|
Post by aj on Mar 23, 2006 22:37:42 GMT 1
Hej ! Nytt projekt på gång. Har länge haft en ide om att bygga ett litet diorama med en del av ett skyddsvärn för flygplan. Först var det meningen att det skulle bli en norsk spitfire någonstans i Belgien/ Holland 1945, men när bygget var klart så såg det mera ut som östfronten. Rysk eller tysk maskin i värnet var nästa tanke, men sen gick det upp för mig, det där är "Någonstans i Finland". Grovhugget och enkelt, men ack så effektivt. Tror att finnarna var mästerliga på att placera ut sina få maskiner på säkra och väldolda uppställningsplatser. Just nu lutar det åt en finsk 109:a. Vad tror ni om det ? MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Mar 23, 2006 22:44:04 GMT 1
Den där sortens fältmässiga flygbas är så jäkla cool. Jag tycker du har en lysande basplatta på gång Anders, och helt rätt att tänka finskt. ;D
|
|
|
Post by Tandapan on Mar 23, 2006 22:45:47 GMT 1
Jag tror på idén. Vad har du gjort stockarna i värnet av? Ser väldigt lovande ut, som vanligt.
|
|
|
Post by aj on Mar 24, 2006 1:03:57 GMT 1
Hej! Stockarna är gjorda av blompinnar. Egentligen så borde jag ha blandade tjocklekar, bli nog mer verklighetstroget, men blompinnarna jag valde mellan passade inte ihop,tjocklekskillnaden var för stor i mitt tycke. Vet nu att Panduro har pinnar i olika tjocklekar i flera, nära, tjocklekar. Next Time! Får väl försvara "jämntjockleken" med att den timmerman som byggde värnet var pedant och valde ut de finaste stockarna. Lika pedantisk som min första slöjdmagister Sven i åk.3, som vi kallade "Träsvenne", för att han hade ett träben. (Låter lite krystat, men det är faktiskt sant). F.ö en elak jävel.
MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Mar 24, 2006 8:19:09 GMT 1
Träsvennne hade varit stolt över den där plattan. Har du haft planet liggande sedan tidigare eller är Hasegawas 109:or något av det mest snabb-byggda som finns? Man får intrycket av att man kan slänga ihop den på en eftermiddag. Kan ju alltid hoppas.
|
|
|
Post by Braemp on Mar 24, 2006 17:18:37 GMT 1
Givetvis är det finskt! Det syns ju på långt håll, och givetvis så är det nogranna gossar. Tänker på Koskela i Okänd soldat som valde att bygga korsun av virke från en kyrka för att slippa vägglössen. Eller Rokkas konflikt med överhögheten för att han ordervägrade när de skulle lägga vita kantstenar på stigen till officerarnas korsu. Så helt omöjligt att en yrkesstolt timmerman byggt värnet är det absolut inte. Ser fram mot fortsättningen gör jag iallafall.
Är föresten inte alla slöjdlärare lite konstiga, jag menar våran kallades inte för inte, sågspånshitler.
|
|
|
Post by Bengt on Mar 24, 2006 18:59:06 GMT 1
Träslöjdslärare ÄR ett släkte för sej.
Minns "Brädlusen" som stoppade en kille i parallellklass till mej ner i späntlådan och spikade fast en masonit ovanpå så att han satt fast tills lektionen var slut.
Eller "Kronblom" som glömde kvar hustrun sedan hon styrt loss deras DAF ur en snödriva och kom på det några kilometer senare.
|
|
|
Post by aj on Mar 24, 2006 22:43:13 GMT 1
Hej igen! Den här 109:an har legat och "goa" till sig i några år. Har byggt på den då och då, men det senaste året har det mest legat och samlat damm. Den har faktiskt resin och ets i cockpiten, tror att det är ett Cooper resinset som jag köpte hos Max nån gång i början av 90-talet. Med avdammning och lite försiktigt förbättringsarbeten i och omkring cockpit, kan man nog fortsätta att göra den klar till Finlandsdioramat. Jag gillar Hasegawas 109:or, bra passform och inget strul a la Trumpeters P-40. Det som tar mest tid är att maskera huven innan målning. Rekomenderas! Känns skönt att man inte är ensam om träslöjdsmagistertrauman. Sågspånshitler säger en hel del, men han som spikade in killen i späntlådan,lysande, vilken pedagog ! ;D Hoppas fler kan träda fram och berätta, rena, rama terapin (och helt gratis).
