Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 22, 2006 18:31:24 GMT 1
Ni är välkomna! Nej, Jag har inte prövat att använde någon annan färg än blå. På undersidan använde jag två olika nyanser av blå, Tamiyas Midium Blue XF-18 och Light Blue XF-23. Efter det ett tunt lager med Gunze H338. Det här är bara först lagret färg. Minst ett till färglager kommer jag att lägga på. Jag har målat hela planet nu. Det är bara lite finjusteringar kvar sedan blir det klarlackning. Jag har även här använt Gunzes färger H308 och H306. Alla tre kammo färgerna är halvmatta, jag hade önskat att dom var blanka. Gunzes färger (dom halvmatta, det är dom som jag har använt mest) kan vara lite knepiga. Jag har märkt att om jag inte tunnar dom till rekligt så blir det en lite knottrig yta. Dom har heller ingen bra ”hårdhet”. Det blir lätt fingeravtryck och maskeringstejp lämnar märken. Jag vet inte men det kanske är jag som är alldeles för ivrig att plocka upp planen? ;D För att avhjälpa dessa problem brukar jag putsa av hela modellen med ett fint våt slip papper och lägga på lite färg där det behövs innan jag klarlackar. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 24, 2006 11:37:31 GMT 1
Kommer att bli hur bra som helst det där, Jon.
M-versionen är riktigt läcker med alla "humps & bumps".
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Apr 28, 2006 21:01:57 GMT 1
Efter att jag hade klarlackat ovansidan så tog jag mig den artistiska friheten att måla två walk ways på vingarnas innerkanter. Jag började med att maska med Tamiya tejp och la sedan ett lager blank mörkgrå. En blandning av Tamiya Blank Svart X-1 och Blank Vit X-2. Sedan målads det över med färgen som walk wayen skulle vara, Gunze H338. Tog bort tejpen och lät det torka. Därefter tog jag och putsade med ett fint våt slippapper för att ge den en nött effekt. Alla dekaler är nu på platts och Skyhawken har nu fått en wash och ett lager mattlack. Jag har använt Tamiyas klarlack X-22 och Vallejo Air matt lack. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 29, 2006 7:38:56 GMT 1
Underbart, Jon. Den blir ju precis som jag hade hoppats på. Fort går det, dessutom. Respect!
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 26, 2006 22:15:24 GMT 1
Tack Matte! Arbetet med Skyhawken har nu gått in på detaljarbeten, färdigställa landningsställ och vapen last. Jag har jobbat med att måla en extratank som ska sitta på centerballen under flygplanskroppen. Jag ville att den skulle få en nött och ”skabbig” lock. ;D Så jag tänkte testa att göra bort nött färg med Maskol. Jag hade målat klart hela tanken men var inte nöjd med nos partiet, så jag gjorde om hela processen. Den här gången passade jag på att ta några bilder också. Jag maskade av nos delen och la ett lager blank mörkgrå, en blandning av Tamiya Blank Svart X-1 och Blank Vit X-2. Där efter duttade jag ut Maskol med en gammal pensel. Sedan målade jag på den täckande färgen Gunze H338. Resultatet blir så här efter att man skalat bort Maskolen. En klick färg, en wash och lite matt lack. Jon
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on May 26, 2006 23:47:44 GMT 1
Jag använde mig av samma teknik när jag gjorde den avskavda färgen runt huven och vindrutan. Men istället för mörkgrå har jag använt Humbrols 81 Pale Yellow. För att få bort gjutskarven som gick tvärs över huven använde jag en polersticka och Tamiyas Polishing Coumpound, Fine och Finish. Tuberna innehåller en pasta som jag applicerade på en duk och gnuggade på huven. Har man en Dremel med filttrissa skulle det vara det ultimata, men det går med lite ”elbow-grease”. ;D Jon
|
|
|
Post by Micke on May 26, 2006 23:59:37 GMT 1
Otroligt bra resultat med maskolen, Jon! Det måste jag testa vid tillfälle.
|
|
|
Post by newsoft on May 27, 2006 1:03:19 GMT 1
Ooh! Så himla bra det blev! Det blev verkligen marinkårens äldsta extratank. ;D Det känns som en användbar metod för pansarbygge också.
Intressant polermedel. Är det också införskaffat i Australien?
|
|
|
Post by Tandapan on May 31, 2006 9:44:36 GMT 1
Ser mumma ut, Jon. Från klarhet till klarhet. Jag vill också ha sånt där Polishing Compound. Finns det i Sverige?
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Sept 2, 2006 18:38:24 GMT 1
Jag tycker att det var länge sedan jag skrev något på den här tråden och man kan tro att bygget har körtfast, men inte. Arbetet går sakta framåt. Ni som var på mötet hos Matte såg att A-4 var i stort set färdig men jag tänkte ändå backa tillbaka och beskriva lite små modifikationer som jag gjort under byggetsgång. Fortsätning följer!
|
|
Teeoo
Full Member
|
Post by Teeoo on Sept 2, 2006 22:56:16 GMT 1
Heja ! Ser verkligen fram emot fortsättningen på detta spännande bygge !
//Thomas
|
|
|
Post by Micke on Sept 2, 2006 23:46:03 GMT 1
Tjena Jon, vilken mysig bygghörna du har där! Färgprover dinglandes från taket och något som ser ut som en Akubra på lampskärmen. Visste inte att du också var en hattperson? Ser också fram emot en fortsättning. /Micke
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 3, 2006 6:30:23 GMT 1
Härligt att höra att det byggs. Alternerar du mellan A-4:an och Super Hornet-bygget eller?
|
|
|
Post by Braemp on Sept 5, 2006 23:35:31 GMT 1
Mäkta avundsjuk på ditt hörn där Jon. Vill se mer bilder på dina byggen med. /B
|
|
Jon
Full Member
|
Post by Jon on Sept 8, 2006 16:00:50 GMT 1
”Hat spotting” stämmer precis att det är en Akubra, mycket imponerande, Micke! Jag kan ju inte direkt kalla mig för en hattperson. Jag skrev att jag skulle bygga den här skyhawken out of the box med några få modifikationer. Största arbetet på den fronten skedde på främre landningsstället. Bly och koppartråd användes för att ge landningsstället lite hydraul- och elkablar. Jag använde del E26 (styrlänk för landningsstället) i stället för E39. Sanningen är att E39 fick vingar och flög i väg. Jag använde samma målnings teknik som jag använde på Topgun A-4an. Bare-Metal Foil användes på den metall rena delen av stället. Jag trodde att det skulle bli en mardröm att få foliet på plats, men det gick rätt smärt fritt. Jag skar ut en lagom bit folie och lossade den från skyddspappret. Med en halv mjuk pensel tryckte jag fast foliet runt stället. Den här Miken var utrustad med en Angle Rate Bombing System. Med lite små plastbitar och ett knappnåls huvud som målats med Tamiya X-23 Clear Blue så blev det rätt bra. Jon
|
|