|
Post by aj on Nov 3, 2006 0:49:24 GMT 1
Wash ja, och visst är det bättre med lite i taget eftersom, men det här momentet är ju nästan det roligaste i ett bygge. Det kliar fortfarande! Tack pojkar. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 3, 2006 8:48:32 GMT 1
Egentligen borde jag inte ens lägga mig i och ge råd för man vet ju ändå att vad du än hittar på så kommer det att bli helt suveränt som vanligt.
Jag hoppade tillbaka några sidor i den här tråden och insåg ju att att jag glömt bort att du redan har byggt en basplatta åt den. Hot diddeli-dang vad chefigt detta lilla diorama kommer att bli!
|
|
|
Post by Braemp on Nov 3, 2006 22:40:53 GMT 1
Kanon AJ. Jag vet hur det känns. Man vill bara vidare till nästa steg och se hur det blir när det blir färdigt. Så är det iallafall för mig. På något sätt lyckas du väcka intresset i allt du tar dig för. MMMM-mm den med smör på!
|
|
|
Post by aj on Nov 4, 2006 0:57:49 GMT 1
Tack Braemp ! Denna åkomma måste diagnoseras som "byggfeber". Det intressanta i detta bygge är att det har hamnat där det är nu. Det triggades vidare av Normandie - Niemen boken. Jag måste medge att det var ej så inspirerande att sätta igång och rota i Icm`s Yak (bland deras första modeller, rätta mig om jag har fel). Fet plast, tankarna gick till Auroras byggsatser på 60 - talet. Nu har jag helt ändrat uppfattning, det behöver inte vara en " Tamigawa" varje gång. Ser nu att det grova ryska planet är en riktigt vacker konstruktion, och förstår att de sköt ner Me 109 och Fw 190 i massor på östfronten, . Enkelt, robust och fungerande, typ T - 34. Fan, jag kanske ska ge mig på Trumpeters P - 40 igen, som nästa bygge ?? MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 6, 2006 12:50:54 GMT 1
Jag våldgästade som utlovat Anders i söndags och fick se Yaken och basplattan samt AJ's stash av modeller och dekaler, vilket var en upplevelse. Yaken ser mycket bra ut redan nu och färgerna tilltalar mig verkligen. Övergrym liten bygghörna och en rejäl mängd dioramatillbehör i 1/48 förevisades också och det spädde ju på min redan rätt kraftiga bygglust ytterligare. Ska försöka skaka ihop en basplatta till Horneten så det blir lite liv i den.
|
|
|
Post by aj on Nov 7, 2006 19:54:55 GMT 1
Dekalerna på plats. Fina nedtonade dekaler, Iliad Design, gick på utan större problem. Gillar vapenskölden, den ger lite " Rikard Lejonhjärta " känsla åt Yaken. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 8, 2006 9:50:30 GMT 1
Ja verkligen en passande färgklick bland grånyanserna som jag är så svag för. Har du klarlackat den innan dekalering och i så fall med vilken klarlack?
|
|
|
Post by aj on Nov 8, 2006 18:37:09 GMT 1
Ett lager Tamiya lack, ( 7 delar lack, 3 delar mattning). Lite ruff yta blir det, men jag slipar (slipduk Alclad ?, olika fingrovlekar) över hela planet, plus lite X-tra där dekalerna ska sitta. Får då en ganska slät yta så att dekalerna inte hugger direkt. Med flera tunna lager lack o slipning efter dekalerna, blir ytan halvblank och jämn. MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 8, 2006 18:54:17 GMT 1
Men råkar du aldrig ut för silvring av dekalerna när du inte klarlackar innan dekalering då?
|
|
|
Post by aj on Nov 8, 2006 22:55:23 GMT 1
Jovars, nog händer det ibland. Slipningen är det som avgör, för det mesta funkar det med nogrann slipning. Sen kan ju själva dekalernas kvalitet och form ställa till det. De dekaler som kan trimmas med sax, är oftast inget problem med. Är det tunna dekaler med smal kant utanför själva dekalen, då är jag noga med att trycka fast dekalen på modellen mellan Set o Sol vätskorna. Om så behövs, picka hål med skalpellen, mera Set, tryck fast, försöker få ut alla luftbubblor. Om det ändå blir lite silvring, brukar det försvinna med flera tunna lager med min hemmablandade, semiglossade, Tamiya lack. Det skulle säkert vara lättare med en riktig blank yta, men jag gillar Tamiya lacken. Då kan jag bygga upp en halvblank ytan med flera lager tills jag är nöjd, (läs: "Idiotsäkert"). MVH Anders
|
|
|
Post by Tandapan on Nov 9, 2006 8:40:12 GMT 1
Verkar som att jag behöver skaffa mig ett poler-kit från t.ex. Micro Mesh!
|
|
|
Post by newsoft on Nov 14, 2006 19:08:29 GMT 1
Det kanske är lite sent att börja tipsa om referenser nu men jag måste bara rekommendera denna websida som jag just snubblade över. Förhoppningsvis har du redan upptäckt den. mig3.sovietwarplanes.com/index.html
|
|
|
Post by aj on Nov 17, 2006 20:46:40 GMT 1
Jorå, den sidan är väldigt givande om man gillar rysken. Hittade en Mig 3 från Murmansk, med renar som drog en bombsläde, i färg. Uppsatt på listan som " Dioramaide`nr. 230". Nu gäller det bara att hitta en ren i skala 1/48. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Nov 19, 2006 22:01:48 GMT 1
Här är det senaste spammet i Yakbygget. Yaken är i det närmaste klar, endast antenntråd saknas. Min långhårige gitarrspelande son är ej hemma idag. Det är han som får bistå med hår till antennsladd. Jag " rycker "några imorgon! Har försökt att inte vädra för mycket. Huven är för tjock, men jag är nöjd med helheten. Nu ska jag ge mig på figur o tillbehör, samt måla klart bottenplattan. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Nov 19, 2006 22:16:39 GMT 1
Suveränt!! Ett äkta ryskt "bruksplan", väl använt och skitigt som man vill ha det.
|
|