|
Post by Braemp on Nov 6, 2006 16:54:03 GMT 1
Spaningsfordon är coola, det är det enda jag kan säga. Detta är ett nygammalt projekt som har legat till sig några år och som jag plockade fram och har pysslat lite med från och till efter flytten till stooorschtaaaaaaaaan. Det är Tamiyas modell av sd.kfz 222, eller Leichter Panzerspähwagen sd.kfz 222. En rolig och hyfsat detaljerad modell att bygga men eftersom den har dryga 30 år på nacken så är det en bit till dagens standard. Det finns en nyutgåva av denna som innehåller en fotoetsad bur till tornet (se krillemans utmärkta tråd och mycket fina modell OOTB om den). Om jag skulle välja ett weekendprojekt, eller en förstamodell till någon nybörjare, tror jag att denna modell eller radiovarianten 223 skulle ligga nära tillhands. 222:an tillverkades under perioden 1936-41 (?) och givetvis skedde en del förändringar. Tamiyas modell är en ”mitte” produktionsmodell och jag ville bygga en ”fruhe” så vissa förändringar krävs. Precis som med andra gamla modeller så är vissa detaljer väldigt grova, vissa helt fel och ytterligare andra saknas helt. Jag har gjort om och lagt till lite här och där. Det stora jobbet var att göra ett nytt torn i plasticard. Numera finns en helrenoverings-sats från Royal model som också tillverkar en komplett inredning. Jag har inte brytt mig om inredningen eftersom jag ska sätta lite gubbar i tornet som förhoppningsvis skymmer sikten ner till den tomma insidan. Vagnen som jag tänkte mig som förebild, Balkan 1941. En (utslagen?) 222:a från Panzer-Aufklärungs-Abteilung 231, 11 pansardivisonen.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 10, 2006 21:05:04 GMT 1
Lite mer ingående vad jag har gjort då.. Eftersom jag införskaffat ett ets till både 222 och 223 har jag plockat det bästa ur båda. De kommer från eduard och är av den "gamla" typen, dvs inte sådär toppen bra. Jag tror att eduard har en nyare variant till 222:an. Underdelen och hjulupphngningen har jag inte gjort något alls åt, det kommer ändå knappt att synas något. Hjulen däremot har fått skydd för ventilerna. Jag gjorde nya mörkläggnings skydd för strålkastarna i greenstuff. I början av kriget var det rätt vanligt med sådana gjorda av tyg eller canvas. Jag spacklade igen de gigantiska hålen för lampfästena och bytte ut dem mot nya i mässingstråd. Även ett nytt signalhorn med (scratchat fäste i tunn plåt)och Notek lyse från "on vehicle eguipment" från Tamiya. Fästet till det från etssetet. De stora ljusblågråa fälten är igenspacklade hål till blinkers. Det gick åt en del spackel till detta bygget. Jag har i princip spacklat igen alla små hål eftersom jag ville göra nya egna detaljer. Skyddsplåten vid motorn bytte jag ut mot en tunnare i plasticard detaljerad med nitskallar från modelkasten (en härlig lyx). Den som kom med modellen är på gammalt tamiyavis fasad ut mot kanten och väldigt tjock i övrigt. Det var ju inget stort problem, bara lägga originalet på en bit plasticard och rita av och skära ut. Nya "width indicators" (svedisch word please?) av olika grovlekar varmdragen tapp med knopp av vitlim.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 10, 2006 21:39:43 GMT 1
Pure class... Another winner in the making. /Kishti
|
|
|
Post by newsoft on Nov 10, 2006 21:49:11 GMT 1
Skönt att se att du har kommit igång efter flytten. Man sitter bara och njuter. :-)
|
|
|
Post by Micke on Nov 11, 2006 13:32:28 GMT 1
Du får det att se sååå enkelt ut och jag blir alltid inspirerad när jag ser dina verk.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 14, 2006 20:55:49 GMT 1
