|
Post by Braemp on Apr 21, 2006 12:58:14 GMT 1
Jag har grävt vidare bland mina lådor och hittat lite gammalt "som legat och djävlat till sig" En av tamiyas äldre modeller, en PaK 36 av trupperna kallat "dörrknackaren" eftersom den var liite för klen mot grövre pansar. Gissar att det krävdes nerver av stål för att huka bakom en sådan när T-34:orna tornade upp sig i siktet. Modellen är inte så mycket att snacka om, typisk Tamiya 70 tal. Inte svår att få ihop, lite grov i vissa detaljer annat helt fel och visst inte alls med. Framförallt är det skyddsplåten som är på tok för tjock. Men summa sumarum så tycker jag det är en trevlig modell som är lätt att få ihop, lagom stor och liknar förebilden tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Jag byggde den för några år sedan men lade den åt sidan eftersom jag tänkte iförskaffa lite ets från eduard, nu blev det inte så. De små förbättringar jag gjort är lite nitskallar av varmdragen tapp. Några grejor har mystiskt försvunnit under åren (mattmonstrets brorsa, garderobsmonstret måhända?), Stag och små handtag. Men jag brukar jag ändå ofta byta ut sådant eftersom det är jobbigare att skrapa gjutsömmar och bryta av dem hundra ggr än att bocka till nya av mässingstråd. Det följer också med en besättning i lådan bestående av fyra gubbar. Bra poser men hopplöst grova i detaljer åtminstone om man jämför med dagens kvalla, (bortskänkes till hugade spekulanter.) Jag plockade fram en gubbe från Hornet istället. Min tanke är att göra ett slaget vetefält med kärvar och strö massa strån som kammo på och runt kanonen. Även killens hjälm har några strån fastklämda. Tackar mattias som bidragit till att jag numera kan ta lite bilder.
|
|
|
Post by Braemp on Apr 25, 2006 14:10:14 GMT 1
Det roliga med såhär små modeller är att det går ruskigt fort. Veteåkern är klar. Först ett lager träspackel blandat med sand för att få lite mer volym och struktur, och trälim för att få lite mer fäste. Sedan strödde jag rikligt med gräspulver från Woodland scenics och blåste bort överflödet. Om man blåser försiktigt så reser sig gräset litet också så det inte bara ligger platt. Lite strån från en billig rakborste får vara vetet. Några av dessa petade jag ner i spackelsmeten så jag senare skulle kunna få lite av stubben som är på en nyslagen åker. Jag försöker alltid blanda lite olika material. Gräspulver med lin, fibrer från hampasnöre eller som i detta fallet borst från pensel. I verkligehten så är det ju också ofta en blandning av grässorter, ogräs och örter. När allt torkat så plockade jag fram min gamla rakapparat och rakade veteåkern ;D Sen fram med airbrushen. Ett lager Tamiya earth ett varv med Buff och slutligen ett med buff+yellow. Allt washat med brun oljefärg spätt med lacknafta. Kvar är nog några washer så det lyser genom lite mer brunt. Veteaxen har jag gjort på följande sätt: Ta en billig pensel alternativt rakborste. Klipp av stråna, doppa toppen av ett strå i superlim och sedan i fin sand. Låt torka. Måla med lämlpig gulfärg och vips så var det klart. Kärven är många sådana strån limmade på en tandpetare. Själva pansarvärnskanonen målade jag ett varv Nato black sedan ljusare grå nyanser i många lager. Jag försökte vara noga att inte täcka det svarta helt utan spara lite skuggor. Bilderna är lite kassa i färgerna, riktigt så blå är inte kanonen.
|
|
|
Post by pebben on Apr 25, 2006 22:23:02 GMT 1
ett litet mästerverk... om du vill piffa upp den lite så har jag lite dml 3,7 delar över bla metalpipa....
