|
Post by svinto on Feb 11, 2007 17:08:02 GMT 1
Säger som Micke......All hail the King of scratch!
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2007 17:45:28 GMT 1
Anders: Mail skickade. Vi får se vad det ger. En tanke: Hade verkligen din J 9:a kamera i bakluckan? Jag vet att den J 9 som står på FV-Museum har det men jag tror inte att alla J 9or var utrustade med kamera.
|
|
|
Post by aj on Feb 11, 2007 21:12:42 GMT 1
Tack Micke ! Du har helt rätt ang. kamera. Kameror sattes in i några J 9 :or först efter kriget. Stativet är borta nu. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2007 21:52:24 GMT 1
Tur att det gick att åtgärda i tid. Du har mail. /Micke
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Feb 11, 2007 22:01:59 GMT 1
Hmm..kom på lite saker då jag såg inredningen du börjat bygga. J9 hade en lite annorlunda konsol i än den som är gjuten i golvdelen. Även instrumentpanelerna hade lite annan layout. Kolla referensilderna. Sedan var det två triangelformade hål på "taket" ovanför instrumentbrädan. Rundslagningskyddet måste smalnas av. Två tvär"spröjs" på insidan av bakrute-delen saknas. Kroppen är lite för kantig på undersidan och måste rundas av lite lite. Strömlinjeplåtar för avgasrören måste tillverkas. Ev hade sidoluckan fel form, den skall nog vara lite fyrkantigare. www.aeronautics.ru/archive/wwii/books/cockpit/Seversky%20P-35A.jpgwww.skynet-1.com/serise08/p-35a.jpgDu kan ju sätta in en passagerarstol i bagagerummet. Det fanns även på svenska J9. Gick något snett slängde piloten en orange skylt med texten "HOPPA!" till passageraren!
|
|
|
Post by aj on Feb 14, 2007 23:47:35 GMT 1
Tack Anton, dina bilder är guld värda. Scratchbyggandet går vidare. Bygger på så mycket jag klarar av, är inte så noga med att få med allt i sittbrunnen, det mesta kommer ändå att inte synas. Huven är för tjock, så det blir stängd huv. Börjar bli klar med vänster sida av golvet och mittkonsollen med pedaler. MVH Anders
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Feb 15, 2007 0:53:31 GMT 1
jädrar i min lilla låda vad det bli bra!
|
|
|
Post by Micke on Feb 15, 2007 16:17:03 GMT 1
Anders: Det har kommit ytterligare en kommentar från min "flyghistoriska kontakt":
"... några kommentarer till bilderna från ”USAF-museum”: Det plåtskott bakom ”passagerarstolen” i mekanikerutrymmet fanns inte på våra J 9:or! Mekanikern/passageraren satt med raka ben med fötterna på var sida om förarstolen. Någon internkommunikation mellan förare och mekaniker fanns inte. Den skylt ”HOPPA” som nämns, satt på ett kvastskaft som föraren kunde sticka ner ”passageraren” vid läge. Denna modifiering (!) tillkom efter det att kadetten Claes-Henrik Nordenskiöld (son till CFV) vid tillfälle lämnade en J 9 och lät sin medföljande mekaniker (ovetande) följa med kärran i marken. Efter denna fadäs skickades C-H som attaché till USA och kom hem som kapten, medan övriga kursare var fänrikar…!
Relingen ovan instrumentbrädan var klädd med en c:a 5 cm tjock brun läderskoning. Den synliga veven t v i bild användes för att mekaniskt veva ut vingklaffarna, vars kardanstänger syns hitom…"
/M
|
|
|
Post by aj on Feb 18, 2007 22:17:00 GMT 1
Nu är allt klart på golvet, ids inte göra något mer. Svårt att få till proportionerna och rätta lägena på grejerna när man använder flera olika referensbilder, fick ändra på en del ställen, tidskrävande. Nästa steg är sidorna och stolen. Det ska bli spännande och se om allt passar. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Feb 18, 2007 23:26:21 GMT 1
Gudibrallan så snajsigt! Du scratchar så jäkla rent. Jag blir grön av avund! /M
|
|
|
Post by newsoft on Feb 19, 2007 13:25:31 GMT 1
Jaaa!!!! Anders, jag måste fråga: Var sätter du allt limkladd? På en annan modell, eller?
|
|
|
Post by Force on Feb 19, 2007 17:59:18 GMT 1
Mycket imponerande plastslöjd!!! Keep it up man. ;D
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by svinto on Feb 19, 2007 22:20:48 GMT 1
ja de e grymt att se
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 19, 2007 23:00:32 GMT 1
Otroligt inspirerande och grymt krispigt, Anders. Nä jag fattar inte heller hur du kan ha sådan precision i ditt scratchande. Wicked!
|
|