|
Post by Krilleman on Sept 2, 2005 21:13:31 GMT 1
Fick en släng av byggsjukan igen och började på ett nytt mindre projekt. I våras köpte jag Tamiyas Sd.Kfz 2 "Kettenkrad" för mina surt förvärvade 149 bagis. Modellen är från -73 så jag förväntade mig inga vidare underverk i kartongen. När jag öppnade den visade det sig att jag hade rätt. Förutom själva "cykeln" (samt släpvagn) får man med några riktigt skabbigt gjutna infanterister. Tror inte de kommer att användas dock. Själva cykeln var väl rätt ok. Rätt mycke att fila ner och sånt men vad väntar man sig av en modell som är äldre än en själv. Planerar att gjora den här "out of the box" så gott det går. Började så smått limma ihop de första delarna enligt ritningen och det gick väl ok: Sedan kom jag till luftintaget (eller vad det nu är) och de såg inte vackra ut med helgjutet "nät". Här kände jag att jag blev tvungen att aggera för det såg allt annat än snyggt ut. Som tur var hade jag kvar lite plastnät från en gammal Italerimodell (vilket var det enda bra i den lådan) som kom väl till användning. Det var bara att skära ut fila till kanterna. Sedan var det bara att klippa till en bit nät och limma fast. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Tandapan on Sept 2, 2005 21:36:09 GMT 1
Ahh, precis vad jag behövde, Krille! Du kommer nog att åstadkomma ett nytt litet mästerstycke. Funderar du på någon diorama-idé också eller?
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 2, 2005 21:55:21 GMT 1
Oj, så långt har jag inte tänkt ännu. Det enda jag vet är att den (troligen) skall målas i min favvofärg dvs "Dunkelgelb". Men jag får se vad det blir.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 3, 2005 1:23:51 GMT 1
en liten pärla som blir till en diamant i dina händer, krille! Way to go!
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 4, 2005 13:20:07 GMT 1
Då var det bara att börja limma ihop den. Det borde gå fort var min fösta tanke men eftersom modellen har ett antal år på nacken var passformen allt annat än bra. Efter många fula ord, skärande, filande och limmande hade jag till slut fått ihop själva vagnen. Här var det inte heller snack om några individuela bandlänkar eftersom banden var färdiggjutna. Jag grundsprejade allt med Citadels svarta grundspray innan jag la på ett lager "Dunkelgelb" (Tam XF-60). Fortsättning följer...
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 6, 2005 5:09:47 GMT 1
Har fått gjort lite småsaker nu på morgonen. Har torrborstat motorn med Tamiyas Gun Metal. Har även målat de två spakarna samt sadeln.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 6, 2005 15:11:10 GMT 1
Den blir ju grym! Lädret på sadeln ser ruskigt bra ut. Riktigt nött och sliten. Det måste ändå vara lite skönt med en modell där det inte är en miljon små bitar som man ska filas och putsas och limmas ihop. Tänkte närmast på banden och hjulen.
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 6, 2005 17:11:38 GMT 1
Jo tack! Det finns vissa fördelar med att det inte är separata bandlänkar. Dock måste man fila som bara katten på de delar som finns.
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 11, 2005 19:13:40 GMT 1
Då var det tod att limma fast banden. Jag målade dem innan för att slippa göra det när allt satt på plats och det skulle bli trångt för penseln. När limmet torkat var det dags att ge sig på själva målningen. Efter några varv färg (dvs ommålning) blev jag rätt nöd med resultatet. De färger jag använt var Tamiyas Dunkelgelb (XF-60) som grund och linjer av Red Brown (XF-64) och Dark Green (XF-61). Efter målningen var klar limmade jag fast det bakre sätet (målat på samma sätt som sadeln). Tanken är att göra ett minidiorama med tre tyska fallskärmsjägare som tar en rökpaus vid "sitt" fordon. Tanken är att detta skall utspela sig i slutet av -44. Mest troligt under ardenneroffensiven. Gubbarna jag planerar använda är Dragons "3rd fallskirmjäger division (ardennes 1944) Part 2". Men mer om dem när de skall målas. Jag gillar när fordon står på leriga vägar så så blir det med denna också. Då var det bara att börja sätta fast lera på ban, hjul och kaross. Leran blandade jag ihop av: Trälim, vatten, blomjord, små stenar, static grass och kritpulver från två olika brunak kritor. Bara att kladda dit. Jag faktiskt blev riktigt nöjd med resultatet. Jag lerade också ner vid passagerarnas "fotstöd" För att få till en mer blötare "look" blandade jag kritpulver och slafsade på. Jag blev väl så där halvnöjd med hur det blev. Men det finns ju fortfarande tid att fixa till det. Fortsättning följer...
|
|
|
Post by newsoft on Sept 11, 2005 21:18:59 GMT 1
Ha! Det är ju lysande! Vilken härlig kammo. Den ser också mycket större ut än jag antar att den är. Den är väl som en tumme ungefär? Ser fram emot skapandet av miljön och figurerna.
|
|
|
Post by Micke on Sept 11, 2005 22:53:55 GMT 1
Oh, vilken läcker traktor! Gillar färgschemat skarpt. Håller med Newsoft om at det ska bli kul att se ett litet diorama kring denna.
|
|
|
Post by Braemp on Sept 12, 2005 2:42:31 GMT 1
Kammot blev skitsnyggt, är det nån märkning på den? Jag tror inte jag sett nån kettenkrad med annat än nåt divisonsmärke. Helt rätt med leran, man vill ju ta fram slangen och spola av den...
|
|
|
Post by Krilleman on Sept 12, 2005 19:47:59 GMT 1
Efter att ha fått mig en regäl dos bygganabola av att se lrs byggen på riktigt. Satte jag mig med Kettenkraden innan middagen ens hunnit sjunka. Jag började med att klarlacka vagnen (Tamiyas klarlack) för att sedan sätt dit dekalerna. Eftersom jag tänkt ha fallskärmsjägare till den så valde jag Luftwaffes registreringsskyltar och markeringar. Dekalerna fick ligga i blöt i ca 10 minuter innan de släppte. Så här blev det bakifrån: Har jobbat mer med fallskärmsjägarna. Använder mig av tre gubbar ur DMLs set "3rd Fallskirmsjäger divison (Ardennes 1944) part 2". Eftersom Dragon envisas med att ange färgerna med Gunzes och italeris färgkoder krävdes det en del blandande innan jag kom fram till en färg som jag var någorlunda nöjd med. Två av gubbarna fick denna som grund på vapenrocken. Den tredje hade en annan typ av vapenrock så han fick sig ett lager av Tamiyas Buff (XF-57) som grundfärg. Sedan var det bara att måla dit lite kantiga blaffor i brunt och grönt. Så här blev "Buff-gubben" efter första lagren färg (OBS! Mycket återstår): bara för att få en ide om hur dioramat skall se ut ställde jag upp allt på den tilltänkta basplattan. Stenraden är tänkt att bli en mur (men jag får se...) Jag beklagar det urdåliga ljuset på bilderna men inget är ju färdigmålat så jag hoppas det inte gör något. Fortsättning följer...
|
|