//pebben
|
|
|
Post by Braemp on May 13, 2006 21:49:12 GMT 1
Jomen som de som var på mötet igår såg, närmar sig detta projekt slutet. Idag har jag målat figuren klart och gjort de sista justeringarna. Fettat ner stekpannan eftersom det inte var en teftlonpanna som någon undrade om. Snuskburken fick också en klatt färg. Bottenplattan är den vanliga Hammarlackade byggskivan. Skylten är gjord i Photoshop, spegelvänd, utskriven på overheadpapper och målad med tamiyafärg. fastlimmad med utspätt trälim. Gubben kommer från Hornet, jag har lagt till lite utrustning eftersom figuren saknade allt. Gasmaskfodral och bajonett från DML. Patronväskor och kikare Tamiya, och en brödväska som jag gjorde i A+B putty. Huvudet är utbytt och han har en hjälm från tamiya. Figuren är målad med olja utom gradbeteckningen som är en gammal dekal från Verlinden. Övriga grejor är ett hoplock. Spritköket kommer från DMLs afrika korps figurset. Stekpannan är från tamiyas German troops at rest. Hjälmen med hemgjorda ägg tror jag är från Italieri. Flaskan med sprit (till spritköket) är av okänt ursprung. Snuskburken är från DMLs nya gen II. Pippin är hemsnickrad av putty med koppartrådsben. Sammanfattningsvis så var detta ett riktigt kul projekt, lagom stort för att jag inte skulle tröttna, och kul att inte drabbas av det vanliga AMS. Det roligaste var att det går så snabbt när det är små grejor. Liten bottenplatta, bara en figur och en enkel byggsats. Braemp
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on May 13, 2006 23:59:45 GMT 1
Sehr bra ut - kul med lite "campingutrustning" ! //Thomas
|
|
|
Post by Braemp on May 14, 2006 0:29:45 GMT 1
Tackar Theoo, du är ju en mästare på detaljera och berätta en historia med dina små dioramor så jag har försökt lära mig av dig. Sen har jag roat mig i photoshop. /B
|
|
|
Post by aj on May 14, 2006 14:55:25 GMT 1
Knock-out i första ronden,ännu ett litet mästerverk! Frågor ,Hammarlacken, vilken färg( såg vitt,silver o svart idag på IcaMaxi)? Penslar du eller är det burksprej ? MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on May 14, 2006 15:13:23 GMT 1
Tack för det.
Hammarlacken är en mörkgrå eller svart på sprayburk köpt på Classe O.
/B
|
|
|
Post by newsoft on May 14, 2006 17:59:50 GMT 1
Hehe! Den där Photoshoppade bilden var ju lysande. ;D Hoppas på fler såna småprojekt.
|
|
|
Post by Tandapan on May 14, 2006 18:43:40 GMT 1
Ja hyfsat inspirerande. Kanon med ett sådant snabbprojekt för att känna att man får något ur händerna. Den där sädesärlan på kärven var $@€{%#¤&%¤ bra.
|
|
|
Post by Braemp on Jun 6, 2006 22:22:05 GMT 1
|
|
|
Post by Tandapan on Jun 7, 2006 8:55:52 GMT 1
[glow=red,2,300]DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAMMMMMNNNN!!![/glow]
|
|
|
Post by DCycle on Jun 8, 2006 13:43:42 GMT 1
Alltså. Enkelt och genialiskt! Den där fågeln var nog det som gjorde sig mest rättvist jämfört med de förra bilderna. Okej att måla människoansikten, men det där... helt otroligt. Mer sådant här tack!
|
|
|
Post by DCycle on Aug 24, 2006 11:31:46 GMT 1
Såg att denna också står på Lekbiten nu. Otroligt snygg IRL också!
|
|
|
Post by Braemp on Aug 26, 2006 0:09:17 GMT 1
Jorååå den finns på lekbiten numera, i glasmonter tillsammans med AJ:s och Krillemans (samt några för mig okända, sorry)snygga byggen. En sån här finns också att kolla på. kul att du tycker att den var snygg i verkligeheten också, själv tycker jag alltid att det ser bättre ut på bild /B
|
|