Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Feb 28, 2007 12:22:11 GMT 1
Vågar man bidra med en liten whiffer? På januarimötet med IPMS Dalarna, www.ipmsdalarna.org, fick jag lite överblivna delar av en annan medlem. Tillsammans med lite egna överblivna delar började jag bygga på en what-if. --- Bakgrundshistoria:AB Flygindustri i Halmstad utvecklade i början av 1940-talet ett litet jaktplan för flygvapnets räkning. Då Sverige var ett litet neutralt land i det krigsdrabbade Europa var behovet av flygplan akut och möjligheterna till inköp utomlands begränsade. De flesta kontrakt blev annullerade och hoppet stod därför till den inhemska industrin. De sista testflygningarna skedde på F 14:s flottiljområde under december 1944 och strax innan nyårshelgen påbörjades produktionen. Det lilla jaktplanet Trollet blev mycket populärt och totalt tillverkades 343 exemplar. I slutet av andra världskriget sattes 2 divisioner upp med danska piloter, men innan utbildningen var klar hade kriget upphört. 52 flygplan såldes efter kriget till det etiopiska flygvapnet och 13 st hittade vägen över till Dominikanska Republiken.
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Feb 28, 2007 12:43:43 GMT 1
Konstruktionen består av vingarna från en FW-190 och bakdelen med fena och stabilisator kommer från en CAC Boomerang. Kroppen kommer från en delad hatt till en insulinpenna. Propellern hade jag själv liggandes. Efter borttvättandet av det mesta av de gamla färglagren började jag uppbyggandet. Bakdelen fick en liten kil avkapad så att den passade bättre mot vingarna. Detta limmades sedan ihop. Så började uppbyggandet av den nya flygkroppen. Hatten till insulinpennan kortades och användes som flygkroppens framdel. Resten av hatten delades och användes som sidor vid sittbrunnen.
|
|
|
Post by Micke on Feb 28, 2007 14:14:03 GMT 1
Ballt! ;D Älskar "what-ifs" med svensk anknytning. Det ser ut som att "AB Flygindustri" lånade inspiration från det stora riket i öst.
|
|
|
Post by svinto on Feb 28, 2007 14:50:18 GMT 1
fasiken va coolt
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 28, 2007 22:54:30 GMT 1
Riktigt kul projekt, Mick! Detta bygge måste följas!
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 8, 2007 12:41:41 GMT 1
Efter mycket spacklande och slipande hade jag fått fram något som liknade ett flygplan. Då var det dags för grundmålning. Som så ofta skedde detta med Scandinavian Paints grey primer på sprayburk.
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 9, 2007 11:49:42 GMT 1
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 12, 2007 11:26:51 GMT 1
Så var det dags för de restaurerade landningsställen att komma på plats. Inte infällda som jag först hade tänkt, utan utfällda istället.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 13, 2007 23:58:41 GMT 1
Riktigt coolt och snyggt dessutom. Jag menar detta är verkligen modellbygge. ;D ;D ;D ;D
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Mar 16, 2007 12:32:00 GMT 1
Så var det dags att borra några hål för kylning av motorn. Efter lite bättring efter borrningen kom propellern på plats.
|
|
|
Post by svinto on Mar 16, 2007 16:13:39 GMT 1
Satan va nice!
|
|
|
Post by aj on Mar 17, 2007 23:20:37 GMT 1
Det är som Jazz, eller Allman Bros, våga gå utanför. ;D MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on Mar 24, 2007 18:31:15 GMT 1
me likey. det är något sexigt och argt med stubbiga flygplan. (Freudianska tolkningar undanbedes) ;D
|
|