Jon
Full Member
Posts: 227
|
Post by Jon on Apr 1, 2006 18:12:37 GMT 1
Som jag har berättat tidigare har jag börjat bygga på Hasegawas A-4M Skyhawk i 1/48. Det kommer att bli ett out of the box bygge med några få modifikationer. Jag kommer att byta ut stolen mot en True Detail ESCAPAC stol. Originalet som följer med i byggsatsen är väldigt fin men har gjutna bälten som ser lite klena ut och den har inte samma höga detaljering som en resin stol. Jag kommer nog att använde backspeglar och data placards från Reheat Models också. Dekalerna kommer att tas från Tow Bobs Lo-vis Mikes Part 2 ark och jag har tänkt göra alternativ tre ett plan från VMA-214 Blacksheep. Jag har hittat några bra bilder på det här planet från ett CAX (Combined Armed Exercise) 1986 där den bär ”live” snakeyes. www.skyhawk.org/4E/vma214/vma214p.htmDen här övningen hölls i Twenty-Nine Palms, CA. Taxi banor och parkering där är upp byggd av AM-2, Aluminum Matting. Så det kommer att bli kul att bygga en bas som inte försöker simulera betong plattor utan en expeditionary airfield. Använde Tamiya Epoxy Putty för att ge en vadderad effekt. Jag såg på en genomskärnings bild i en bok att det var ”Cockpit insulation and fragmentation blanket”. Lite mer detaljering med Tamiya spackel och strips från Evergreen. Nos vikten är av ten. Gunzes H317 är i mitt tycke en allelens för mörk grå. Så jag ljusade upp den med några droppar Tamiya Matt Vit och high lightade mitten på panelerna. Samma behandling på cockpitens sidoväggar. När jag hade kommit så här långt la jag på ett lager klarlack. Efter det detalj målade jag spakar, knappar och ledningar med Humbrol emaljfärg. Där efter en vattenfärgs wash och ett laget Vallejo Air matt lack. Nu var det inga större mängder lack jag använde men jag tyckte att de fungerade bättre än Aeromasters (inge cloggad nozzle) och samma fina matta yta. Sedan var det bara torrborstningen kvar. Jag hade ingen Humbrol matt vit så jag tog en ljusgrå färg Hu147. Jag borstade med lite Hu 31 Slate Grey på de vadderade sidoväggarena för att få en lite grön ton. Instrument panelens klockor och mätare är lite grova. Här skulle ett Eduard pre-painted ets ark komma väl till pass. Men det här skulle vara ett out of the box bygge ;D Nästa steg blir att sätta ihop kroppshalvorna, vingarna och luftintagen. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Apr 1, 2006 19:59:47 GMT 1
Hohohohoho!! Lookin' GOOD!!!! Så ruskigt inspirerande bygge! Det kliar nästan i fingrarna av begär att börja med min egen. ;D Och vilket bra upplägg på bilderna! Det är ruskigt pedagogiskt och proffsigt! Vem behöver tidningar? Det liknar mer en Blogg. Ser fram emot nästa del.
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 2, 2006 10:42:59 GMT 1
Grymt bra/snyggt, Jon samt bra beskrivningar till bilderna. Jag letar efter ett nytt alternativ till mattlack. Måste beställa antingen PollyScale eller Vallejo när jag kommer till Umeå tror jag.
|
|
Jon
Full Member
Posts: 227
|
Post by Jon on Apr 2, 2006 16:41:02 GMT 1
Tack, Grabbar! Nu har kroppshalvorna och vingarna limmats på plats. Det som står näst på To Do Listan är att måla insidan luftintagen och sedan limma dem på plats. Som tur är har Hasegawa löst delningen på dessa på ett smart sätt. Jag behövde inte använda något spackel på insidan av intagen när jag byggde Aggressor A-4. Däremot behövs spackling på bakre delen av ”puckeln”. Den var något smal för att få en jämn övergång till stjärt fenan. Så jag kilade upp den så det blev en jämnare övergång på sidorna. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 2, 2006 18:29:48 GMT 1
Öy!!! Kan du bygga lite långsammare? You make me look bad...
;D ;D ;D
|
|
|
Post by newsoft on Apr 2, 2006 19:09:55 GMT 1
Hehe! Det går fort när man har roligt. ;D
|
|
Jon
Full Member
Posts: 227
|
Post by Jon on Apr 7, 2006 18:03:44 GMT 1
Jag var lite slarvig när jag satte ihop luftintagshalvorna den här gången, så jag var tvungen att använda några droppar spackel på insidan. Till det här jobbet använde jag Mr Surfacer 500 plus lite Humbrol liquid poly för att få det ännu tunnare och mer lättflytande. När dom var slipade så la jag ett lager maskerings vätska på intagets utsida. Här använde jag Mr Masking Sol. Jag har ingen vetenskaplig studie bakom mig när jag säger att tork tiden för denna vätska kändes längre jämfört med Maskol. Anledningen till att jag maskade utsidan blir ganska uppenbar här. Tamiyas matt vit FX-2som grund och ett avslutande lager med blank vit X-2. Ytterkanten på luftintaget, den här delen skall målas i två grånyanser. Hasegawa har gjort delningen mellan de båda luftintags delarna just där markeringen mellan grått och vitt går. Smart! Om pass formen är perfekt. Om inte får man trycka dit ett FOD guard. Jon
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 7, 2006 18:22:23 GMT 1
Jag gillar dina små tips & tricks, Jon. Alltid lika roligt och intressant. Jag insåg just att jag har två flaskor Mr. Masking Sol som jag aldrig ens har testat. Köpte på mig en massa utgående grejor på Modellex för något år sedan.
