|
Post by DCycle on Apr 8, 2006 14:53:58 GMT 1
Firade min första avklarade tenta på PHS i fredags, med att inhandla Revells 1:32-sats på nya polishelikoptern. Tyvärr blir det inga bilder än, då min kamera är i england, i och med sambons skolarbete. Men, instrumentpanelen bestod av en dekal endast, så jag tog min ambition till fånga å försökte scratcha en bättre panel. Så här ser förebilden ut: Har skurit ut metallfolie som går över panelen, med hål för monitorerna. De tre monitorerna mitten i en L-form har en egen folieplatta runt om sig. Bakom folieplattan jag har limmat fast en bit genomskinlig plast, för att få lite djup i de olika paneldelarna. Behöver även lite tips på hur ni flygplansbyggare målar era monitorer för att få dem att se levande ut? Det jag har problem med är följande delar: De fem mätarna i ovankant. Har försökt borra upp fem hål på en bit folie, men det blir inte speciellt bra. Plasticard kanske? Knapparna. Vad ska jag göra dem av, har funderat på att värma lite plastram å dra ut till en tunn stav som jag skär i lämpliga längder. Den nedre delen av panelerna har jag inte ens börjat fundera över. Har jag tagit mig vatten över huvudet? Som tur är så har jag kontakt med en Polis som jobbar på polisflyget som lovat att fota referensbilder. Har redan beställt bilder på sätena, samt tak/golv i cockpit och kabin. Avslutar det hela med en "inspirationsbild" på hela kärran:
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Apr 8, 2006 19:00:36 GMT 1
Det är bara att "köra" vidare med eller utan vatten över huvudet. Det är ju guld värt att ha tillgång till bra referenser - och samtidigt lite frustrerande. Man inser ju att man aldrig kan få det EXAKT som förebilden...men fortsätt limma... mvh Thomas
|
|
|
Post by DCycle on Apr 10, 2006 17:05:09 GMT 1
Har fipplat ihop lite på instrumentpanelen. Blev en hel del målande bara. Fick bygga ut mittenkonsollen, då modellens var för smal, och inte lutade uppåt mot själva huvudpanelen. Löste sig med lite plasticard. Skärmarna blev ganska skrovliga till ytan, men det får nog vara som det är. De är klarlackade, vilket kanske inte syns på bilden. ...och så här skulle det egentligen sett ut - OOTB.
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 11, 2006 10:57:46 GMT 1
Mycket snyggt Daniel! Var det den här typen av helikopter som blev beskuten vid rånet på Lidingö?
Jon
|
|
|
Post by DCycle on Apr 11, 2006 12:48:30 GMT 1
Japp! That's the one! Plus att en exakt sådan håller på att göra söksvep ovanför älven här i centrum just nu också. Synd bara att den flyger så högt... den blir bara milimeterstor på kameran. /Flygspanarn
|
|
|
Post by Krilleman on Apr 13, 2006 8:56:59 GMT 1
Achtung Flieger!
Riktigt snyggt. Det blev ju klart snyggare än dekalen.
|
|
|
Post by DCycle on Jan 14, 2007 12:08:38 GMT 1
Surfar på inspirationsvågen och försöker färdigställa gamla byggen hemma: Projektet lever alltså. Receptet som sparkade igång allt: - 1 del Byggfeber - 1 rulle Tamiya maskeringstejp (varför har jag envisats med billig målarejp?) - 1 burk Tamiya Sky Blue. Det är riktigt knepigt att få ihop den där korrekta blåtonen som polisfordon har. Både djupblått men ändå klart på samma gång (bilarnas blåa färg är ju reflexer). Är glad att jag slipper "gundesvanmålningen" dvs de blåa och neongula rutorna.
|
|
|
Post by Braemp on Jan 14, 2007 13:57:29 GMT 1
Fortsätt så bara, kanonsnyggt! Tycker att färgen verkar matcha den som de hade på bilen exakt, när de gav mig fortkörningsböter för några månader sedan.
|
|
|
Post by Tandapan on Jan 15, 2007 9:35:34 GMT 1
Ja det där såg riktigt lovande ut, DCycle. Tummen upp från mig också!
|
|