|
Post by pebben on Dec 8, 2006 12:36:22 GMT 1
ren magi!
//pebben
|
|
|
Post by Braemp on Jan 13, 2007 2:19:48 GMT 1
Efter allt hysteriskt byggande som pågår i umeå, så var det inte svårt att drabbas av inspiration. Färgsprutan kom fram och efter en hel del trixande med olika grå tamiyafärger så börjar det likna något. Tornet, själva vagnen, hjulen och kanonen (som inte riktigt är klar ännu) målar jag separat. Desvärre hade min Johnsom klar försvunnit i flytten, jag löste det genom att blanda lite Tamiya smoke med den matta gråfärgen så det blev nån sorts semiblank yta. Jag har försökt att hålla en så ljus gråfärg jag bara vågat eftersom jag vet att senare vädring och ytbehandling brukar göra färgerna mörkare. Senare samma kväll... Med dekaler, gnuggisar från Archer och MIG (det börjar ta slut på Spöken nu) och lite lätt ihopmonterad för detta fototilfälle: Den uppmärksamme ser att blinkersen på vänster sida inte sitter där (plonk och iväg) och att vangschefen fått en ytterrock som skydd mot kylan. Jag gruvar mig inte lite för att fixa rätt registeringsnummer, att det dessutom satt två skyltar bak gör ju inte saken roligare. /B
|
|
|
Post by newsoft on Jan 13, 2007 2:26:08 GMT 1
Säger bara..., DUPLO!! 222:or är så söta.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 13, 2007 2:30:40 GMT 1
hehe, duplo är mycket användbart har jag upptäckt. Det går att bygga ut till fantastiska hållare när man ska handskas med små spaningsvagnar.
|
|
|
Post by Micke on Jan 13, 2007 10:27:09 GMT 1
Yesyesyes!!!! Härligt att se ett livstecken från Brämpa igen. Och VILKET livstecken sen.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 14, 2007 11:40:30 GMT 1
Jag funderade efter ett svenskt ord, men kommer bara på ett "Crisp!" *med Dolph-accent* Nä, skämt åt sido - vagnen ser väldigt stilren ut. Men Brämpa är ju magikern själv, så jag är egentligen inte förvånad.
Gillar byggfebern som går här i Umeå... så häftigt å se vad ni andra åstakommit. Måste väl posta fler bilder från mitt byggbord.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 15, 2007 9:05:06 GMT 1
Man tackar! Crisp blir det ju av sig självt med en massa fotoets. Jag tycker att det är ruskigt kul att lägga på färgen och faktiskt få en belöning för all handsvett och värkande ögon som man får av alldeles för många timmar pill. Nu kommer nästa roliga moment. Att lägga washer och verkligen få fram alla detaljer. Weeeeeeeeheeeee ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2007 9:49:11 GMT 1
Gnnnh! En meny med extra allt, typ...
|
|
|
Post by Braemp on Jan 30, 2007 22:28:31 GMT 1
Långsamt jobbar jag vidare och det är väl knappt att det syns vad som hänt på bilderna . Jag har gått över vagnen med några oljewasher och lite torrborstning. Det kommer mer av det efterhand. Grått lämpar sig väl att leka med olika filter och färger på washen Jag beställde registreringsskyltar av min gode vän Tandapan och fick givetvis exakt vad jag ville ha och av högsta kvalla. Mången tack och jag lovar en hel klase bananer till dig. Här syns det bakre paret påmonterade.De är utskrivna på fotopapper och det enda som krävdes var en dust grått på baksidan, klipp ut och rita med en svart tuschpenna på kanten, limklick och klart. Har dock inte vädrat dem nämnvärt, bara mattlackat dem. Frontskylten var i verkligheten målad direkt på plåten så där fick jag ta till klassiska våtdekaler. Lite klipp å klistra för att få rätt nummer. Aningen missnöjd med fronten men jag har lite ideer för att slippa bekymra mig om det. Korsen och enhetsbeteckningen är målade med stenciler (eduard). Cirkeln, 11 pz div, officiella märke är gnuggdekaler. Jag är ändå nöjd med stencilen. Kan märka upp hur många spaningsvagnar som helst nu. Lite chipping på tornet och packlådan kunde jag inte låta bli att göra.. Å mer av den varan blir det Däcken återstår att fixa, och ljuddämparna och en hel massa annat.
|
|
|
Post by Micke on Jan 30, 2007 23:12:28 GMT 1
Åhh, vad snyggt! Målade markeringar, skyltar, chippning. Muy bien!
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 30, 2007 23:50:10 GMT 1
Å jösses...
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 31, 2007 8:33:38 GMT 1
OOoooooooooooooh!!!! mycket, mycket vackert. Jag älskar 222:or. Fan, nu får du mig nästan sugen att köpa och bygga en till.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 4, 2007 0:43:55 GMT 1
Lite avkoppling från måleriet med ditten och datten. Jag har kollat på mängder med referensbilder och plockat lite här och där vad gäller påhängda extragrejor. En hink måste vara med likaså en bogservajer. Buntar med kvistar som jag antar de använde att stoppa under hjulen om de fastnade eller till att göra jättestora sushirullar, förekommer på många fordon, speciellt från tidigare delen av kriget. Det långa röret har jag sett på några bilder och jag skulle tro att det innehåller antingen en läskstång till 20 mm kanonen eller en extra pipa. Den tjusiga hinken kommer från ett etsset med just hinkar tillverkat av Part, bogservajern som nog är aldeles för grov från karaya, funderar på att byta ut den mot något tunnare. Vedtraven är avbarkade björkkvistar med ihopbundna med vanlig sytråd. Röret av en stump plaströr och lock av greenstuff.
|
|
|
Post by Micke on Feb 4, 2007 1:14:53 GMT 1
Synd att man inte kan hänga sånt bråte på ett flygplan, jag har några booboos som skulle må bra av att kamoufleras.
|
|
|
Post by newsoft on Feb 4, 2007 2:13:51 GMT 1
Haha! Nu försöker ni bara bräcka varandra ju! ;D Vad skall man säga, Lars? Saab-klass? Det här bygget motsvaras i bilvärlden av...
|
|