|
Post by Micke on Feb 2, 2007 14:18:40 GMT 1
LOL!!! ;D Va ni var hungriga då! Är det fredag eller? Satte läderkudden på plats igår. Annars funderar jag mest på vädring av aluminiumplåten just nu... vet inte riktigt vad jag vill ha.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 2, 2007 14:38:50 GMT 1
Mmmm den sitter ju som snyggt där. Jag har sett snygga resultat med grafit/pastellpulver och post-it lappar. Hur gör man nu föresten med washer på sån superblank och fin lackfärg? Jag skulle kanssssssse ha aningens lite ångest att klanta till det i detta läget.
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2007 14:50:31 GMT 1
Svårt att fästa? JA! Ångest? You bet! Men jag har experimenterat med något som kanske funkar... Annan fråga: Sealer? Hjälp mig att hitta något som inte sabbar färgen eller glansen.
|
|
|
Post by Braemp on Feb 2, 2007 15:33:25 GMT 1
sånt där som man har på kolteckningar? Allvarligt jag tror inte jag kan komma på något bra. Det blir nog till att handskas försiktigt med den (bomullsvantar) och låsa in den bakom glas.
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2007 15:41:42 GMT 1
Ahh.. du tänker på "fixativ"? Jo, det kan kanske funka men det luktar ganska kraftigt så jag antar att det kan vara ganska "hett" men man kanske borde köpa hem en burk och testa.
|
|
|
Post by newsoft on Feb 2, 2007 16:29:16 GMT 1
Testor's Sealer är väl den enda jag har hört något om. Tror Jon har testat den. Men jag hade nog lämnat den utan lacker öht och infört dödsstraff på kroppskontakt med den.
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2007 22:21:41 GMT 1
Så kanske? Jag vet inte om det syns så bra men jag har maskat av två paneler på varje vinge och behandlat dessa med grafitpulver (blyerts) på en mjuk pensel. Överskottet är försiktigt borttaget med en mjuk zvamp i flygriktningen. Bra/dåligt?
|
|
|
Post by newsoft on Feb 2, 2007 22:59:07 GMT 1
Otroligt bra! Det ger en mycket subtil och övertygande effekt. Annars brukar ju de flesta maska av paneler och måla dem i någon nyans av Alclad, men detta funkar ju över förväntan. RESPECT!
|
|
|
Post by Tandapan on Feb 2, 2007 23:40:35 GMT 1
Ja jag har då slut på superlativer snart. Helt allvarligt. På rikt.
Det jag inte har slut på är Modelmaster No.1469, "Sealer For Metalizer". Bara att låna. Måste vara värd att testa på en provbit i alla fall.
|
|
|
Post by Micke on Feb 2, 2007 23:57:03 GMT 1
Men dåså! Då kör jag vidare på detta. Tack för input! Matte: Du är min hjälte!!!
|
|
|
Post by Braemp on Feb 3, 2007 0:19:42 GMT 1
just nu orkar jag bara med en . men det betyder inte att jag inte är mycket imponerad. Okej då två och en ;D fixar jag, men nu zzzzzzzzzzzzzzova
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 3, 2007 10:41:35 GMT 1
Vad jag har hört så förlorar NMF färger på sealers ... den får ett lackerat utseende men testa noga och lämna rapport
|
|
|
Post by Micke on Feb 3, 2007 14:26:10 GMT 1
Johan: Det är vad jag också har hört men jag är nog villig att offra litet av glansen i utbyte mot skydd för vädring och dekaler. Den enda test jag gjort hittills är med Johnson's och jag vet inte riktigt hur jag ska bedömma det resultatet... Litet mörkare blev det kanske... Återkommer i ärendet.
|
|
|
Post by one0wonder on Feb 3, 2007 14:27:23 GMT 1
men är TS färgena så känsliga? Testors är det inte trots utgivningen av en sealer
|
|
|
Post by Micke on Feb 3, 2007 15:07:05 GMT 1
NEJ! Det är inte Tamiyas silverfärg jag behöver skydda. Den är tålig som tusan. Jag är mer orolig för att kladda ut vädringen jag gjort ovanpå NMF.
|
|