Ojojoj...här är man sent ute ser jag...men jag är här nu i alla fall.
Jaha, var ska jag börja tro!?
Jo vi kan börja med figurer, det är alldeles riktigt att både Tamiya och Fuimi har figurer, och det i skala 1/24.
Tamiya har ett set rallymekaniker.
www.tamiya.com/english/products/24266mechanics/index.htmOch Fujimi har figurer som är lite mer vardagliga med vanliga kläder och Racingförare, plus en del annat smått och gott.
www.fujimimokei.com/product/gaandtool.htmlSen har jag lite tips till din nästa bilmodell Svinto.
Vi börjar med motorn, kapa bort dom små piggarna som sitter på den ena motorhalvan som är tänkt till styrning när man limmar ihop halvorna, för dom stämmer oftast inte ändå, slipa sen av ytorna som ska limmas på båda motorhalvorna tills dom blir plana, det gör du enklast genom att lägga ett slippapper på bordet med grova sidan upp, och sen drar du motorhalvorna över papperet några gånger tills det ser plant ut.
Dra sedan ut lite tublim av valfritt fabrikat på båda ytorna och låt det vara en liten stund så plasten smälter lite, sen sätter du ihop motorhalvorna och passar in dom mot varandra så allt ser bra ut, tryck till så det kommer fram lite plast/lim ur fogen så det fyller ut eventuella ojämnheter och låt det sedan torka.
När det torkat tar du tunnflytande lim som ofta säljs i glasflaskor med en liten pensel i korken och stryk detta på limfogen, detta lättflytande lim löser upp både plast och det lim du använt tidigare lite så det blandar sig bättre, låt det sedan torka.
När detta är torrt slipar du limfogen runt motor och växellåda med nålfilar och eller slippapper och har du då gjort rätt blir fogen osynlig, man kan göra samma sak med bakaxeln och andra tvådelade saker, men jag vet ju att axeln i just den här modellen är kromad och vill man ha kvar kromet är det ingen bra ide och man får leva med en synlig fog där.
Allt detta gör du INNAN du målar.
Sen när du ska lacka en bilmodell, klipp loss huv och annat som hör till karossen och slipa bort alla gjutmärken och fästpunkter för gjutstammarna (spackla vid behov och slipa igen) och montera delarna på något lämpligt vis med t ex dubbelhäftande tejp på flaskor eller liknande så lacken kan täcka alla ytor, förutom möjligen undersidan som ändå oftast är en annan färg.
En flaska är bra då man kan hålla i den och vrida den så man kommer åt överallt då man lackar.
Gjutformarna till en modell är delad på flera ställen så det brukar finnas en del gjutskarvar på en kaross där formen delas för att dom ska få ut den, ibland är dom hårfina och ibland ser det rent förj#%!¤*§ ut och dom bör man slipa bort och eventuellt spackla om det behövs, för dom syns väldigt bra genom färgen och förstör helheten på modellen.
Dessa gjutskarvar brukar finnas vid rutramar, översida skärmar, taklister, under lyktor och på en del andra ställen, och om du kollar ordentligt ser du dom direkt.
Dessa gjutskarvar finns som du kanske redan märkt även på alla andra delar och på en gammal modell som denna kan det bli en del slipning innan man fått till allt.
Som avslutning innan lack brukar jag ta en grön skurduk typ Scotch Brite och rugga upp ytan på karossen för att färgen ska fästa bättre, tvätta sedan med vatten och lite diskmedel och skölj noga, sen får karossen torka.
Efter det är man klar att grunda och lacka.
En annan sak som nu mest beror på vad man tänkt göra med modellen.
Blank färg är inte allt för vanligt i motorrummet på en bil om det nu inte är lackat i bilens färg, är motorrummet svart brukar det oftast vara halvmatt och till sånt brukar jag använda Humbrol 85 Coal Black som har ganska rätt lyster till detta ändamål, men det finns säkert halvmatt svart av andra fabrikat som funkar lika bra också.
Har man ingen halvmatt färg kan man även använda halvmatt klarlack ovanpå den kulör man målat, och på Humbrolspråk heter den 135 Satin, men även här finns det andra fabrikat som funkar lika bra.
Sen brukar kylare till såhär gamla bilar inte vara aluminium/silver, dom är gjorda av koppar/mässing och även dom brukar faktiskt vara lackade halvmatt svart liknande Humbrol 85.
Men givetvis finns det eftermarknadskylare i aluminium och vilken färg man använder beror helt och hållet på vad man är ute efter för stuk på bilen, orginal=svart, custom=den färg du önskar för där finns inga rätt eller fel.
Är det några oklarheter angående dessa tips, eller något annat, så fråga på bara så ska jag försöka hjälpa dig efter bästa förmåga.
Jag har ju byggt bilmodeller i ungefär 30 år så lite har man väl lärt sig genom åren.
;D
[glow=limegreen,2,300]FORCE[/glow]