test" hos Lycos och fick över 65.000 träffar. Du kan säkert hitta någon hastighetsmätare hos BreBo, jag var in på deras site men kom inte långt eftersom jag inte är kund hos dem. Den mäter då hur snabbt din PC kommunicerar med deras server. Men när du sedan drar därifrån ut i Wida Wärldens Web så blir det genast krångligare. Ingen anslutning är ju snabbare än sin långsammaste del. Du kan råka ut för en överbelastad router någonstans, en server som är i behov av översyn, vadsomhelst. Du har ju erfarenhet av P2P så du vet vad jag menar. TCP/IP är en soppa...
Om det här INTE var vad du frågade efter så får du gärna elaborera.
|
|
|
Post by Micke on Aug 28, 2004 0:49:32 GMT 1
Tack Bengt! Jo, jag inser att min fråga var naiv i överkant. Det jag hade i åtanke var närmast möjligheten att mäta "medelhastigheten" mot internet genom tid...? Fortfarande luddigt? Hmm... Snabbast upkoppling (teoretisk) är vad mitt kabelmodem klarar av. Långsammast är noll. Intressant vore att veta medelhastigheten som jag haft under... låt oss säga: Senaste timmen.
|
|
|
Post by Bengt on Aug 28, 2004 23:38:46 GMT 1
Grunna, grunna... OK, du plockar upp en websida och momentant så har du 7 Mb/s eller nå't sånt, sedan sitter du och läser sidan och har hastighet zero under tiden, förutom kontrollinfon som TCP/IP skickar fram&åter mest hela tiden. Men jag tror nog att du skulle kunna använda t.ex. NetUp eller någon av de fria TCP/IP-analysatorer som finns för att få fram ett medel.
|
|