|
Post by DCycle on Aug 1, 2005 9:36:20 GMT 1
Såja... Ett projekt som pågått ett tag med lite historier fram & tillbaka. Höll på att inreda igår, och jag undrar vad erat bästa stalltips är för att skapa spännband som säkrar lasten? Putty som ni knådat ut till en sträng? Andra tips? Har ganska bråttomt nu (flickvän som stressar på), jag återkommer med en rapport senare. (Bilderna är från mobilen)
|
|
|
Post by Micke on Aug 1, 2005 11:37:30 GMT 1
Jag har ingen erfarenhet av kavlad putty men det låter kladdigt och bökigt. Själv skulle jag nog testa med blyfolie eller plåt från en gammal (diskad) kaviartub. Kan klippas med sax eller skäras med mattkniv och limmas med superlim.
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 1, 2005 15:21:34 GMT 1
Tamiya's maskeringstejp skuren i smala band borde väl funka eller?
|
|
|
Post by DCycle on Aug 1, 2005 19:06:24 GMT 1
Ah! Så utmärkta tips! Min fantasi gick aldrig ens i de (enkla) banorna... Eftersom fordonet kommer att märkas upp med militärpolisens beteckningar, så funderar jag även på att lägga en eller ett par rullar concertina på motorhuven. Plus att jag har en AT-4 (aka Pskott m/86) som ska fast nånstans... dock inte bagageutrymmet, där det troligtvis aldrig skulle funnits på riktigt. Köper eventuellt Tamiyas set med moderna amerikanska armétillbehör och använder som inredning. De gasmaskväskor, m60-amlådor och jeepdunkar som finns där nu känns lite litet... Kartan gjorde jag sent inatt/morse, och jag fick klura ett tag. Har inte tillgång till någon skrivare, så jag fick utesluta den tekniken. Däremot så tog jag en gammal Teknikmagasinet-katalog. Där slog jag upp sidorna med GPS, och klippte ut kartan som fanns på en av displayerna. Sen ritade jag lite extra detaljer med svart tuschpenna.
|
|
|
Post by Micke on Aug 1, 2005 20:01:02 GMT 1
Jag skulle också rekommendera en investering i en bättre digitalkamera...
|
|
|
Post by DCycle on Aug 2, 2005 0:17:39 GMT 1
Jag köper tegelmönstrad plasticard för alla mina pengar... (135kr/ark!)
|
|
|
Post by Braemp on Aug 2, 2005 14:32:47 GMT 1
Cool!
Jag brukar använda maskeringstejp. Antingen viker jag det på mitten och kör det dubbelt eller om jag har bråttom, enkelt. då behöver jag ju bara klippa en remsa och tejpa. Dubbelt ser det dock bättre ut, mer rejält på något sätt.
|
|
|
Post by DCycle on Aug 2, 2005 16:20:20 GMT 1
Jag gissar att Tamiyas maskeringstejp skiljer sig i "konsistens" jämfört med Classe-maskeringstejp (kallas väl även frystejp?). Har hur som helst införhandlat Tamiyas Mordern US Military Equipment Set, vilken innehåller massvis med godsaker... Bl.a. utmärkta Combat Identification Panels, som är gjorda för just HMMWV:n. T.o.m. en hund som ingår i kittet, dock får den vara med i något annat diorama.
|
|
|
Post by Tandapan on Aug 2, 2005 21:11:39 GMT 1
Det kanske kan funka med vanlig frystejp också. Fast, har man väl använt Tamiya-tejp en gång så är den ganska vanebildande... :-)
Jag var förresten på något slags jättestort gubbvaruhus i Karlskrona i dag och där fanns det även ett litet sortiment av plastmodeller. Inget av värde dock. I går var jag en sväng till Oskarshamn och gick på en väldigt stor lek- och hobbybutik. Där fanns det också ett grymt klent sortiment av modeller. Skrattade gott när jag såg Airfix' Gripen i 1/72 för 189:- Hellre gnager jag av mig armen.
|
|
|
Post by Braemp on Aug 3, 2005 0:01:30 GMT 1
Jag snackade med en kille när jag byggde min humwee. Han sa att de brukade tejpa fast pansarskotten på taket vid ksp:n så att de kom åt dem snabbt om de behövdes.... Typ såhär kanske B
|
|
|
Post by DCycle on Aug 3, 2005 23:03:05 GMT 1
Det ser utmärkt ut! Det är nog första AT-4 jag ser i samband med hmmwv:s... trots att jag 113 referensbilder på datan.
|
|
|
Post by DCycle on Aug 6, 2005 1:41:52 GMT 1
Efter många timmars harvande med den underbara utrustningssatsen, så börjar humveen så sakta packas upp till brädden. Lite extra packning har fästs på utsidan också. Eftersom denna humvee tillhör militärpolisen, så skall den givetvis vara förberedd för kravaller. Gjorde därför concertinarullar utav väv som man skarvar tapetväv med. Klippte ut enkelrader av detta nät, så att jag fick ett enda långt +++++++++++ vilken jag rullade ihop, målade silver och washade ett antal gånger med svart. Detta fästes på motorhuven med maskeringstejp som lastsäkring. Ovanpå halva concertinan hamnade även CIP:n (Combat Identification Panel) vilka enligt denna www.armorama.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=388 artikel fästs med kardborreband på fordonen. Därav såg det inte fel ut att den ligger ovanpå concertinan. Panelen har ju som syfte att synas genom IR-sikten, och då gör den ingen större nytta om den är skymd. Hittade även ett trasigt M16 i en av ramarna till Tamiyas Mordern US Infantry (desert-varianten). Pipan var av just framför frontsiktet (tror den var så när jag öppnade lådan för 1½ år sen). Eftersom det inte verkade vara någon större match, så modifierade jag den till en M4 (kortare variant av M16-automatkarbinen). Jag klippte av handguarden (främre "handtaget") så långt bak som möjligt, och filade till kanten. Den främre delen av bössan knipsades av en bit och filades till. Även kolven fick sig några putsningar för att bli mer lik den teleskopkolv som finns på M4:an. Lite superlim fixade ihop handguarden med resten av bössan, och en stump mintråd fick agera pipa. Så. Nu skall jag försöka sova.Verkar ha kommit in i någon form av byggar-frenzy. Kan bero på att flickvännen är bortrest och jag är rastlös. Byggde klart mitt antifrustrationsprojekt idag också - Revell Draken 1/72 OOTB. Behövde något att lugna nerverna med när semestern tog slut (och hösten kommit!). Är inte så trött, trots att jag jobbat natt förra natten, och sovit 2½ timma då (osammanhängande). Kan vara limångorna som gjort mig pigg och hyperaktiv Iofs så är superlim inte så starkt, och akrylfärg är knappast heller skadligt att andas... Over & out, från Duracell-Kaninen
|
|