|
Post by aj on Feb 7, 2007 22:02:26 GMT 1
Tack för alla brittiska förslag, var själv inne på det, men jag kom på att man inte behöver gå över ån efter vatten. Tornets motspelare blir en svensk J 9:a i vintermiljö. Har länge varit ett drömprojekt, kan nog bli häftigt med "varmt" kamo i nordligt vinterlandskap. En annan sak är att jag kunde ha varit född i Kalixfors, min far fick erbjudande om att bli stationsföreståndare där, men som tur var vaknade han till sans och valde Malmberget istället. Kalixfors var i princip bara ett stationshus utmed malmbanan. Jag skulle behöva hjälp av dig, Micke, du har järnkoll i detta ämne. Vet du vilket serienr. Vit 38 hade i feb.1945? Hur var färgsättningen i cockpit ? Metallrent eller ? MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Feb 7, 2007 23:06:34 GMT 1
Mmm.. J9 är fin. Kul med lite lokalpatriotiska dioramor.
|
|
|
Post by newsoft on Feb 7, 2007 23:11:21 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Feb 7, 2007 23:17:20 GMT 1
Jag skulle behöva hjälp av dig, Micke, du har järnkoll i detta ämne. Vet du vilket serienr. Vit 38 hade i feb.1945? Hur var färgsättningen i cockpit ? Metallrent eller ? MVH Anders Järnkoll? Jag? Har tyvärr inget om J 9:s serienummer i huvudet, men jag kan kolla upp det. "Vit 38" - Vilken flottilj var det som härjade vid Kalixfors... F8? Cockpit: Jag skulle måla aluminium, förutom instrumentpanel (svart) och radio (vit). Tror jag har en del bilder. Bra idé att bygga svenskt! Micke
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Feb 7, 2007 23:19:26 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Feb 8, 2007 13:46:04 GMT 1
AJ: Den enda bild av "vit 38" som jag kan hitta finns i boken "Flygoperation Balchen". Det är kanske den du sett? där flyger "38" tillsammans med "43" februari 1945. Jag har kollat igenom SFF's bildarkiv utan att hitta någon bra bild på någon av dessa individer, än mindre något serienummer, men det finns fortfarande hopp.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 8, 2007 15:38:07 GMT 1
Vore det inte bättre att dom spelade bandy istället om det är ett svenskt diorama
|
|
|
Post by svinto on Feb 8, 2007 19:22:28 GMT 1
Vore det inte bättre att dom spelade bandy istället om det är ett svenskt diorama Va coolt de skulle vara
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 8, 2007 22:52:36 GMT 1
Kul med ännu ett svenskt diorama från dig !
|
|
|
Post by aj on Feb 10, 2007 23:50:09 GMT 1
Tack Anton, för länkarna och för att du påvisar "fällorna"på denna modell, info guld värd, tack ännu en gång. Micke, tror att jag hittat lösningen på FVNr. ( inte serienumret som jag svammlade om). Lånade Lennart Anderssons bok "Svenska militärflygplan, propellerepoken" på bibblan. I den hittade jag både "38" och "43":ans nr. 2129 resp. 2155. Vad tror du om det? Baserar gissningen på att dessa individer "överlevde" krigsåren enligt tabellen i boken. Har börjat med cockpit. Det blir en del scratchbygge och tidsödande torrpassning, för inget verkar stämma. I bakre delen har jag byggt en låda och ett kamerastativ. Egentligen kommer man inte att se det mesta, men jag vill ha lite "action" därbak. Kommer även att slänga in ett par "vita blixten" och ett mausergevär. Kamerastativ. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Feb 10, 2007 23:58:07 GMT 1
Hoppsan ! -"Egentligen kommer man inte att se det mesta, men jag vill ha lite "action" därbak." Hoppas ni "missförstår" mig rätt. MVH Anders
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2007 0:14:06 GMT 1
ROTFL!!! ;D ;D ;D Jodå, nog kan man massuppfi... eh.. missuppfatta det om man vill. Kan tyvärr varken bekräfta eller dementera Nr. 2129/2155. "Propellerepoken" hade jag också tänkt kolla åt dig men du hann ju före. Om du vill ha ett säkert svar på detta så kan jag skicka iväg några mail till flyghistoriekollegorna runt i landet. Säkert är det någon som sitter på både bild och dokumetation. Ditt arbete hittills med J 9:an är olovligt bra. All hail the King of scratch!
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 11, 2007 0:59:20 GMT 1
Jag tror att jag passar när det gäller det så kallade fyllebygget i någon stuga
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 11, 2007 8:08:05 GMT 1
Jag tror att jag passar när det gäller det så kallade fyllebygget i någon stuga Johan: Året må vara ungt, men jag har nog i och med detta hittat den roligaste kommentaren hittills... ;D Anders: Magi på hög nivå. Man ser redan nu att den här modellen (också) är på väg rakt in i svartkonstens handböcker. Du är otrolig.
|
|
|
Post by aj on Feb 11, 2007 9:45:42 GMT 1
Micke, jag vill gärna ha rätt FVNr. så skicka mail till dina kollegor. Johan, årets kommentar, hehe ;D ;D ;D ;D ;D MVH Anders
|
|