|
Post by Krilleman on Feb 4, 2007 7:18:24 GMT 1
Oj snacka om skillnad mellan den hinken och tamiyahinken som ligger på mitt byggbord. I jämförelse så ser min ut att vara gjord av gjutjärn.
Björkkvistar, bra idé. Den kanske jag snor till ett senare projekt.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 4, 2007 12:18:05 GMT 1
Det blir aningens bättre med hinkar i riktig plåt. Det är inte så jättesvårt att tillverka dem själv, det går lika snabbt som att buckla till och tunna ut en i plast. Det krångliga är att göra en mall som funkar men när det väl är avklarat så kan man göra en miljard hinkar. Jag brukar använda aluminium från värmaljus, mycket tunn och lätt att forma. En liten hur att göra i ämnet: www.missing-lynx.com/articles/other/makebuckets_ahall.html
|
|
|
Post by newsoft on Feb 4, 2007 20:02:34 GMT 1
Jaha, är det bara så lätt... Ja, då är det ju inga problem. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Feb 11, 2007 22:36:15 GMT 1
Efter en del trixande med att hitta nya pastelkritor så har jag gjort hjulen klara. Jag har också gått över hela vagnen med en blandning av mattlack + buff + förtunning, ungefär propotionerna 35%, 15% 0ch 50%. Jag kan inte säga exakt men det handlar om ytterst tunn färg. Jag blev oerhört nöjd med resultatet eftersom jag tyckte att gråfärgen var alldeles för mörk. Klar är också i princip inredningen, eller kanonen med lavett, mer blir det inte. Det ska dock ner en gubbe där så den måste jag målas innan jag kan "stänga igen" den delen. Å andra sidan: Ljudämparna har fått lite rost. Jag målade dem med brunfärg och sedan blandade jag pastellkritepulver. Jag använder mig av en sorts wet n´dry teknik. Blöter ner den yta (hela ljuddämparen i detta fallet) som ska behandlas och stöpplar på pulvret. När det sedan torkar ligger det liksom i kakor och ger en fin fin yta. Det är bara att köra på i omgångar tills man blir nöjd. En bunt ved har jag lastat på. Sedan har jag en liten undran. Jag skulle vilja ha en snygg pennant på bilen. Lite färg. Jag har tänkt mig att detta ska vara bataljonschefens tillfälliga åk, och givetvis plockar han med sig sin "fana". Nu behöver jag lite hjälp, visst hade spanings gul vapenslagsfärg? Visst blir det rätt med ett svart band tvärsöver? Jag minns inte riktigt om det borde vara ett kors istället? Nån som sitter på lite info? Johan? Såhär långt har jag hunnit på detta. Återstår en hel del chipping, vädring och allahanda washer och trix. Bra är ju att det är en liten modell så det går snabbt att fara över den. Sen återstår ju iofs alla figurer åsså vidare.
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 11, 2007 22:43:00 GMT 1
MÄNNISCH!!! Du jett ju schlut innan ögena trilla ut på mä! Sitter bara här och skakar på huvudet åt allt götta som läggs ut på detta forum. Sjuckt!
|
|
|
Post by Micke on Feb 11, 2007 22:46:58 GMT 1
Sensory overload. Danger! Danger! Klarar... inte... av... alla... dessa... otroliga... byggen... Måste... titta... på... något... jag... byggde... när... jag... var... barn... Ahh... Nu känns det bättre. Så otroligt snyggt Brämpa! Skuggor, högdagrar... små perfekta detaljer överallt... Fantastiskt krispigt. Jag dööööör!
|
|
|
Post by newsoft on Feb 11, 2007 22:58:57 GMT 1
Vad mer kan man säga?
|
|
|
Post by Braemp on Feb 11, 2007 23:18:28 GMT 1
LOL! ;D ;D
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2007 0:13:14 GMT 1
den enda refferns jag hitta hitills har vertikala fält allternativt kors Horisont/vertikal men jag ska titta vidare
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2007 0:54:13 GMT 1
Mitt svar blir gult och svart i någon kombination troligen inte ett kors då få spanings bat var fristående. Vidare så verkar triangel med horisontela fält vara för bataljoner inom regimenten, men span bat var ju en dl av divisionen inte en del av regementet. Och jag hittar inga refferenser på vad vertikala fält inebär. Inga foton i mina samlingar av böcker visar någon spahwagen med bat chefs triangel.
du får fråga större hjärnor om svaret
|
|
|
Post by Braemp on Feb 12, 2007 11:17:00 GMT 1
Man tackar och bockar för dina ansträngningar och bättre person att fråga finns just inte. Jag har inte heller sett någon bild av en 222:a med en liknande vimpel. förmodligen för att HQ åkte i större 8 hjulingar. Hursomhellst så kör jag på för att jag tycker det skulle se coolt ut.
Nu hade jag en annan fundering. Visst hade spaningstrupperna liknande döskalle på kragspeglarna som pansar? Jag menar om det är en spanings knuten till en pansardiv? Eller hade de de "vanliga" kragspeglarna? De hade ju likadan uniform som pansar trupperna. Jag vill minnas att de hade det fast med gul waffenfarbe istället för rosa.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2007 12:06:31 GMT 1
thats my bet ska leta lite återkommer
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2007 12:48:17 GMT 1
dom började med gul för att sedan få brun (oklart när och om) waffenfarbe för 1943 få rosa waffenfarbe infanteri och mc gäng bar först rosa medans sent bar döm grönt
|
|
|
Post by Braemp on Feb 12, 2007 16:33:29 GMT 1
hehe, det går att skriva en bok (och det har nog gjorts) om detta med vapenslagsfärgerna. Då vet jag att var rätt ute med gult. Tackar så mycket
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 12, 2007 19:29:15 GMT 1
ps dödskallehuvet syns på flera bilder på spanings... klädda i Pnz uniform ... men en del 10-25 % verkar vara klädda i vanlig uniform också verkar vara att span i halvbandare och opansrade fordon är fältuniformerade då är ju frågan hur at och art i span bat är klädda?
|
|