Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 20, 2007 19:02:33 GMT 1
Jag har återupptagit bygget på Hasegawas F/A-18D Hornet som jag startade strax innan jag reste till Australien. Planet var helt ihopsatt, spacklat och redo för målning. Mina senaste 1/48 projekt har varit plan från amerikanska marinkåren, så även detta. Det här blir en ”Night Attack” Hornet från VMFA(AW)-225 ”Vikings”. Som jag skrev tidigare (i tråden -nya projekt) har jag haft problem med info och referenser när det gällde den här varianten av Hornets bumps and blisters dvs antenner, ECM bulor och förstärkningar på flygkroppen. Planet som jag planerar bygga är en tidig maskin som saknade en del av dom senaste produktionsseriernas förbättringar samtidigt som Hasegawas utgåva av F/A-18D bygger på F/A-18B. En snabb tillbaka blick på bygget: En ny cockpit med grunden från originalet + Eduard color ets och scratch bygge Nya stolar från Airwaves. Nu har Aires kommit med ett par helt nya Martin Baker SJU-17 som är helt suveräna så jag tror att jag kommer att använde dessa. Nya ventilationsgrillar av mesh typ. GPS bulan en grej som inte skulle vara med egentligen, inte heller dom tre förstärkningarna på dom vertikala fenorna. Det sista som gjordes innan jag drog Down Under var målningen av utblåsen. Även här har Aires kommit med ersättningar som är grymma, så det blir att byta ut dessa också. Nu till det som har hänt med detta bygge under Påsken. Jag använde samma pre-shadening metod som jag använde till A-4M Skyhawken. Tamiya Blank Svart X-1 och fläckar av Tamiya Midium Blue XF-18. Även till detta bygge har jag använt Gunze färger. Kraftigt utspädd färg med T-röd och lite klarlack i tunna lager gör att man får koll på hur mycke av pre-shadningen man vill ska lysa igenom. Mellan målnings varv brukar jag putsa av ytan med ett fint våtslippapper eller gnugga med en bit polerduk för att jämna till ytan och få bort färg damm. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Apr 20, 2007 21:53:36 GMT 1
Toppen Jon! Det här skall bli spännande att se.
|
|
|
Post by Braemp on Apr 21, 2007 9:37:52 GMT 1
jag älskar de här grejorna jon. Inget kan få mig så sugen på att börja bygga modernt jet som att kolla på dina byggen. Dessutom verkar du ha hittat ett vinnande koncept med din preshading teknik.
|
|
|
Post by svinto on Apr 22, 2007 22:49:43 GMT 1
Mmmmm va vackert de blir detta gör mig inte mindre sugen till att börja på mitt första pansarbygge
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 22, 2007 23:00:15 GMT 1
Min favoritversion av Hornet (om man inte räknar deHavilland Hornet förstås ;D) och jag har så tur att den hamnar i händerna på dig, Jon... Anar ett fantastiskt mästerverk i vardande...igen!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 29, 2007 14:38:21 GMT 1
Tackar! Kul att ni gillar mina projekt. En av anledningarna till att jag valde just den här märkningen från VMFA(AW)-225 ”Vikings” var den falska huven på undersidan. Dekaler medföljer Superscalearket men den huven är för liten så jag valde att måla den. Ett pillrigt men inte allt för svårt maskerings arbete. Med tunna remsor av Tamiya tejp markerade jag ut den falska huven. Där efter fyllde jag på med remsor av maskeringstejp tills jag hade tillräckligt med marginal för att sprutmåla utan allt för mycket översprayning. Jag använde Gunze’s H301 Dark Gunship Grey. Ett par Walk Ways har också hunnits målats. Här började jag mål med Tamiya XF-12 men tyckte att det inte blev riktigt den gråfärgen jag ville ha, så jag la på ett tunt lager XF-56 Dark Sea Grey. Det sista jag gjorde förra helgen var att lägga ett lager klarlack över ovansidan och fenorna. Så jag hoppas att jag hunnit lägga på lite dekaler den här helgen innan valborg. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Apr 29, 2007 14:49:07 GMT 1
Jadu.., vad skall man säga? Kingen av US jets är tillbaka. Vågar man hoppas på att du bygger en 2-sitsig Gripen någon gång?
