|
Post by Krilleman on Feb 25, 2007 14:52:26 GMT 1
Nu har jag målat granarna med Tamiyas Olive drab. Man får ta flera lager (4-5st) eftersom mossan suger upp färgen extremt mycket. Fortsättning följer.
|
|
|
Post by svinto on Feb 25, 2007 17:42:23 GMT 1
E de du som har tagit den sissta burken av den färgen från PUMA Hobby! AAAAAA! jag behöver den för att kunna starta mitt pansarbygge!!!!! Nä skojja bara De e grymt jobbat asså de e otroligt snygga....Hmmm kanske skulle köpa en till nästa Jul.....Barrar den här sorten mycke?
|
|
|
Post by DCycle on Feb 25, 2007 18:25:09 GMT 1
Det där blev ju riktigt nice! Ska bli skoj att se hur de ser ut i resten av dioramat! Jag som trodde att du skulle ta dig vatten över huvudet när du skulle tillverka massvis med granar. Vet hur det brukar bli själv - stora planer, men så lessnar man när det blir för mycket. Det här blev ju tokbra!
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 25, 2007 20:07:48 GMT 1
Dessvärre blir det inte så många fler granar eftersom jag börjar få dåligt med "grenar". PS. Svinto, det är inte jag som köpt den sista burken OD från puma. än så länge slipper jag beställa mina Tamiyafärger.
|
|
|
Post by svinto on Feb 25, 2007 20:50:56 GMT 1
S**** å jag som trodde att jag hade hittat den skyldige Ser fram emot mera av detta bygge så MER MER MER MER MER MER MER *Dreglar*
|
|
|
Post by Braemp on Feb 26, 2007 0:09:39 GMT 1
Heder åt dig att du fixade en granskog! Inget fusk med halva granar som jag gjorde, här inte. Ser fram emot fortsättningen!
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 28, 2007 22:49:09 GMT 1
Jag hade turen att få se granskogen "live" i måndags och den är så suveränt bra att det gör ont på flera ställen. Verkligen toppklass, Krille.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 2, 2007 20:52:07 GMT 1
Nu har jag hunnit göra en del på basplattan. För att få lite liv i dioramat så tänkte jag sätta dit en telefonstolpe där ledningarna är av hänger i backen. Målade stolpen och började binda fast tråd (från en strippad elledning). Direkt uppenbarade sig ett problem, trådarna lockade sig. Det såg nästan ut som att nån gått lös med en locktång på dem. Hur jag än försökte så ville de inte hänga naturligt. Efter en stunds klurande kom jag att tänka på att stolpen kanske skulle kunde ligga på backen. De uppkom problemet att det inte fanns plats för den. Då fick jag lite av en snilleblixt när jag dessvärre tänkte på jobbet där vi har en felanmälantyp som heter "träd på ledning". Jag vände lite på den frasen så det blev "Ledning(stolpe) på träd". Detta passade perfekt eftersom jag hade en gran utan topp. Jag satte fast stolpen i basplattan genom att borra ett hål i stolpen och limma fast en halv tandpetare och sedan sticka fast den i basplattan. Sen gjöt jag fast stolpen med lite spackel. Ledningarna fästes också provisoriskt i plattan. Efter att detta torkat i någon dag började jag sätta dit träden och bygga upp snön med spackel. Tanken är att den ganska "hårda" ytan skall slipas när det torkat. Nu väntar jag bara på att spacklet skall torka. Fortsättning följer.
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Mar 3, 2007 0:50:26 GMT 1
Spännande att se fortsättningen !
|
|
|
Post by svinto on Mar 3, 2007 8:30:09 GMT 1
HONK HONK!!!! Auiiiiiii!!!! BANG BANG BANG!!! (Skallen ytterligare ett par gånger i databordet) Detta blir så grymt! Va e de för spackel du använder?
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 3, 2007 8:48:51 GMT 1
Jag använder beckers Väggspackel (burken syns i bakgrunden på den nedersta bilden). Jag tycket den är bra för att bygga upp höjd i dioraman.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 3, 2007 10:32:16 GMT 1
Nu börjar det dra ihop sig. Det jär blir riktigt bra! Är telefonstolpen scratchad eller köpt? Gillar sådana detaljer, för det gör ett diorama mer levande.
Granarna kommer till sin fulla rätt nu. Även fast de "bara spacklats fast" på basplattan, så ser de mycket mer levande ut. Det blir mycket intressant att följa fortsättningen.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 3, 2007 15:41:36 GMT 1
Telefonstolpen är hämtad från tamiyas Road sign set (35067*600)
|
|
|
Post by newsoft on Mar 3, 2007 16:05:00 GMT 1
Det där ser ju svinigt bra ut! Lagom mycket detaljer på den ytan. Nu lönar sig allt arbete du lagt på granarna.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 3, 2007 17:29:03 GMT 1
Nu har hag slipat ner spacklet med sandpapper för att få en mjukare yta. Hr även måöat upp ett oljefat som skall sticka upp ur snön. Den uppmärksamme kanske även på bilderna ser de små buskar som jag tvinnat ihop av koppartråd. Fortsättning följer...
|
|