|
Post by svinto on Feb 10, 2007 20:58:13 GMT 1
Maskeringstape? va e de? nä skojja bara nä jag har faktiskt gjort de på fri hand å jag har aldrig konsentrerat mig så mycke i hela mitt långa liv (dom hela 23 ) och sen nu har jag provat att "torrborsta" för att försöka att framhäva siffrorna på hastighetsmätaren (Tack force för den lärdomen) men bild har jag inte hunnit me än men de kommer
|
|
|
Post by aj on Feb 10, 2007 23:12:30 GMT 1
Svinto, du går från klarhet till klarhet. Instrumentpanelen ser riktigt bra ut tycker jag. MVH Anders
|
|
|
Post by svinto on Feb 11, 2007 17:10:02 GMT 1
tackar tackar
|
|
|
Post by svinto on Feb 18, 2007 2:46:20 GMT 1
Ok då har man börjat att närma sig slutet på mitt första bygge Nu så blev de slutmontering på det mesta.... Här är ratten och instrumentpanelen monterad. Jag valde Customratten för ja tyckte den passade bäst Motorn monterad på Chassit Sen var de bara att sätta på karossen över hela kalaset....Lite montering av batteri m,m Framlysena fylde jag med lim så jag fick ett "Spräckligt" utseende Sen så va de slutresultat: Japp de var mitt Första bygge avklarat ;D Mycke har jag lärt mig som t,ex att jag måste fixa bättre penslar för jag skäms verkligen över min "List" målning (Vet att jag har sett nån stans att man kan använda nån slag folie till att göra så de ser ut som riktikt krom istället) Torrpassning A och O sen va de mera jag sklle säga men de e som vanligt när det gäller mig jag glömmer bort allt Då får ja väll avsluta detta å tacka för alla goda råd Chevrolet Bel Air HT 1957 "Svintos första bygge"
|
|
|
Post by Force on Feb 18, 2007 11:24:50 GMT 1
Ser bra ut tycker jag...framför allt för att vara ett första bygge. Jag såg att du målat listerna med silverfärg och det är ett riktigt skitgöra, dessutom ser det oftast inte riktigt realistiskt ut. Du nämde "någon slags folie" man kunde använda och den folien heter Bare Metal Foil (förkortas oftast BMF), den finns i flera varianter bl a Svart, Guld, Aluminium, Chrome, Ultra Bright Chrome mm och det ser betydligt mer realistiskt ut, den kan vara lite frustrerande och lite pillig att skära till men resultatet blir sååå mycket bättre. Sen har man flera chanser med BMF då man bara tar bort det man känner inte blev bra, lägger dit en ny bit och provar igen...det är ju lite svårare med färg. En annan sak, denna bil är ju en 50-talare och dom brukar ju vara kromtyngda, och Bel Air var Chevrolets "Top Of The Line" modell på den tiden och hadde mer krom och lull lull än dom billigare modellerna 210 och 150, så i det här fallet ska nog bara själva takplåten vara vit, allt annat mellan karossen och taket (förutom glaset) är blanka lister. Men det kan du ta nästa gång du bygger en Bel Air. Sen måste du ändra lite i rubriken till den sista svartvita bilden, det är en Chevrolet Bel Air HT 1957 och inte 1959. [glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]
|
|
|
Post by Braemp on Feb 18, 2007 12:12:25 GMT 1
WOW! Mycket snyggt. Gratulerar till bygget. Gillar den vitblå inredningen. Nu vill man genast se mera byggen från dig.
|
|
|
Post by Micke on Feb 18, 2007 12:17:38 GMT 1
APPLÅDER!!! Snyggt jobbat Svinto! Jag har tyvärr inget bildbevis men jag kan lova att ingen av mina 10-20 första modeller ens kom i närheten av din Cheva. Nu var jag förvisso litet yngre än du när jag började och inte heller hade jag internet och modellbyggarforum som kunde hjälpa mig att sätta mig in i hobbyn. Den viktigaste frågan jag kan ställa i detta stadium är: Tyckte du att det var kul?Om svaret är "ja" så tror jag att du har hittat en hobby för livet. /Micke
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 18, 2007 12:23:46 GMT 1
Snyggt buýgge Har du testat att använda Humbrol 191? (silver chrome eller något sådant) tycker att den fungerar/fungerade bra naär jag penselmålar krom och så
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 18, 2007 13:24:04 GMT 1
Jag stämmer in, Svinto. Mycket bra slutresultat och jag är tveksam till om jag själv hade presterat ett ens nära lika bra förstabygge. Riktigt imponerande. Hatten av för dig!
Mvh
/Mattias
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 18, 2007 13:54:51 GMT 1
Fasiken va coolt. Själv skulle jag inte ha en chans att få det äns hälften så snyggt.
Bra jobbat
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Feb 18, 2007 16:43:54 GMT 1
Jag byggde också ett antal bilar en gång i min ungdom och inte ens mina tionde byggen var ens i närheten av ditt...så jag instämmer med alla andra - SNYGGT BYGGE !!!
//Thomas
|
|
|
Post by svinto on Feb 18, 2007 17:42:20 GMT 1
Hehehe tack ska ni ha nu får jag bara hoppas på att min dotter inte hittar den å tror att de e en leksak hehehe Men till en annan sak vart får ni tag på penslar? om sagt va jag har inte en aning om vad för grejer jag behöver. har kollat runt (Puma,rebell) lite men ingen har bilder på penslar....nån som har ett bra köpråd? //Jocke
|
|
|
Post by Micke on Feb 18, 2007 18:44:48 GMT 1
|
|
|
Post by Micke on Feb 18, 2007 18:48:00 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Feb 18, 2007 22:20:33 GMT 1