|
Post by DCycle on Jan 9, 2007 0:18:19 GMT 1
Inhandlade lite billiga modeller när jag var uppe i Haparanda: Förväntar mig inga underverk av dem, men tänker ägna mig åt enklast-möjligast-snabbt-&-skoj-bygge. Helikotprarna gick på ynka 60kr/st (ordinarie pris dessutom). Ska finnas sju till i serien - så blir de skoj att bygga kanske jag köper in fler. F-117:en är i princip ihopmonterad - bara spackling och målning som återstår. Har varit så oseriös med bygget att jag t.o.m. byggt den i sittandes i TV-soffan - rekreationsbygge på en ny nivå.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 9, 2007 0:43:52 GMT 1
Helt rätt! Ibland behöver man nog bygga lite "oseriöst" för att bara ha lite kul istället.
|
|
|
Post by Micke on Jan 9, 2007 0:51:01 GMT 1
Precis, bygg från hjärtat och glädjen med hobby kommer åter. Usch, nu lät jag nästan frireligiös. "Hitech" är ett märke jag aldrig stött på. Vad är det för kvalla? Någon som vet? /M
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Jan 10, 2007 22:04:33 GMT 1
|
|
|
Post by newsoft on Jan 10, 2007 23:20:47 GMT 1
Säkert i klass med Zhengdefu eller vad de hette.
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 11, 2007 6:36:11 GMT 1
Jag var faktiskt själv sugen att köpa en av Hind modellerna när jag var i Happis i somras. Du får ge en snabb recension om hur de är så kanske jag köper en nästa gång jag åker upp.
|
|
Mick
Junior Member
|
Post by Mick on Jan 11, 2007 12:59:38 GMT 1
Ska visst vara samma som Zhengdefu fast under nytt namn ...
|
|
|
Post by DCycle on Jan 14, 2007 12:05:10 GMT 1
Flygplanet är målat, fått dekaler, fått en dusch Johnson och några omgångar wash. Det blev lite problematiskt med en svart modell - då skuggningarna blir svåra att få fram. Grundmålade med svart GW-spray, och sedan på det tunna lager med German Gray, främst på de spetsiga ytorna. Däremot så försvann all gråton med Johnsonen och att det blev glansigt. Hoppas den kommer tillbaka när jag mattlackar allt igen, så att washen också framträder ordentligt. Det som inte syns på bilden är huven, som av någon konstig anledning är gjort i mörktonat glas - inte specellt realistiskt och det dödade allt jobb jag gjort med cockpiten. Men, orkade inte fixa någon ny huv, så jag fick köra med den befintliga.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 14, 2007 14:00:35 GMT 1
Snabbt byggt och ett fantastiskt resultat med tanke på förutsättningar på modellen. Du behöver nog inte oroa dig, nyanserna brukar återkomma när man lägger på mattlack igen. Vet inte riktigt varför men klarlack mörkar ner färgerna.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Jan 14, 2007 19:34:06 GMT 1
Ser bra ut Daniel! Kul att det är folk som bygger flygplan med jetmotorer Jag tycker Airfix F-117 liknar väldigt mycket Italeris utgåva som jag har stående i hyllan. Dock inte riktigt klar så vi får se vem som blir först färdig ;D
|
|
|
Post by DCycle on Feb 19, 2007 12:12:32 GMT 1
Jon, vem vann tävlingen? F-117en är klar nu, men det blev några misstag på den, så den lär inte pryda min finhylla. Framförallt så blev några dekaler kring huven bortnötta pga maskeringstejp. Här är bygget i alla fall. Det kraftiga solljuset utifrån hjälper nog till att framhäva alla vinklar.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 19, 2007 22:17:39 GMT 1
Oj, här byggs det! Är glaset till cockpit-huven väldigt mörkt tintat eller hur har de löst det? Jag har Tamiya's i 1/48 och de klarplastdelarna är lite brun-tintade. Hur länge jag än lämnar den i stashen verkar den inte bygga ihop sig själv... Nåja, bra blev det tycker jag och det är nog inte lätt att få en intressant yta på ett svart flygplan men det där såg bra ut.
|
|
|
Post by svinto on Feb 19, 2007 22:27:18 GMT 1
Jag tror att jag har försökt bygga denna en gång när jag va typ 8-9 kanske men jag blev så arg att jag lekte pyroman med den istället.....
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Feb 19, 2007 22:49:48 GMT 1
Jag erkänner mig besegrad, Daniel! Det är så lite kvar på min, det är typ bara att limma fast landningsställen och huven, så jag borde ta och färdigställa den.
|
|
|
Post by Micke on Feb 19, 2007 23:45:48 GMT 1
Nice! Svart måste vara snudd på lika svårt som silver att få till men jag tycker att du har lyckats bättre än de flesta helsvarta modeller jag sett.
|
|