Tobbe
New Member
|
Post by Tobbe on Oct 6, 2007 11:50:30 GMT 1
Äntligen klar me mitt Gripen plan. Finns lite bilder på IPMS Stockholm. In the works. tinyurl.com/35oofqTack för matrialet oxo Braemp. Gick åt en åttondel ungefär
|
|
|
Post by Micke on Oct 6, 2007 12:22:20 GMT 1
Men hälwittes vad snyggt bygge!!! Otroligt vilket arbete du lagt ner på att få allting "just right". Erkänner att jag varken kan något om, eller speciellt gillar jetflygplan, men detta var übersnyggt!
Micke
|
|
|
Post by aj on Oct 6, 2007 15:20:53 GMT 1
O`boy, vilket bygge. Är ingen jetnisse, men det där "fågeln" gillar jag skarpt. Grattis till ett kanonbygge Tobbe! MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Oct 6, 2007 15:23:55 GMT 1
Det är nog ett av de snyggaste Gripen-byggena jag har sett! Din och den där som låg på HS förra veckan. Grymt fina. Hoppas vi får se mer framöver.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 6, 2007 15:30:54 GMT 1
Ja ett sådant resultat med utgångspunkt i Italeris modell kan du vara mycket stolt över. Det där slänger man inte ihop på en kafferast inte. Jättekul att se så många bilder från bygget också. På en del av bilderna är det svårt att avgöra om man tittar på en modell eller på originalet i skala 1:1. Tror jag får ta och plocka fram den här:
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 6, 2007 15:33:04 GMT 1
ruskigt bra trevligt att få reda på att all resin inte är bättre än orginal
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Oct 6, 2007 20:21:03 GMT 1
Supersnygg Gripen. Du har verkligen lyckats bra med att få till perfekt "sit" på modellen. Imponerande oxå med allt scratchbygge - ibland blir det bättre än resinsatser. Jag har själv fortfarande både min Top Gun och Italeri under bygge (båda i 1:72) men du inspirerar en verkligen till att försöka bli klar nån gång.
hälsningar från Thomas
|
|
|
Post by Krilleman on Oct 7, 2007 7:30:05 GMT 1
Fasen vilken snygg "Grip". Bra jobbat. Gillar även att du visat hur vissa steg gått till.
Keep up the good work.
|
|
Tobbe
New Member
|
Post by Tobbe on Oct 7, 2007 10:06:24 GMT 1
Tack tack .. känner mej nästan oförkänt när ja vet va som visats här. Te.x är ja ingen hejjare på dekaler. Syns dåligt men de vart en del silvring, vågade inte smälta med solv. Körde mildare med vinäger och varmvatten. Hoppa till när det fräste i skålen hehe. Sen är ja inte helt nöjd med panellinjerna. Efter att ja bilvit klar med linjerna sprayade ja på ett lager mattlack. Och på några ställen flöt linjerna ut en smula (syns på 1 o 3 cockpitbilden) trots att lacken oxo var vattenbaserad. Fast de ser mest ut som vädring .. som ja inte gjorde för övrigt. Iaff ingen sludge wash eller va de heter bara lite olje fläckar osso. Sen hade ja svårt å få till svarta matta ytor, speciellt med pensel. Däcken te.x Låtsas ja att dom nyss är rullade i en vattenpöl. Sen de ja stör mej mest på var att ja inte kunde placera in bop/d hålen rätt. Fast de va nog mest italeris fel. Beroende på vad ja hade som utgångspunkt i mätningen hamnade man olika. (hålen är rätt storlek men de ska nå fram till luckan snett ovanför kant i kant.. men ska ändå vara bakom vingrodret. jaja skit samma Tusen tack iaff.
|
|
|
Post by newsoft on Oct 7, 2007 12:51:58 GMT 1
Tyckte just panellinjerna var något av det mest lyckade. Realistiskt återhållsamma. Kanske var det just det faktum att du inte direkt "vädrade" modellen som gjorde att det blev så bra. De Gripen-plan jag har sett såg då väldigt fräscha ut. Det är helhetsintrycket som är så bra. Dagens digitalkameror är skoningslösa med detaljerna, vilket kan vara både bra och dåligt. Man får nog tänka på att betraktaren oftast står på nån halvannan meter eller så.
|
|
Tobbe
New Member
|
Post by Tobbe on Oct 7, 2007 15:27:13 GMT 1
Mmm lite därför ja inte vädrade (rätt rena) plus stor osäkerhet om de hade blivit bra. Finns 6 bilder till nu föresten. Tobbe Mången tack alla!
|
|
|
Post by one0wonder on Oct 7, 2007 20:18:57 GMT 1
Själv är jag en av dom som inte riktigt uppskattar panellinjer i regel då de flesta blir överdrivna ( en mycket persopnlig åsikt men). Men dina är aldeles lagom tycker jag.
|
|
|
Post by Tandapan on Oct 15, 2007 8:49:44 GMT 1
Men du, Tobbe, bor du här i Umeå eller? Om så är fallet borde du komma och kolla in lokalen Micke har hittat åt oss och kolla in oss andra kufar som frekventerar forumet. Mvh /Mattias
|
|