|
Post by Braemp on Apr 4, 2006 9:27:18 GMT 1
Wow liksom... Vet inte vad jag är mest imponerad över byggtempot eller resultatet.. eller kanske kombinationen av det. Men det är så det är ibland när man bara sprudlar av inspiration byggena flyter som korkar i döda havet. Vidare tycker jag att det blev bra med en svart bottenplatta. Ramar in snyggt, ser rejält ut. Ska det vara nån liten gran på kanten kansseee??
|
|
|
Post by aj on Apr 5, 2006 22:46:41 GMT 1
Nu har en sparsam växtlighet kommit på plats. Tänkte först ha två träd, men vallen bakom stockarna är ju schaktad jord och sten, så det blev ett gäng ogräs istället. Kvar är lite sprutjobb för att tona ned växtligheten, samt lite torrborstning av stenar i marken. Inspirationen och byggfarten kommer med experimenterandet med färgsprutan. Försöker få fram "torrborst" känslan med enbart färgsprutan, så långt som möjligt. Än så länge är jag nöjd med resultatet, samtidigt som känslan att "snart så skiter det sig" maler i huvudet. Å andra sidan, det är väl det som är grejen med modellbygge! MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Apr 6, 2006 8:39:02 GMT 1
Inte har det då skitit sig än i alla fall! Måste fråga.. Försöker du oftast att göra bottenplattan klar först? Kan du hålla dig ifrån att slutföra planet?
|
|
|
Post by Braemp on Apr 6, 2006 11:13:53 GMT 1
Du är ju lika snabb som min lön när den försvinner, och det är INTE långsamt! Det är fantastisktt kul att experimentera med färgsprutan, just torrborstningseffekten går ganska bra att få fram vilket framgår tydligt av ditt bygge. Sen en rejält mörk wash så blir kontrasterna desto mer markerade. Det enda jag kan känna är att växtligheten kring stöttorna känns lite regelbunden, några små spridda skurar grönt som bryter mönstret tror jag skulle göra susen. Hur har du föresten gjort oljefläckarna? De ser fantastiskt verkliga ut
|
|
|
Post by aj on Apr 6, 2006 22:57:19 GMT 1
Tack för tipset Braemp. Har spritt lite grönt oregelbundet i kanten o vips, det ser mycket, mycket bättre ut. Innan såg det ut som Parkförvaltningen var inblandad. Ang. oljefläckar så använder jag Fine oljefärg Burnt Sienna med en gnutta svart i ( Classe O.) . Spädes med Herdins penseltvätt. Blandar i en tom färgburk, rör om och väntar i cirka 5 min. Det bli som två olika nyanser, det tjockare mörka på botten och det ljusare på toppen. Tar därefter 3:ans rund pensel och doppar i oljeblandningen, ibland på ytan, ibland i botten. "Fimpar av" penseln försiktigt med pekfingret. Får då fram effekten av gammalt och färskt oljespill, beroende på hur djup eller grunt penseln doppas i.
Ang. bottenplattan så har jag börjat med den av två anledningar. Först och främst för att se om själva dioramaideen håller. Man kan flytta omkring tillbehören ( figurer, dunkar, lådor osv.) tills man blir nöjd och får en någorlunda trovärdig scen. Slutligen så har jag känt att när man äntligen har fått ett bygge klart, så blir man lite otålig. Man hastar fram en bottenplatta för att få projektet i hamn och oftast blir resultatet därefter. Jag anser att bottenplattan är lika viktig som själva modellen i ett dioramabygge.
MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Apr 8, 2006 23:13:55 GMT 1
Hej. Nu är själva bottenplattan klar. Har målat stenarna i olika grå nyanser och avslutat med en brun wash. Nästa steg är att få dit div. tillbehör, lådor, bensinfat, dunkar och en figur. MVH Anders
|
|
|
Post by one0wonder on Apr 9, 2006 22:14:16 GMT 1
Tänk den som bygde så bra eller så snabbt Detta är ingen kritik ..men ett litet tips till alla som jag själv använt mig av (liten klapp på axeln) den delen av bränsleledningen som du målat silver kan man byta ut mot lite rund genomskinlig sprue för att simulera den genomskinliga biten av bränsleledningen.
