Jon
Full Member
|
JDAM
May 28, 2006 13:41:16 GMT 1
Post by Jon on May 28, 2006 13:41:16 GMT 1
Ett litet sidoprojekt som jag har arbetat med parallellt med Skyhawken är en GBU-31 JDAM (Joint Direct Attack Munition) i 1/48. Jag ville testa hur komplicerat det skulle vara att maskera och "måla" en värme sköld på bombkroppen. JDAM är egentligen bara en varnlig GP-bomb med ett nytt fenkitt med en GPS i. Men man har även spänt fast något som kallas "strakes" på bombkroppen för att förbättra aerodynamiken. Det är strakesen som gör det hela lite mer komplicerat att maskera. Men med Tamiya tejp, Maskol och en massa piller med skalpellen så gick det. ;D Bomben är från Hasegawa's Aircraft Weapons: D och var out of the box när jag maskerade den. Efter att ha dragit bort maskeringen och kollat referenser så gjorde jag några små påbyggnader med Plasticard och nospluggen rundades. Efter att ha läst en artikel i MAI om att måla resin kockpitar så ville jag prova Humbrols primer (1 Matt Grey Primer). Jag kan säga att jag inte är nöjd. Den blev inte matt uran snarare semi blank (kan bero på att jag inte rörde om i burken tillräckligt) och en tog en "evighet" att torka. Resultatet blev i alla fall så här. Jon
|
|
|
JDAM
May 28, 2006 15:33:39 GMT 1
Post by Micke on May 28, 2006 15:33:39 GMT 1
Alltid kul att se resultatet av dina experiment. Jag tycker att det ser riktigt lyckat ut även om jag måste erkänna att jag inte har någon aning om hur en JDAM ser ut i verkligheten.
|
|
|
JDAM
May 31, 2006 9:54:28 GMT 1
Post by Tandapan on May 31, 2006 9:54:28 GMT 1
Tack och lov har jag än så länge sluppit måla någon JDAM men tids nog lär man väl få bita i och göra även det. Jag tror man måste röra ut slammet i botten på Humbrol-burken ordentligt innan man målar för annars blir det, som du beskriver, mer en halvblank finish. Var det bara för att testa som du körde med Humbrol och inte med Mr. Surfacer eller?
Precis som alla dina andra "things under wings" så lär den bli hur bra som helst, Jon.
|
|
Jon
Full Member
|
JDAM
Jun 1, 2006 17:44:56 GMT 1
Post by Jon on Jun 1, 2006 17:44:56 GMT 1
Tack! Micke och Matte Ja, jag ville bara prova Humbrols primer. Jag provade Tamiyas Liquid Surface Primer på Escapac’en till A-4an, så jag kände bara för att prova något nytt. ;D Jag har aldrig provat att använda Mr Surfacer till att prima med. Jag har bara Mr Surfacer 500 men 1000 är väl mer en primer. Man jag tror att Gunze har en dedikerad primer: Mr Surface Primer??! Så här ser dom riktiga JDAMarna ut. Efter primern så pre-shadade jag med Tamiya blank svart X-1. Därefter målades hela bomben med Gunze H308. Jag high lightade med H308 + Tamiyas blank vit X-2 på fenkittet och tonade på bomb kroppen med Tamiya XF-55 Deck Tan. Därefter en wash, mattlack och torrborstning. Jon
|
|
|
JDAM
Jun 1, 2006 20:22:17 GMT 1
Post by newsoft on Jun 1, 2006 20:22:17 GMT 1
Lysande! Hoppas du hittar ett plan att sätta fast dem på snart..
|
|
Teeoo
Full Member
|
JDAM
Jun 1, 2006 22:40:15 GMT 1
Post by Teeoo on Jun 1, 2006 22:40:15 GMT 1
Imponerande Jon ! (och inspirerande...) Du lägger ner mer jobb på en enda bomb än vad jag gör på ett plan - men resultatet blir ju helt OUTSTANDING också...
|
|