Man tackar, och jag fortsätter med lite mer bilder. Eftersom jag nu absolut vill göra en tidig 222:a så vart det lite sågning. Det som kanske syns mest både på bilderna av modellen och i verkligheten är gluggarna. De är av en annan variant än Tamiyas version. Som tur är så är gluggarna på tamiyas 223 av rätt stuk. En hel del slipning eftersom de är rätt tjocka. Regnskydden är av fotoets och lite lagom delikata att få ihop. Syns rätt bra på denna bilden gör även de små fästöglorna för en skyddspresenning. Dessa tillverkas lämligast i massor under tråkiga kvällar eller långa tågresor. Inte alls speciellt avancerat. Jag ritar upp två linjer med någon milimeters mellanrum på ett tunt plasticard (locken till smörgåsmargarin har utmärkt tjocklek) Sedan tar jag en knappnål och trycker hål längs linjerna. Sedan tar jag tunn koppartråd från någon gammal sladd och trär igenom och gör öglor. Stick in något med lämplig profil i öglan och forma runt. Sedan droppar jag lite superlim på baksidan och låter torka. När jag sedan behöver en ögla (eller 10 som i detta bygget) kan jag skära loss och slipa försiktigt på ett ark våtslippapper så de blir släta på undersidan. Superlimmet kryper nämligen in i hålen och öglorna sitter som berget. Klartt å bertartt! Det största ingreppet var att kapa bort den lilla upphöjning för chaffisen huvud som fanns på de senare varianterna och även på modellen. Såga med lövsågen och slipa. Spackla och slipa. Även gallret bakom tornet sågade jag bort och bytte ut mot ett fotoetsat. /b
|
|
|
Post by newsoft on Nov 14, 2006 21:16:10 GMT 1
Bra tips! Är glad att du gillar att lära ut dina trick.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 19, 2006 20:05:21 GMT 1
Nöjet är på min sida... Om nån kan ta till sig av mna tips så är jag bara glad. Ett problem med dessa vagnar var att utrymmet för besättningen att stuva sin utrustning var tämligen begränsat. En lösning var att hänga på förvaringslådor. Ju senare modell desto fler lådor kan man säga. Jag fick trimma bort lite. Syns här gör också de utbytta spännena från aber. Saknas gör en hasp som gjorde det möjligt att låsa hela rasket. En liten fältmodifikation. Det är inte så svårt att använda riktig metalltråd till sådana här konstruktioner. Jag hade givetvis kunnat använda varmdragen tapp men det känndes stabilare att göra den i mässingstråd. Den ska jag fylla med diverse mojänger och grejor.
|
|
|
Post by newsoft on Nov 19, 2006 21:24:40 GMT 1
Sådana här byggen älskar jag! Fulla med småpryttlar och mojänger som sätts dit. Abers spännen och din färdighet med dessa gör mig gråtfärdig.
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 20, 2006 9:35:40 GMT 1
Fabergé ain't got nuthin' on ya! ;D
|
|
|
Post by Micke on Nov 20, 2006 14:08:18 GMT 1
... jag tänkte säga Rolex, men jag håller med Matte! So sweet! Har du bytt ut dina ögon mot ett par mikroskop?
|
|
|
Post by aj on Nov 21, 2006 0:02:25 GMT 1
Jag är full av beundran över din fingerfärdighet. Små spännen o stänger överallt, det här fordonet blir nog en höjdare. Jag hade brutit ihop redan vid metallkanonen. Snyggt jobbat. MVH Anders
|
|
|
Post by Krilleman on Nov 21, 2006 10:09:27 GMT 1
Hmmmm....jag tror jag skall hämta hem min 222 från lekbiten nu. OMFG!!!! Jag vet inte vilket superlativ jag skall använda men det där är skitsnyggt!!!
|
|
|
Post by Braemp on Nov 24, 2006 10:55:09 GMT 1
tackar Krille, men nog tycker jag att din 222 ska stå kvar, den fungerar ju som inspiration för mig.
|
|
|
Post by Braemp on Nov 25, 2006 12:28:14 GMT 1
Jag hade tänkt mig att ha två gubbar i tornet. En skytt som man kanppt ser och befälet som lutar sig ut och snackar med en infanterist. Inget jättespännande upplägg men fantasin tröt... Lite jobb på skytten. Benen kommer från chaffören till dragons 250 serie. Överkropp och huvud från tristar. Eftersom det är trångt i tornet så var det hopplöst att hitta armar som passar och jag tyckte att det var enklare att göra ett par nya. vangschefen har en överkropp från Warriors och huvud från hornet. Armarna är även här hemmagjorda.
|
|