|
|
|
Post by newsoft on Mar 25, 2006 0:47:26 GMT 1
Hmm.. Här kommer en till anekdot om en lite annorlunda träslöjdslärare. Det var Torsten på högstadiet. Jon kanske minns några smeknamn. Jag hade iaf varit hos min morfar och hittat en riktigt otäck bild från en facktidning om skador i industrin. Det var en bild på en hand som förlorat ett par fingrar i en borrmaskin.., riktigt blodigt. Av någon anledning som jag inte minns tog jag med denna och visade för Torsten som blev alldeles till sig lycka. Genast satte han upp den bilden vid pelarborren för att visa oförsiktiga snorungar hur det kan gå om man inte är oförsiktig. Vad hem & skola skulle ha sagt om detta vet jag inte, men det hände då ingen olycka den terminen. Äkta "pedagogik by fear". ;D
Cockpiten ser ju riktigt bra ut. Trots sin ålder verkar Cooper-setet inte ligga långt efter Aires 109 G-cockpit.
|
|
|
Post by DCycle on Mar 26, 2006 19:58:44 GMT 1
Vi hade "Spånjesus" på högstadiet... Han hade Jesus-skägg och var flintskallig. Han var lika farlig som Jesus också... Otroligt fint flygplan! Dioramabasen är trevligt udda. Blompinarna borde väl gå att tälja eller slipa till lite, så att de inte blir helt jämna...
|
|
|
Post by aj on Mar 26, 2006 23:24:19 GMT 1
Hej DCycle, Det kunde jag ha gjort, tänkte inte på det. Å andra sidan har Braemp övertygat mig om att både Koskela och Rokkas ( Okänd soldat) har fingrarna med i bygget. De har tillsammans "befriat" ett antal fina, bearbetade stockar från den sönderbombade kyrkan i närheten av flygbasen. Koskela har ju redan snott virke till korsun. Så jag kör på. Håller på med markbeläggning. Använder Papydur, ett slags papier marcher pulver som man blandar ihop med trälim och vatten. Lättarbetat och blir väldigt bra markyta. Kan efterarbetas, nästan som trä. Sjunker dock ihop, så man får lägga flera lager. Finns att köpa hos Panduro, ca 115 Kr för ett kilo. Efter 2-3 lager lägger jag på stenar i blandade storlekar. Penslar därefter på ett tunnt lager med Papydur. Stenarna döljs delvis. Avslutar med några "lösliggande"stenar ovanpå allt. MVH Anders
|
|
|
Post by newsoft on Mar 27, 2006 7:18:21 GMT 1
Finns papymoll också? Mjääääääääää!!! Ja, den var dålig... Det verkar vara ett bra material i alla fall. Det ser härligt gyttjigt ut.
|
|
|
Post by Krilleman on Mar 27, 2006 10:48:07 GMT 1
Måste testa Papydur nån gång. Det ser ju grymt snyggt ut än så länge. Kommer säker bli lika snyggt som dina andra byggen.
|
|
|
Post by aj on Mar 28, 2006 23:01:03 GMT 1
Hej igen ! Så här blir Papyduren när den har torkat. Det är fem lager, med div. stenar utströdda, lite på måfå. Förut la jag bara ett lager, men med fler blir resultatet bättre. Nästa steg är att slipa och betsa/lacka själva träplattan.Sen följer målning och ditsättning av växtlighet. MVH Anders
|
|
|
Post by aj on Apr 3, 2006 23:05:22 GMT 1
Hej. Nu har färgen kommit på. Ett tag var jag lite orolig. Papyduren har oanade krafter, den bröt upp korkskivan på vissa ställen under torkningen. Fick säkra den med superlim och det gjorde att bottenplattan i trä fick svart färg istället för bets. Ska nubba fast korken nästa gång, som en x-tra säkerhetsåtgärd. Har sprutat på Flat Earth, Desert Yellow och Buff, i olika omgångar, före och efter tills jag fick fram det resultat jag var nöjd med MVH Anders
|
|