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 29, 2007 18:56:55 GMT 1
Man ska aldrig säga aldrig!! Aires kommer säkert med grymma resin grejer till det planet
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 29, 2007 19:28:25 GMT 1
Lite dekaler börjar komma på platts. Jag har även målat några av ECM bulorna. Nattflygningspanelen hade på Superscalearket samma gulfärg som vikingens flätor, vilket verka Ok enligt referensbilden ovan. Men jag ville ha dem en aning ljusare. Oftast brukar dekal fabrikanterna göra alldeles för gula nattflygningspaneler men i detta fall verka dom ha hittar ganska rätt ändå. Men som jag sa ville jag ha dom ljusare så jag har använt mig av CAM Decals själv lysande dekaler från ett F-14 ark. Jag ska försöka ta en bild på den i mörker om det går. Jag får laborera med slutarinställningen så kanske det går, jag återkommer om det. Jon
|
|
|
Post by Braemp on Apr 30, 2007 14:22:29 GMT 1
snyggt och snabbt. Jag måste bara fråga, varför målar man en falsk huv? Om man nu fattar att det är ett flygplan som kommer susande så är det väl mindre viktigt om det kör upp eller ner? huh?
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 10, 2007 22:00:41 GMT 1
Ja du Brempa, varför måla en falsk huv? Jag har ingen aning om det har någon effekt i en närstrid eller inte. För jag antar att det är i en dogfight som det skulle kunna ha någon inverkan på fiende piloten. Dom flesta dekalerna är nu på platts och modellen har fått ett till lager klarlack. Jag upptäckte att jag placerat markeringen för stegen som är målad på walk wayen var fel placerad. Så det blev till att måla över den gamla och maskera en ny. Lite ny design och en annan färg som matchar text dekalen bättre. Dom ljusa dekalerna på planets ovansida tyckte jag var allelens för ljusa. Så jag målade över dom med ovansidesfärgen, kraftigt utspädd med klarlack och T-röd. Jag hann även börja att washa delar av planet förra helgen så jag hoppas att jag hinner lägga ett lager mattlack denna helg. Jon
|
|
|
Post by svinto on May 13, 2007 19:34:52 GMT 1
Själv så tycker jag att detta ser ut som ett konstverk.....måste klia mig i ögonen......nä fan de va inget redigt plan de va bara en modell.....ser jäkligt bra ut jon....keep up the good work fan =)
|
|
|
Post by Tandapan on May 15, 2007 11:03:40 GMT 1
Målningskonst på hög nivå, Jon. Sejt vad crisp den kommer att bli! Har du tänkt ut vad den ska ha för vapenlast också eller?
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 19, 2007 23:12:56 GMT 1
Tack ska ni ha för den uppmuntrande kritiken! den behövs Lyckades inte med mitt mål att ha den helt mattlackad till slutet av förra helgen jag hoppas att jag hinner det nu på söndag. Istället för lackning blev det motor målning i torsdags. Dom nya utblåsen från Aires målades med Alclad och Metalizer. Jag vet att jag har sagt att Metalizer färgerna är crap och att dom är svåra att hantera efter målningen. Men jag ville ha en mörkare ton på ett visst parti och jag ville att det skulle var matt så att det gav en skarp kontrast till Alcladens super blanka yta. Alla resin delar grundades med Humbrols blank svart. Turbinbladet målades med Jet Exhaust sedan med ett tunt lager Tamiya XF-68 NATO Brown därefter en torrborstning. Sedan på med etset. Efterbrännkammar röret målades med Alclad Stainless Steel och smutsades sedan ner med Tamiya NATO Brown, NATO Black och Vit. Utblåset målades med Alclad Steel därefter med lite Prismatic Sapphire och sedan med oregelbundna streck av Jet Exhaust. För att ge en markering där ”kalkonfjädrarna” överlappar varan valde jag som sagt att måla med Metalizers Gun Metal. En enkel schablon tillverkades av papper och Tamiya tejp som las mot utblåset. Insidan målades med Tamiya matt vit mellan rummet mellan dom kerambelagda plattorna målades med Humbrols Gun Metal. Efter att det hade fåt torka lite fick insidan en olje wash. Jag får se om jag lägger lite mer färg inuti utblåset med pastellpulver efter att washen har fått torka. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on May 20, 2007 18:21:18 GMT 1
Men gaaaaah! Så snyggt! The royal treatment.
|
|