|
Post by svinto on Jan 28, 2007 23:02:11 GMT 1
Fy va jag e svartsjuk på denna byggar konst....helt otroligt vackert....ska bli roligt att få se fortsättningen KEEP UP THE GOOD WORK!
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 23:19:38 GMT 1
Krille! Frosten på den där Kübeln får mig att minnas alla de "gammbilar" man försökt starta en kall vintermorgon på väg till jobbet. Inga vackra minnen, men din vintervädring är skön konst!
|
|
|
Post by Braemp on Jan 29, 2007 14:13:53 GMT 1
skönt är det dock om man minns alla saabar man kört, men nu ska vi inte prata om det. Oerhört realistiskt Krille. Det blev mycket bättre nu, med en jämnare övergång. Kan knappt bärga mig tills du visar de nerfrostade granarna som säkert dyker upp här snart.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 29, 2007 21:35:14 GMT 1
Så nu har jag tagit tag i det som kommer bli basplattan till dioramat. Jag skar ut en bit blå frigolit i den storlek jag ville ha dioramat i. Sen skissade jag ut på sidan hur jag skulle skära det. Eftersom jag inte hade nått vettigt verktyg att skära frigoliten så blev det modellkniven som fick komma till användning. Enklast visade det sig vara att skära små kuber åt gången. Några timmar och X antal skärsår på fingertopparna hade jag fått till det ungefär som jag ville ha det. För att ni skall få en idé om hur diot kommer se ut så placerade jag ut modellerna och de 1 1/2 granar jag hade klara. Som jag nämnde tidigare så hade jag beställt gubbar. Efter en turboleverans hade jag gubbarna idag (beställde från england och fick dem efter 1,5 arbetsdagar, samt att det blev billigare än någon svensk försäljare). Dessa har jag planerat ha i dioramat. De är ihopbyggda men behöver lite finslipning på sina ställen.
|
|
|
Post by Micke on Jan 29, 2007 23:25:00 GMT 1
Yeah baby! Jag gillar att se dioramaideer i sin linda. Otroligt hur smidigt detta ser ut med tanke på hur stor Jagden är. Ändå ryms det även en Kübel, några träd och gubbar! Figurerna ser jättefina ut... och dyra!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 30, 2007 10:04:10 GMT 1
Lär bli ett imponerande diorama när det är klart det här och ändå ser det smidigt ut i kompositionen. Gillar det där med vägbanken stenhårt. Nya figurerna är pricken! Bara att gratulera, Krille.
|
|
|
Post by svinto on Jan 30, 2007 10:22:51 GMT 1
De här blir bara bättre å bättre för varje da som går...gillar de här med frigoliten....att jag inte har tänkt på det tidigare...jag står ju å säljer sånt hela dagarna hahaha...Gubbarna va riktig fina också
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 30, 2007 10:32:11 GMT 1
Tackar, tackar. Gubbarna var inte överdrivet dyra. Kostade totalt £27 inkl frakt (totalt 6 gubbar). Beställde dem från Historex vilka jag VARMT kan rekomendera. www.historexagents.com/shop/hxshop.phpBlå eller rosa frigolit är mycket lättare att jobba med än vanlig vit (skräpar mindre) En till grej om frigoliten. Det går inte att grundspraya dem med Citadelfärger. Testade på en liten del som blev över och den blev aningens deformerad.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 30, 2007 19:35:07 GMT 1
Ser mycket väldisponerat ut Krille-mannen! Det som jag skulle rygga inför är att fylla slänten med granar, men jag är ju å andra sidan lat. Figurerna verkar vara som gjorda för detta dio. Verlindens gubbar brukar dock vara legendariskt oljiga så en rejält tvätt innan målning kan vara att rekomendera.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 1, 2007 21:22:10 GMT 1
Faaan vad avis jag blir snyggt krille jag har bara en Dj-gt liten petmoj men den håller jag för mig själv då det är en småsmaksak altså hur hinner och orkar ni fixa den här byggtakten
|
|
|
Post by newsoft on Feb 1, 2007 21:26:50 GMT 1
Hehe Johan, med tanke på vad du är utbildad till tror jag att jag vet vad du menar. Tänkte också på det. (säger det sedan, Krille)
|
|
|
Post by Krilleman on Feb 2, 2007 22:01:14 GMT 1
Har dessvärre haft lite tid att bygga i veckan. Men jag har haft tid att småpeta lite med gubbarna i diormat. Gjutningarna var lite si och så på vissa ställen så jag fick bygga nya fingrar och en ny skiffnyckel av green stuff åt två av gubbarna. Fick även fixa till de få glipor i gjutningarna med en blandning av model filler och smältlim. Efter noga rengörning i diskmedel grundsprayade jag dem med Citadels vita grundfärg. Nu började detaljerna på gubbarna verkligen synas. Jag har testat Vallejos färger i målandet av gubbarna. Dock är det inte så lätt att få tag i alla färger jag behövde så jag har blivit tvungen att använda både Citadels och Tamiyas färger i penselmålandet av gubbarna. Så här ser de ut när grunderna är målade (dvs låååååångt ifrån klara) Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2007 22:47:50 GMT 1
Osis där att du var tvungen att fixa trasigheter på figurerna, men så är det kanske ofta? Jag så lite erfarenhet av resingubbar. Det ser i allafall riktigt bra ut och målningen är lovande. "... en blandning av model filler och smältlim." - Utveckla gärna, tack! "...Vallejos färger ..." - Berätta mer om dessa. :
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 2, 2007 23:21:59 GMT 1
Gaahh, jag blir så knäckt över att alla bygger så fort och dessutom får så bra resultat. Mig tar det ju FFS två veckor för att snickra ihop tre hjulstoppar. Nu när du grundat figurerna ser man alla detaljer bättre också. De kommer att tillföra så rackarns mycket till dioramat. Schysst att du fotar under målningsstegen också, Krille. Bra guide för mig som är figurmålnings-illitterat.
|
|
|
Post by DCycle on Feb 3, 2007 0:17:16 GMT 1
Snygg målning än så länge! Hur är Vallejos färger? Har blivit ganska sugen att testa dem själv för just figurmålning och annat som kräver finprecision. Med resinfigurerna brukar magin hända när börjar lägga på washer och alla detaljer framträder... Följer detta bygge med spänning! Krille - du får mig alltid att hitta tillbaka till suget att bygga WWII 1:35.
|
|