|
Post by Micke on Jan 28, 2007 11:39:57 GMT 1
Jag la nyss ett lager Mr Surfacer 1000 på P-36an. Det var inte kul att se alla skavanker som slipstickan hade missat. Well, well. Det är bara att ta nya tag. Vissa skavanker kan slipas bort, andra behöver en gnutta spackel. VERKLIGEN inga bilder i denna update.
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 18:50:38 GMT 1
Varde BMF! Ingenting, och då menar jag INGENTING i mitt modellbyggarliv har varit svårare än detta. Jag la på färgen för 10 minuter sedan och jag vågar inte kolla hur det blev. Men nu är det gjort. ;D Återkommer i ärendet, var så säker. /M
|
|
|
Post by newsoft on Jan 28, 2007 19:54:36 GMT 1
|
|
|
Post by aj on Jan 28, 2007 21:03:59 GMT 1
Det där ser väldigt bra ut. Väldigt modigt också, jag vågar inte ge mig på ett metallrent plan. Får nog börja kalla dig för " Braveheart " i fortsättningen. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 28, 2007 22:14:24 GMT 1
Du går verkligen i bräschen, Micke. Fy på dig för att du lägger ut EN enda bild på resultatet! ;D Teaser!
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 23:13:52 GMT 1
Fy på dig för att du lägger ut EN enda bild på resultatet! ;D Teaser! Vet ni hur svårt det är att fota ett silverblankt flygplan? Fler bilder kommer när jag har putsat bort de värsta booboosarna. ;D
|
|
|
Post by Micke on Jan 28, 2007 23:45:27 GMT 1
Okejrå... Två bilder till kan jag väl bjussa på, men ni får inte vara för kritiska - Det ska till mer färg på denna.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 28, 2007 23:53:51 GMT 1
Men Micke! När jag ser ytfinishen och skilnaden i nyans på stabben och höjdroder, blir jag ju alldeles fnoskig!! Det där måste ju ha varit EXAKT den effekt du var ute efter. Jag toklängtar efter att få göra NMF nu. Gick det bra att dekantera till sprutan? Fungerade det verkligen att rengöra med T-röd sedan? Frågor, frågor...
|
|
|
Post by Micke on Jan 29, 2007 0:27:36 GMT 1
Just det! Det var ju hela äventyret med dekantering också. Det hade jag glömt i den ambivalenta eufori jag just upplever. Ett ledat sugrör (köpt på IKEA) passade precis på sprayburkens munstyckes utskjutande del. Leden gjorde att jag bekvämt kunde blåsa färgen från rattelkannan till den tomma Tamiyaburk jag hade för ändamålet. Så långt allt väl... Sen börjar problemen: - Det gäller att vara försiktig när man dekanterar. Håll fast sugröret för det är högt tryck i burken. Med lagom tryck rinner färgen fint längs sugrörets insida ner i Tamiyaburken. - Vänta innan du sätter på locket på den burk du hällt över färgen i. Den är fortfarande full av drivgas och kan säkert spräcka burken eller skjuta av locket om du har för bråttom. - Efter ett tag vågade jag sätta på locket. Sen skakade jag för att åter blanda färgen... [glow=red,2,300]DUMT[/glow]!!! Det är fortfarande drivgas kvar i färgen. Reaktion a'la varm colaburk som rullat omkring på bilgolvet i några mil - Översvämmning! - Efter ytterligare en stund gläntade jag på locket till den nu ganska kladdiga Tamiyaburken... Inget pys... skönt. - Skruvar av locket. Denna gång tänker jag, vis av skadan, inte skaka. Nu ska det röras. - Tar fram en tandpetare som jag sänker ner i färgen. STORMKOKNING!!! Halva innhållet på bordet. Tamiyaburken är nu helt silverfärgad. (kan någon kemist förklara vad som hände där?) - Med en halv Tamiyaburk färg kvar (jag orkar inte dekantera mer) fyller jag upp sprutan, sätter trycket på 1.5 bar ungefär, och börjar spruta. Nu går allting som en dans. Färgen är dryg och när jag målat hela flygplanet har jag fortfarande en hel del färg kvar i burken. - Rengöring: Jag häller bort det lilla som finns kvar i färgkoppen och häller på en skvätt T-Röd. Håller för munstycket och blåser luft bakvägen upp i koppen. Tar en gammal pensel och vispar runt för att lösa upp det som torkat på koppens väggar. Häller bort sörjan. - Fyller på en ny skvätt med T-Dojja och blåser ut den vanliga vägen. - Tar isär sprutan och kollar läget... nästan helt ren, men jag tar ändå och tvättar nål och munstycke med Aceton (eller motsv.) Sätter ihop allt och testar med en skvätt T-Röd: Fin stråle, allt fungerar. /Micke
|
|
|
Post by newsoft on Jan 29, 2007 0:33:53 GMT 1
Alltså, förlåt Micke, men.. ROTFLMAO!!!!!! ;D Är ju glad att allt ordnade sig till slut men om du hade haft en videokamera som dokumenterade detta hade det varit bland de poplärare filmerna på Youtube just nu. Tack för att du delar med dig och vi får lära oss under tiden.
|
|
|
Post by Micke on Jan 29, 2007 0:37:33 GMT 1
Såhär efteråt kan jag se det roliga i det hela, men just då... Hade varit intressant att kolla pulsen om man säger så. ;D
|
|
|
Post by Krilleman on Jan 29, 2007 7:33:24 GMT 1
Mycket fin yta måste jag säga. Bra jobbat.
Bra skrivet om hur man dekanterar färg. Tips och tricks är alltid välkommna.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 29, 2007 11:23:54 GMT 1
Denna modell kommer att bli en "stunner", Micke! Bra beskrivning av hur frustrerande dekanteringen var också. Hade ingen aning om att det var så avancerat. Jag skulle ha gått i exakt samma fällor kan jag säga.
|
|
|
Post by newsoft on Jan 29, 2007 12:59:03 GMT 1
Jag tror jag skall testa dekantera direkt i koppen på sprutan. Det blir nog äventyrligt det med.
|
|
|
Post by Micke on Jan 31, 2007 16:51:30 GMT 1
And thus, her name was GOLD BUG! Alclad "Pale Gold" la sig ovanpå Tamiyas "Silver Leaf" som white on rice. Skönt när något fungerar som man har tänkt sig. Ett annat passande namn på denna kärra hade varit "Christmas Tree Ornament" ;D /Micke
|
|