|
|
Jon
Full Member
Posts: 227
|
Post by Jon on Apr 15, 2006 20:22:01 GMT 1
Övergången på insidan av luftintaget blev rätt så bra. Tyvärr är passformen på utsidan inte lika bra. Som ni ser så krävdes det rätt så mycket spackel för att få det jämnt. Som tur är förlorade jag inte formen på luftintaget, som kan bli fallet när spackel och sandpapper måste användas. Jag provade en ny produkt som jag köpte i Australien Tamiyas Liquid Surface Primer. Jag har tidigare använt Citadels Skul White på sprejburk. Sprejburkar är svåra att använda det blir lätt att man sprejar för mycket och man förlorar detaljer. Att få ner det i koppen till Airbrushen brukar bli rätt kladdigt plus att man måste använde dom starka lösningsmedlena för att rengöra sprutan. Så jag tänkte prova något nytt. Jag provade först om man kunde tunna ut Tamiyas Liquid Surface Primer med T-röd, det gick bra, men jag tror att man får det bästa resultatet om man tunnar med t e x Beckers Färg Förtunning. Sedan provade jag att spruta den med Clas Ohlson spruta outtunnad på True Detail stolen. Resultatet blev inte som jag hade tänkt mig. Ytan blev rätt knottrig. Det set värre ut på bilden an vad det gör i verkligheten, så jag lät det vara. Konsistensen på Surface Primern är mycket tjockare än Citadels Skul White och hälften så tjockt som Mr Surfacer. Jag såg när jag var hos Max att Gunze (vist är det dom står bakom Mr produkterna?) har något som heter Mr Resin Primer. Jag blev ändå nöjd med slutresultatet. Jag valde att måla stolen i en rätt ”ljus” grå nyans för att matcha den mot sidopanelerna. Till Aggressor A-4an hade jag använt, tror jag, Tamiya German Gray XF-63. Till den här använde jag XF-24 Mörk Grå som grund. Till säten och bälten använde jag olika blandningar av blanka Humbrol färger vit, svart, grön, blå och brun. Gamla varnliga vatten washen och Vallejo matt lack. Jag torrborstade bältena med Humbrols Baltic Blue 52 (metalik blå) för att få en lite annan nyans på dom grå bältena. Sedan lite mer mattlack för att det inte skulle blänka blåsilverigt. Nu befinner jag mig på det här stadiet. Det börjar närma sig målnings dags. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Apr 16, 2006 17:00:09 GMT 1
Du har varit produktiv iallafall. Jag har totalt kommit av mig. Det verkar ju ha gått ruggigt fort att komma till detta moment. Kul att se att du inte tvekar att använda nya tekniker. Jag måste säga att det var modigt att sätta fast bränsle(sonden?) redan nu. Jag hade lyckats bryta av den för länge sedan. ;D
|
|
|
Post by Braemp on Apr 18, 2006 16:30:13 GMT 1
|
|
Jon
Full Member
Posts: 227
|
Post by Jon on Apr 20, 2006 13:55:21 GMT 1
Tack, Brempa och Daniel! Apropå saker som är lätta att bryta av så som antenner, pito rör och IFR probar så tänkte jag pröva en ny grej. Senare varianter av A-4M har rätt så mycket saker som sticker ut på nosen och stjärtfenan så jag gjorde några ”custom” delar. Jag tog några originaldelar från gjutramen och bäddade in, brände ur och göt dom i metall. ECM antenn på nosens undersida. Pito rör och navigations lampa. Dom här två detaljerna var ju dömda att brytas av. Förhoppningsvis försvåras det nu. UHF antenn på rygg ”puckeln”. Sådana här antenner brukar alltid paja när man lägger modellen på rygg. Jag gjorde ett nytt försök med Tamiyas Liquid Surface Primer. Den här gången prövade jag att tunna med Beckers Färg Förtunning, det funkade ok. Jag måste erkänna att jag inte är något fan av primers. Det är bra om man t ex ska kolla så man fått en jämn övergång vid en skarv som man har spacklat. Men jag skulle inte vilja lägga primer på en hel modell. Jag föreställer mig att man målar igen panellinjer och fina detaljer. Undantaget är saker man ska måla med pensel så som figurer. Jag la Surface Primern på ”puckeln”, runt luftintagen och nosen. Den här gången fick jag en jämn matt yta. Jag har börjat lite med pre-shadeningen. Här använder jag Tamiya Blank Svart X-1 och fläckar av Tamiya Midium Blue XF-18. Jon
|
|
|
Post by newsoft on Apr 21, 2006 9:04:02 GMT 1
Du är som en liten speed-metal-fabrik, Jon. I lööööv it! ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Apr 21, 2006 11:19:27 GMT 1
Men döööööligt! Det där med gjutningen måste jag få se hur det går till, nu när jag är uppflyttad till Umeå igen. Räkna med studiebesök...
|
|
|
Post by Braemp on Apr 21, 2006 12:22:11 GMT 1
Inte oseriöst att gjuta... Jag vill också följa med på sudiebesöket
Vackert Jon! Gillar också att du pre-fläckar ner planet. Fungerar väl antagligen som de filter av tunn färg jag brukar använda. Änvänder du andra färger än blått?
|
|