Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 12, 2007 21:20:07 GMT 1
Ni kanske sett på ipms sthlm. forum att jag drog igång en tråd om färger på en italiensk CR.42:a. Nu är bygget igång. Det är Classic Airframes 2:a utgåva i skala 1/48. Tyvärr är jag inte så värst imponerad av denna modell så jag kommer inte lägga ner själ och hjärta i den. Det är cockpiten som var den största besvikelsen, för den är inte helt korrekt och jag orkar inte rätta till det. Givetvis blir det ipms umeå som får se dom första bilderna. Först en bild på orginalet och sedan lite bilder på den nästan färdiga cokpiten. Fiat CR.42 från 161 gruppo, 162 Squadriglia Autonomo baserad vid Marizza, ön Scarpanto, Egeiska havet 1941 Bu eller bä?
|
|
|
Post by Micke on Jan 12, 2007 22:04:27 GMT 1
Definitivt BÄÄ!!! Litet förvånad att du väljer att göra en italienare isf en svenne men jag kommer att följa utvecklingen med spänning och jag hoppas att du fortsätter att posta här på vårt forum. Kul att se dig igen Anton!
|
|
|
Post by newsoft on Jan 13, 2007 0:35:53 GMT 1
Muy, muy bueno!! Trist att CA:s modell inte håller vad den lovar riktigt. De är ju inte tokbilliga direkt. Kanske Italeris är ett bättre köp? Jag förstår att du vill bygga en italienare när du har en sådan maffig färgbild att gå efter. Ser fram med spänning mot fortsättningen.
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 16, 2007 3:36:12 GMT 1
Jo, jag är lite förvånad själv att jag ska bygga en italiensk..det "naturliga" valet för mig hade ju annars varit svenskt. Men mina andra CR.42:or ska bli svenska. Jag har nu suttit flera kvällar och försökt passa in cockpiten, men det blir inte alls bra. Så nu funderar jag på bygga det mesta av cockpiten själv. Jag tror det fanns bra ritningar i J11 boken..men naturligtvis har jag den inte här i lägenheten. Vidare funderar jag lite över märkningen. 1 eller två rundlar på övervingen?..utan vit bakgrund?? Rundlar på undersidan av undervingen? Italeris sats är väl rätt hyffsad. Den behöver lite detaljarbete i cockpiten. Ribbdetaljeringen på vingarna m.m behöver tonas ner. Rutan kunde man gärna ersätta med en vacu.
|
|
|
Post by one0wonder on Jan 17, 2007 15:28:34 GMT 1
Jag säger två uppe och kanske två nere
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Jan 17, 2007 23:41:08 GMT 1
Jo, jag kör nog på det. ..tyvärr har inspirationen försvunnit helt pga den trilskande cockpiten. När jag kommer åt min J11 bok så förtsätter bygget av cockpiten...jag har plockat fram Bückern igen och pillar med cockpiten på den istället
|
|
Anton
Full Member
|
Post by Anton on Mar 1, 2007 22:50:46 GMT 1
Hämtade J11-boken i veckan samt inhandlade lite 0,64mm evergreen rundstavar hos den lokala hobbyhandlaren. Efter lite nattsuddande igårnatt blev resultatet detta. ..nu inatt ska jag pula vidare med den andra sidan.
|
|
|
Post by svinto on Mar 1, 2007 23:19:45 GMT 1
ajajaj va pilligt snacka om tålamod
|
|
|
Post by newsoft on Mar 2, 2007 1:10:33 GMT 1
Oj! Snacka om förbättring jämfört med originaldelarna. Lycka till med andra sidan!
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 2, 2007 15:48:35 GMT 1
Jäklar i hoppet, Anton. Inte slött scratchande där!
|
|