|
|
|
Post by aj on May 1, 2006 4:06:18 GMT 1
Ändrade planer, det blir fransken i Litauen! Kom på att jag var lite less (bara tillfälligt) på att bygga 109:or. Köpte denna bok och blev inspirerad att flytta stockdioramat till sommaren 1944, Litauen. Fantastisk berättelse om fransmän som vägrade att ge upp kampen mot nazismen. De anlände från jordens alla hörn till Sovjetunionen 1943-45 och blev väldigt framgångsrika ( hade det näst bästa resultatet i nedskjutningar av alla ryska jaktdivisioner) och blev en viktig förebild för alla fria fransmän under och även efter krigets slut. De var så framgångrika att General Keitel gav order om att varje tillfångatagen Normandie-Niemen pilot skulle avrättas omedelbart. Var en av punkterna som gav Keitel dödsdom vid Nurnbergsrättegångarna. Dammade av en gammal ICM Yak 9 T, där T:et står för 37 mm. kanon i nosen. Normandie-Niemen flög denna variant mellan sommaren 1943 och ett år framåt. Den gillades skarpt av piloterna pga. sin robusta enkelhet och den enorma eldkraft. Den var så stor att planet nästan stannade av i luften efter bara några avfyrade granater. En fördel med detta var dock att man kunde sänka för hög landningshastighet genom att avfyra tre 37 mm. granater innan landning. Kan tänka mig att det inte var så populärt bland markpersonalen runt fältflygplatserna. Förebilden jag bygger på är Överstelöjtnant Popuyades Yak 9 T, förbandets andra CO, som han flög i Litauen i juli 1944 (om Max kan fixa dekalerna ?). Det är lite av "Kamikaze" bygge över det hela, fick börja med att tvätta delarna tre!!!! gånger innan oljefettet försvann. Det är ändå en trevlig modell att jobba med, har gjort klar cockpit enligt referenser plus lite scratch och "hittipå". Det mesta kommer dock att döljas av en lite för tjock glashuv, men det kan jag leva med. MVH Anders, o grattis Johan och alla andra som fyller år.. Kan tyvärr inte komma på maj-mötet.
|
|
|
Post by newsoft on May 2, 2006 14:39:05 GMT 1
Haha! Underbart att se denna vändning. Du är grym på att hitta bra böcker att ta inspiration ifrån. Den boken verkar full av intressanta anekdoter. Synd att man inte har ork att läsa sånt nu. Ser fram emot bygget.
|
|
|
Post by aj on May 9, 2006 22:22:50 GMT 1
Cockpit klar. Har börjat slipa på kroppen. Problemet med denna ryska plast är att den är så förbaskat skör. Hälften av smådelarna går sönder när man lossar dem från gjutstammarna. Medför mkt. scratchbygge, ser det som bra träning. Allt har dock fungerat bra. Ung. halva cockpit är hemmabygge. MVH Anders
|
|
|
Post by Braemp on May 10, 2006 8:29:10 GMT 1
Tycker att det ser spartanskt ut, inte så mycket krafs och lull-lull. riktigt ryskt med andra ord.
Känner igen problemet med plastens kvalitet. Den kan ju skifta väldigt mellan olika modeller även av samma tillverkare, tom mellan olika gjutramar i samma modell. Jag har ett figurset från icm där det är inte mindre än tre olika sorters plast i samma låda. En hyfsad en jätte dålig och en jättejättekatasrofalt dålig.
|
|
|
Post by Bengt on May 10, 2006 11:44:06 GMT 1
Mmm, i min ICM Spit IX var det några stammar normal styren, några nästan gummiaktiga och dessutom klarplast så spröd att det var nästan omöjligt att separera delarna från stammen utan att få sprickor åt alla håll. Men jag blev ganska nöjd med den iallafall. Är det ReHeat-spännen du använder?
|
|
|
Post by aj on May 11, 2006 0:39:38 GMT 1
Det är Waldronspännen, Luftwaffe, som legat och skräpat i ca. 20 år. Har inga ryska bälten, så jag får "luras"lite. Det mesta kommer att döljas av tjockhuven. Är det ngn. tillverkare som gör ryssbälten o spännen. ReHeat? MVH Anders
|
|
|
Post by Bengt on May 11, 2006 10:22:10 GMT 1
ExtraTech (EX 48024?) "Soviet WW2 Belt Buckles", kan det va nåt?
|
|
|
Post by aj on May 11, 2006 18:20:53 GMT 1
Noterat! Tack för tipset Bengt. MVH Anders
|
|