|
Post by Micke on Oct 12, 2006 23:12:59 GMT 1
Vad har ni för mattor i byggrummet föressten? Jag har töcke PVC/Vinyl-matta och mattmonstren har klara svårigheter att gömma sig och sitt byte där. Mitt största problem är att den tappade delen brukar vara luden när jag hittar den. Ursäkta svamlet. /M
|
|
|
Post by Braemp on Oct 13, 2006 18:13:45 GMT 1
om ni ursäktar utvikningen från ämnet... jag brukar ha större problem med garderobsmonstret, det som öppnar lådorna och plockar bort delar så man aldrig ser dem igen alternativt hittar det i en helt annan låda EFTER man scratchat en ny.
|
|
|
Post by Bengt on Oct 13, 2006 19:34:04 GMT 1
Anders du räddande ängel! Eftersom allt annat i Hobbycraftlådan ser ut att vara kopierat från Hase så skulle säkert den sitta som gjuten (ursäkta vitsen).
|
|
|
Post by aj on Oct 14, 2006 20:43:07 GMT 1
Änglar, finns dom??? OK, ska jag skicka eller har du vägarna förbi Umeå? MVH Anders
|
|
|
Post by Bengt on Oct 15, 2006 15:19:00 GMT 1
Vägarna förbi kommer jag att ha vad det lider. Jag hör av mej till dej när det blir aktuellt. Tack än en gång!
|
|
|
Post by Bengt on Jan 2, 2007 17:38:27 GMT 1
En av de stora fördelarna med att bygga fem likadana samtidigt är att man kan göra samma misstag samtidigt på fem individer. Jag hade läst en artikel på HS om en kille som först målade enamel vitt på instrumentbrädan, sedan akryl mattsvart. Låt torka, gnugga med en tops doppad i valfri sprit och vips har man en snyggt definierad instrumentbräda. Jo tjena... Detta skulle ju vara rätt-ur-lådan så långt som möjligt men jag tror jag går tillbaka till torrborstningen åtminstone. Ni som var på mötet fick se hur mitt hårklyveri såg ut i verkligheten - så här såg det ut innan jag la locket på. Av de fem så är Dora helt klart den största utmaningen. Ett av "felen" är att vingarnas framkant är helgjuten. Så kan man ju inte ha en parkerad 109:a! Men med vilja, våld och en hyfsat vass skalpell så går det att ordna. Nu ska jag bara käka en massa mackor så att jag får tag i ett fräsht bregottlock att göra en abrovink eller två att dölja hålen med. Fort. följer (jag lovar)
|
|
|
Post by newsoft on Jan 2, 2007 22:08:24 GMT 1
Vad trevligt! Det löper på bra. Aldrig fel att testa nya tekniker. Då vet man ju vad som funkar och inte. Irriterande med slats-lösa vingar. Du ser dock ut att ha läget under full kontroll. Ser fram emot mer i samma ämne.
|
|
|
Post by Micke on Jan 2, 2007 22:39:42 GMT 1
PM ang. Bregottlock: Bregott och andra smörgåsmargarin har förvisso lock som är gjorda av Polystyren problemet är bara att de flesta typer av lock också har en tunn beläggning på båda sidor av PVC eller liknande som gör att byggsatslim inte kan påverka plasten i gynnsam grad. Jag tror att PVCs funktion är en hyginbarriär samt för att underlätta grafiskt tryck på locket. Lösningen på detta är litet pillig, men fullt genomförbar: Skrapa eller borra ett litet hål i kanten på locket (du har väl klippt bort den del av locket som är formpressad för att kunna klämmas fast på asken?). I och omkring detta hål droppar du litet Etylacetat/nagelackborttagningsmedel och låter verka några sekunder. Med spetsen på en nål eller ett skalpellblad försöker du peta i PVC-plasten som du blivit litet gummiartad. Försök få lös en flik så att du försiktigt kan dra med naglarna/fingrarna. Det tar några försök men när du har det rätta knycket kan du dra bort nästan all plast på några minuter. Upprepa på andra sidan av locket och voilá - Du har en tunn, fin bit plasticard att leka med. Avd. för scrounching /Micke
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 2, 2007 23:59:39 GMT 1
Micke: Bra tips där. Jag lägger det i bakhuvudet. Bengt: Den där tekniken för att få fram detaljerna på instrumentpanelen kanske funkar bättre om det är lite mer relief i själva panelen? Ytdetaljeringen såg inte så enormt väldefinierad ut på den du testade på, men det kanske är fotot som lurar en? Jag har velat testa det där någon gång också men glömmer alltid bort det... Vad jag sladdrar. Jag som bara skulle skriva och säga att det var roligt att se att du fått lite byggtid/bygglust.
|
|