Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Feb 28, 2007 16:36:02 GMT 1
Här kommer nästa lilla whiff-projekt!
Det var ju inte bara Sverige som förlitade sig på inhemsk produktion under andra världskriget …
Bakgrundshistoria: I mitten av 1940-talet var Australien (precis som alla andra länder som stred i andra världskriget) i stort behov av fler flygplan. Därför togs snabbt ett flygplan fram och strax därefter påbörjades produktionen vid fabriken på Lorimer Street i Fishermen's Bend.
Flygplanet exporterades till Storbritannien, Nya Zeeland och Sydafrika.
Totalt tillverkades 208 plan. Inget av dem överlevde det tidiga 60-talet.
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Feb 28, 2007 16:43:13 GMT 1
Konstruktionen består av kroppen från en Mosquito, vingarna från ett flygplan, stabilisator från ett annat plan och motorn från ännu ett annat. Allt i 1:72. Jag slipade ned fenspetsen, kapade av den spetsiga bakdelen på flygkroppen, kapade till en bit motor samt modifierade spåren för vingarna och satte igång med hopfogandet.
|
|
|
Post by svinto on Feb 28, 2007 20:17:31 GMT 1
detta blir kul att följa
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 1, 2007 10:45:03 GMT 1
När väl motor och vingar hade hamnat på rätt plats tog spackling och slipning vid innan grundmålning av översidan av planet. Grundandet skedde med Scandinavian Paints grey primer på sprayburk. Under tiden översidan torkade slipades stabben och grundades även den.
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 8, 2007 10:13:05 GMT 1
Eftersom det ska vara en flygande modell ska landställen vara infällda och därför lades öppningarna igen med lite plast. Spackling, slipning och grundmålning som vanligt … Därefter penselmålades planets och stabilisatorns översidor i kamouflage med matt dark green (Humbrol 30) och matt leather (Humbrol 62).
|
|
|
Post by Micke on Mar 8, 2007 11:11:24 GMT 1
Vilken nostalgi att se en penselmålad modell. ;D
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 8, 2007 11:41:03 GMT 1
Jo, har man ingen spruta så får man använda penslar. Men hustrun tycker att jag ska införskaffa en sputa och kompressor, och det blir väl det också så småningom. Kanske när jag får klart med min nya bygghörna ...
|
|
|
Post by newsoft on Mar 8, 2007 12:44:24 GMT 1
Uppmuntrar frugan till det? Håll i henne hårt! ;D
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 8, 2007 12:51:29 GMT 1
Jajamen!!!
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 9, 2007 7:15:31 GMT 1
Jag tänkte första använda primern även som huvudfärg på undersidan av planet, men beslöt sedan att använda US ghost grey (Humbrol 127). Efter sedvanlig torktid så var det dags för lite extrautrustning. Några överblivna bomber från skrotlådan fixades till och limmades fast under vingarna.
|
|
|
Post by svinto on Mar 9, 2007 7:31:43 GMT 1
Fasiken va nice de blir
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 19, 2007 7:32:06 GMT 1
Spinnern målades i bright red (Humbrol 19), varpå 3 propellerblad från skrotlådan putsades till, målades svarta och sattes på plats. Ett sporrhjul (som också hittades i min skrotlåda) renoverades och sattes på plats. Sedan var det dags för stabilisatorn att hitta rätt, och denna limmades på plats. Nu började det faktiskt se ut som ett riktigt flygplan.
|
|